הסמארטפון הרג את המסרון

עוד מוקדם להספיד את הסמס הישן והטוב, אך את הגלגל אי-אפשר להחזיר אחורנית מה שעשה המסרון לשיחה עושה האפליקציה למסרון

אחד הדברים היפים בעולם בכלל ובעולם הטכנולוגי בפרט, הוא הדרך שבה החדש מוציא את הישן. ה-USB שהחליף את התקליטור, שהחליף את הדיסקט, מפנה את מקומו בימים אלה לטובת הענן. האימייל שהחליף את הפקס, שהחליף את הטלגרף, שהחליף את הדואר - הולך ומצטמצם לטובת טכנולוגיות חדשות ומידיות יותר.

תהילת עולם דרכה לחלוף, אם כי טכנולוגיות לא נעלמות, הן רק עוברות לעמוד בצל. עובדה: פקסים עדיין נשלחים. אנשים עדיין מדברים בטלפון. הם גם שולחים מכתבים. הטאבלט לא הרג את הדסקטופ, לפחות לא לגמרי, והאינטרנט עוד לא הרג את הטלוויזיה, שלא חיסלה מצידה את הקולנוע, שלא העלים את התיאטרון.

ובכל זאת, העולם לא עוצר בשביל אף אחד. מחקר שהתפרסם בסוף השבוע ב"וול סטריט ג'ורנל" טוען שהדבר הבא שהולך להיעלם ולהתחלף הוא המסרון -שרק לפני שנה נטען כי הוא כבר החליף את השיחה הקולית.

את הדברים האלה צריך לשים בפרופורציות: במחצית השנייה של 2010 שלחו האמריקאים טריליון (כלומר, אלף מיליארדים) הודעות סמס - עלייה של כמעט 9% מהמחצית הראשונה של אותה השנה. בעולם כולו נשלחו במהלך 2010 יותר מ-6 טריליון הודעות, שזה משהו כמו 200 אלף מסרונים בשנייה. אלה מספרים שמסחררים את הראש. ובכל זאת, זו הפעם הראשונה שהגידול האדיר בשליחת המסרונים נבלם. אנליסטים טוענים שתוך שנה גג נתחיל אף לראות ירידה מסוימת במספר ההודעות הנשלחות.

מה שהורג את המסרון הוא הסמארטפון. המכשירים של אפל, בלקברי, ובקרוב גם גוגל, מציעים אפליקציות מסרונים מתקדמות ובחינם, דרך הרשת. אלה אפליקציות מתקדמות ומגניבות בהרבה ממערכת המסרונים הישנה והטובה. זה מזכיר את מה שטכנולוגיות ה-VoIP של סקייפ ואחיותיה עשו לשיחה הקולית. 470 מיליון סמארטפונים יימכרו בעולם השנה, אתם מוזמנים לעשות את החשבון לבד.

אבל זה לא רק זה: מחקרים נוספים שנעשו בקרב משתמשים צעירים העלו שהסמס הוא כבר לא קול. מה שרץ עכשיו זה אפליקציות. זה בדיוק הדור שהוריד את האימייל מהפסגה לטובת המסנג'רים למיניהם ואת השיחות הקוליות לטובת המסרונים. עכשיו הוא שוב עובר קדימה ומשאיר מאחוריו את חברות הסלולר.

והן מוטרדות - המסרון הוא תרנגולת המטילה ביצי זהב והוא אחד המוצרים הרווחיים ביותר עבורן. בשנה שעברה הרוויחו חברות הסלולר בארה"ב ובקנדה 25 מיליארד דולר ממסרונים בלבד. על כל דולר של סמסים מרוויחות החברות 80 סנט, בהשוואה לרווח של 35 סנט לדולר על שיחה קולית.

לא שאני מרחם עליהן, הן מפלצות רווח. מה גם שהן הוכיחו שבניגוד לתעשיות אחרות (כמו המוזיקה) הן יודעות להיערך יפה לשינויים. אל תדאגו להן.

עוד מוקדם להספיד את הסמס הישן והטוב. ייקח לא מעט זמן עד שהוא ייעלם לגמרי, אם בכלל. גם אם תוך שנתיים יימכרו מיליארד סמארטפונים בשנה, עדיין יהיו לא מעט אנשים בעולם שימשיכו לסמס כמו משוגעים.

ובכל זאת, את הגלגל אי-אפשר להחזיר אחורנית. את מה שעשה המסרון לשיחה עושה האפליקציה למסרון. את אותו הדבר יעשה משהו אחר לאפליקציה תוך שנתיים. זה העולם שאנחנו חיים בו. לא יודע מה אתכם, אני אוהב את זה.