וזה סוד החדשות

המהדורה המרכזית של חדשות 10 מראה סימני גידול ברייטינג, לראשונה מאז 2008, אבל הפער מול חדשות 2 עדיין גדול. בחדשות 10 מתגאים באולפן הדינמי ובשינוי תכני, אבל לכל אלה מצטרפים גם ביטול מקבץ פרסומות, השיבוץ של גיא פינס לפני החדשות ובעיקר ההתחזקות של הפריים-טיים בערוץ. החיים מאחורי יונית לוי / לי-אור אברבך

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 10 מראה מגמת התאוששות, לראשונה מזה 3 שנים. הרבעון הראשון של שנת 2011, מראה כי הצבע מתחיל לחזור ללחייה של מהדורת החדשות של הערוץ המסחרי, אם כי הסיבות להתאוששות הזו, שונות ומגוונות ולא בהכרח תלויות בנעשה במהדורה עצמה.

לצד אולפן דינמי משודרג והשקעה מחודשת בגיוס כתבים ועורכים, העובדה היא שלראשונה זה זמן רב, הערוץ מושך קדימה את החדשות ולא החדשות הן שמהוות את ליבת השידורים של הערוץ, כפי שהיה בהתחלה. ועדיין, חדשות 10 אינן מאיימות מהותית על ההצלחה של מהדורת חדשות 2, המהדורה הנצפית בישראל.

במהלך חודש פברואר האחרון, רשמה מהדורת החדשות של ערוץ 10 בהגשתם של מיקי חיימוביץ' ויעקב אילון, שיפור של 14% לעומת הרייטינג של פברואר 2010. כלומר, השיגה המהדורה צפייה של 11.1% בממוצע, לעומת 9.7% בפברואר 2010. מהדורת החדשות משלימה בכך חודש רביעי ברציפות של צמיחת נתוני הצפייה במהדורה המרכזית בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה.

ואולם, זה עדיין אינו תור הזהב של חדשות 10. הרבעון הראשון (כולל חודש מארס), של שנת 2008, עמד על 12.8% והיה הגבוה ביותר בתקופה זו, בשש השנים האחרונות.

ממוצע הצפייה באותה תקופה בחדשות 2, עמד על 22.5%, דומה לזה ברבעון של שנה זו והפער בין המהדורות עמד על 76%. היום, כשממוצע הרבעון כולו בחדשות 10 צפוי לעמוד על כ-11%, הפער בין המהדורות עומד על 105% לטובת חדשות 2.

השנים 2009 ו-2010 היו קשות במיוחד בעבור 10. העתיד של הערוץ היה לא ברור, וכספים שהיו אמורים להגיע לשדרוג מערך החדשות הוקפאו. העצימות הנמוכה של הערוץ באה לידי ביטוי בנתוני הצפייה. לראשונה, הובהר אז כי ערוץ 10 הוא לא רק מהדורת החדשות שלו. היעדר פריים-טיים יציב ומוחשי משך כלפי מטה את מהדורת החדשות, שהייתה במשך שנים עמוד השדרה של הערוץ. הפער בין המהדורות הלך וגדל ובראשית 2009 צמח ל-82% וברבעון הראשון של שנת 2010, עמד הפער בין שתי המהדורות על 111%, זאת למרות שהיה זה רבעון קשה גם לחדשות 2, עם 20.3% צפייה.

עזרה מ"היפה והחנון"

לא ניתן להתייחס לעלייה בצפייה של חדשות 10, מבלי לשקלל גם את תרגילי השיבוץ השונים שעושים בערוץ. כדי לייצב את המהדורה, החליטו בערוץ 10 להוריד בחודשים האחרונים את כמות מקבצי הפרסום במהדורה מ-3 ברייקים ל-2 בלבד. כך, שבמהלך המהדורה צופי הערוץ נחשפים ליותר זמן תוכניתי ואמורים למצוא פחות סיבות להעביר ערוץ.

זאת בעוד שבחדשות 2 ממשיכים לשמור על ממוצע של 3 מקבצי פרסום במהלך כל שעת המהדורה בקירוב. לפי הנתונים, בכל אחת ממהדורות החדשות של ערוץ 10 יש רק 12.9 דקות בממוצע אשר אינן חדשות - כלומר פרומואים או פרסומות. זאת לעומת חדשות 2, שם יש לא פחות מ-16.5 דקות לא תוכניות במהדורה, לפי ממוצע של הרבעון הראשון.

ועם זאת, בערוץ 10 לא עושים חיים קלים לחברת החדשות, למרות ההקלה בכמות זמן הפרסום. שני המקבצים המדוברים משובצים ברבעון האחרון של המהדורה, ולא בראשיתה או במהלכה, למרות שלפי ההערכות בחברה אל חדשות 10 מצטרפים יותר צופים לקראת סוף המהדורה, משום שהמעבר לחדשות 2, הפך לכמעט מסורתי. בשיחות פנימיות בתוך הערוץ, עלתה ההערכה כי המהדורה מקריבה לפחות נקודה, בשל שיקוליו המסחריים של הערוץ.

לכך מתווספות אותן "פינות" שנחתכות מהמהדורות, כדי להעלות באופן מלאכותי את ממוצע הרייטינג על-ידי חיתוך החלקים בהם יש נתוני צפייה נמוכים יותר. פעולה זו נעשית בשתי המהדורות, של שני הערוצים, כך שנושא זה מתאזן.

