אבן דרך במגזר הציבורי

1. במשך שנים מנסה משרד האוצר לחתום על הסכמי שכר דיפרנציאלים במגזר הציבורי, כאלה שיעניקו תוספות שכר גבוהות יותר לעובדים החלשים, וקטנות יותר לעובדים החזקים. אחת הדרכים שהוצעו היא מה שמכונה "תוספת שקלית", שבה 1,000 שקל עבור עובד חלש שווים הרבה יותר מאלף שקל עבור עובד חזק. התירוצים של ההסתדרות היו רבים: האוצר מפריח סיסמאות, המטרה היא רק לחסוך בכסף, סיוע לחלשים עושים באמצעות העלאת שכר המינימום ועוד. והנה, קם לו איגוד העובדים הסוציאליים בראשות איציק פרי, איגוד ערכי מאוד, שאמר כבר בשלבים המוקדמים של המו"מ: אנחנו מסכימים לעיקרון. אנחנו אפילו דורשים את העיקרון הזה.

2. הסכמת העובדים הסוציאליים לעיקרון הדיפרנציאלי מהווה סימן דרך לכל ההסכמים הבאים. בהסתדרות יודעים זאת היטב, ועל כן ההסכמה של הארגון לא מובנת מאליה ומזכה את ראשי הארגון בקרדיט הראוי - בראש ובראשונה יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן, שניצח על המו"מ, ויו"ר ההסתדרות עופר עיני. כעת העיניים נשואות להסתדרות הרפואית, בראשות ד"ר ליאוניד אידלמן, שנמצאת בעיצומו של מו"מ מול האוצר.

בשנת 2007 הרופאים זעקו את זעקתם של המתמחים הצעירים שקורסים תחת הנטל, אבל ברגע האמת דרשו וקיבלו תוספת שכר אחידה של 24%, שהיטיבה בעיקר עם החזקים. כדי לסבר את האוזן, התוספת הזו העלתה את שכרם של רופאים המרוויחים 25,000 שקל ברוטו ב-6,000 שקל נוספים בכל חודש, ואילו את שכרו של מתמחה שמרוויח 10,000 שקל אחרי עבודה מסביב לשעון, היא העלתה ב-2,400 שקל בלבד. אילו היו קובעים אז תוספת שקלית של 4,000 שקל בחודש לצורך העניין, המתמחים היו מרוויחים הרבה יותר. גם ההסתדרות הרפואית מדברת עכשיו על תוספות גדולות יותר למתמחים, אלא שהיא דורשת במקביל תוספת של 50% לשכר היסוד של כלל הרופאים, לפני דרישות נוספות. כעת, בעקבות ההסכם עם העובדים הסוציאליים, לד"ר אידלמן יהיה הרבה יותר קשה להתנגד לתוספות שקליות.

3. ההסכם הזה קובע תקדים בעל חשיבות מרחיקת לכת, שלפיו גם בגופים הפרטיים שמספקים שירותים למדינה, להסתדרות יש מה לומר בענייני שכר. עד היום האוצר אמר דבר פשוט: השוק הפרטי צריך להתנהל לבד. אלא ש"השוק הפרטי" הוא לא באמת פרטי בהקשר הזה. 35% מהעובדים הסוציאליים מועסקים בעמותות ובגופים שונים שזוכים לתקצוב מהמדינה. אלה גופים ללא מטרות רווח, שחיים מכספים ציבוריים של כולנו. העובדים האלה הם משרתי ציבור, ולמעשה עובדי ציבור לכל דבר ועניין. לא רק שההסתדרות קבעה שכר התחלתי של 7,100 שקל לעובדים בעמותות, כמעט פי שניים מהשכר שהיה נהוג עד היום בגופים האלה, היא אף השיגה הצמדה של שכר העובדים לתוספות השכר העתידיות במגזר הציבורי. בפעם הראשונה מישהו שם קץ לאבסורד הזה: אפשר להפריט שירותים, אבל לא זכויות.