לאחר שמעמד המהדורה נפגע בשנים 2009-2010, היה זה בידי הפריים-טיים של הערוץ להרים אותה חזרה, ונראה שבחודשים האחרונים זה אכן קורה. הרייטינג של הפריים-טיים של ערוץ 10 הוא הגבוה זה שנתיים, בהשוואה לרבעונים הראשונים. הוא מגיע היום ל-11.8% בממוצע, בזכות תוכניות כמו "הישרדות", "היפה והחנון", "אל תעיף את המיליון" ואפילו המשחקים של מכבי תל אביב בימי חמישי. זאת לאחר שבשנת 2010 הגיע הפריים (21:00 עד 23:00), לשפל מביך של 7.3% צפייה והפך את מהדורת החדשות של 10 לתוכנית הנצפית ביותר בערוץ.

הרבעון הראשון של 2008, בעבור ערוץ 10 היה האחרון שהראה מגמת צמיחה, אז הפריים-טיים עמד על 13.2% צפייה. כך שלמעשה בעוד הפריים-טיים של ערוץ 10 צמח ב-61.6%, ממוצע הצפייה של המהדורה, צמח רק במעט יותר מ-14.5%.

לכך, יש להוסיף את השינוי במגמת הפרה-פריים של הערוץ, עם כניסתו של גיא פינס אל המשבצת שבין 19:30 ל-20:00. מאז כניסתו של פינס למשבצת המוקדמת, זוכה המהדורה גם למקפצה עדיפה מבחינת מאסת הצופים שמגיעה למהדורה. אם כי אחוז הצופים שעובר למהדורה, כפי שכבר דובר פה בעבר, נמוך מהאחוז שעבר מתוכניתם של ירון לונדון ומוטי קירשנבאום ששובצה לפני כן ברצועה.

על מנת להעביר כמה שיותר צופים למהדורת חדשות 10, ניסו בערוץ מספר "תרגילים" כדי שהמעבר יהיה חלק יותר. כך למשל נערך ניסיון של ביטול כותרות המהדורה, על מנת שזו כאילו "תתגנב" אל הצופים, אשר עוברים מיד עם מופע הכותרות לערוץ 2. ניסיון אחר שנעשה הוא להעביר הבטחות למהדורה במקבצי הפרסומות של תוכניתו של פינס.

"אנחנו לא מתעלמים לרגע מהתרומה של המקפצה שיש לנו", אומר מנכ"ל חדשות 10, ראודור בנזימן, ל"גלובס", "העובדה שהתוכנית של גיא פינס שודרה לפנינו, גרמה לעלייה במספרים ברבעי השעות שלפני, הביאה יותר קהל וגם קהל מסוג אחר לזה שהיינו רגילים אליו. יש עליה ברורה בנשים בגילאי 25-35. עם זאת, יש ירידה משמעותית בגברים מבוגרים. בדקנו מדוע הם לא מגיעים והבנו שזה ככל הנראה משום שהתכנים של פינס פחות מדברים אליהם וחלקם גילו את 'תוכנית חיסכון' לראשונה ואכן רואים שם עלייה משמעותית בגילאים אלו. אנחנו רואים שחלקם מגיע אלינו מאוחר יותר".

על-פי בנזימן, עם זאת, השינוי במהדורה אינו רק מבני או קשור בליד-אין או בליד-אאוט. "עברנו יחד עם האולפן הדינמי למבנה שאומר פחות כרוניקה ויותר יוזמות עצמאיות, תחקירים למשל", מסביר המנכ"ל, "זאת מתוך הבנה שעלתה מהשנה והמחקרים, שאנשים לא מגיעים לא מעודכנים. הם יודעים מה היו החדשות של היום ומצפים לערך מוסף אחרי יום שלם בו הם התעדכנו. ההערכה שלנו שהם צריכים ומבקשים חומרים אחרים".

החדשות בשירות מלחמת הרייטינג

אילוצי מלחמות הרייטינג של הערוצים, משפיעות אף הן על מהדורות החדשות. ככל שהמהדורה ארוכה יותר, וחוצה את רף השעה, עליו התחייבו הזכייניות בפני הרשות השנייה, כך נתוני הצפייה בה נמוכים יותר.

עם זאת, הזכייניות מעדיפות בימים בהם האיום מהערוץ השני גבוה במיוחד, למשוך את המהדורה שמרתקת את הצופים ומונעת מהם להעביר ערוץ עד סופה. כך הם מפסידים את תחילת התוכנית בערוץ המקביל או בוחרים גם כך להישאר לאורך יותר זמן באותו הערוץ.

השינוי במגמת הרייטינג של ערוץ 10 בכל הקשור לחדשות הפך כעת למעשה את זכיינית ערוץ 2 רשת, לגוף השידור היחיד אשר ממוצע הרייטינג של הפריים שלו נמוך לעיתים מממוצע הצפייה במהדורה.

ממבט על הרבעון האחרון של חדשות 2, אפשר לראות כי ממוצע הפריים של זכיינית ערוץ 2 רשת עומד בימים ראשון עד שלישי על 16.9% צפייה ואילו ממוצע מהדורת החדשות המרכזית באותו יום עומד על 21.7% צפייה.

באותו זמן, ממוצע הצפייה בפריים טיים של ימי החול של קשת - רביעי וחמישי - עומד על 21.7% צפייה ברבעון הראשון של 2011, ובהתאמה עולה מהדורת החדשות של ערוץ 2 ל-23.7% בממוצע, עדיין נמוך יותר ממוצע הפריים של הזכיינית.