רשות השיווק

אמיר גילת מאמין שרשות השידור מוכרחה לשווק את עצמה טוב יותר, ההצלחה של היכל התהילה בערוץ 24 נוגסת ברייטינג של קשת ויפה ויגודסקי מסכמת קדנציה בחינוכית

ברשות ובסמכות

רשות השידור תוציא בזמן הקרוב מכרזים לכ-20 תפקידי ניהול בכירים ברשות. המכרזים, שרובם מתייחסים לתפקידים חדשים, יפורסמו קודם כמכרזים פנימיים, בהתאם לתקנות. במקרה שבו לא יימצאו מועמדים ראויים מתוך הרשות, יפורסמו המכרזים בציבור הרחב.

הטריגרים לפרסום המכרזים דווקא בעיתוי הנוכחי, אומר יו"ר רשות השידור אמיר גילת, הם "דוח מבקר המדינה והצורך לשים קץ לתופעת המינויים בפועל, שהתקיימו ללא מכרז ושלא כדין".

למה אתם מתעקשים לפרסם קודם מכרז פנימי?

"אנחנו גוף ציבורי ופועלים על פי התקשי"ר. אני מקווה שבסופו של דבר יהיה תמהיל נכון של אנשים מוכשרים מהרשות, לצד כוח חדש ורענן. אני מאמין שהמכרזים ייצאו מהרשות לכלל השוק בתוך כחודשיים".

אתה חושש שאנשי מקצוע מובילים יימנעו מלהצטרף לגוף כושל כמו הרשות?

"אני יכול לתת את הדוגמה האישית שלי. עזבתי מקום עבודה טוב בשביל האתגר שברשות השידור. אני מדבר עם אנשים ושומע התלהבות רבה, שהפתיעה אפילו אותי, להצטרף לרשות".

הרשות יכולה להציע תחרות בשכר שמקובל בגופי השידור המסחריים?

"רשות השידור היא גוף ציבורי מבוקר ויש לזה מגבלות. האנשים שבאים לעבוד בשידור הציבורי הם בעלי אופי מיוחד ותחושה של שליחות לאומית. הם פה בגלל האתגר, לאו דווקא בגלל השכר. עם זאת, אנחנו בהחלט ערים לצורך שלנו להתמודד בסביבה תחרותית, ולכן, חוק רשות השידור החדש יאפשר לרשות להתקשר עם אנשי יצירה באופן ששונה מהתקשי"ר הכללי".

לדברי גילת, בשבועות הקרובים צפויים להתפרסם מכרזים לתפקידים נוספים, בהם משנה למנכ"ל, סמנכ"ל שיווק ואסטרטגיה, מנהל גיבוי מערך השיווק, מנהל התוכניות, מנהל תחום הדרמה ומנהל תחום התעודה. משיחות עם מפיקים ואנשי תוכן מסתמן כי שלושת התפקידים האחרונים קוסמים ללא מעט אנשי מקצוע בולטים - שמוכנים להתפשר לצורך כך על השכר.

הזכרת שני תפקידים חדשים שקשורים לשיווק. אתה חושב שמצבה העגום של הרשות נובע, בין השאר, משיווק בלתי מספק?

"חיובי".

מחיר התהילה

תוכנית הריאליטי "היכל התהילה", שמשודרת בערוץ 24 ובמסגרתה נכלאו בבית "האח הגדול" 12 זמרים שנס ליחם, נחשבת להצלחה במונחי רייטינג. תריסר הכוכבים שמצפים לקאמבק הצליחו להכפיל ואף לשלוש את אחוזי הצפייה בערוץ מאז שהתוכנית עלתה לאוויר ,ב-22 במאי.

הרייטינג בשעות 17:00 עד 20:00 הסתכם בתחילת מאי (1 עד ל-19) ב-0.8%. הרייטינג באותן שעות בדיוק בסוף החודש (22-31) הסתכם ב-2.5%.

על פניו, קשת יכולה להיות מרוצה. הילד הפסאודו מוזיקלי שלה שוב עושה כותרות. אולם כשמנסים לגלות מהיכן נלקחו אותן נקודות רייטינג, מתברר, באופן מפתיע, שעלייתה של "היכל התהילה" פגעה בעיקר בערוץ 2 - ולא רק במתחרה רשת, אלא גם בקשת. כך, למשל, בעוד הרייטינג הממוצע של ערוץ 2, במהלך חודש מאי, בין השעות 17:00 עד 20:00, לפני שידורה של "היכל התהילה", היה 9.1 אחוזים, לאחר עלייתה אחוזי הצפייה ירדו ל-7.6. כלומר, ירידה של כ-17%. (בימים של רשת נרשמה ירידה של כ-22%. בימים של קשת - ירידה של כ-13%). בערוץ 10, לעומת זאת, הירידה הממוצעת ברייטינג, באותן שעות, הסתכמה בכ-7% בלבד (מ-6.5 ל-6).

נתון מעניין נוסף שעולה מבדיקת הרייטינג של הערוצים המסחריים הוא שהרצועה שהכי נפגעת מ"היכל התהילה" היא זו שמשודרת בין 19:00 ל-20:00: "ערב טוב עם גיא פינס" בערוץ 10 ו"תוכנית חיסכון" בערוץ 2. כידוע, "תוכנית חיסכון" מופקת על ידי חברת החדשות של ערוץ 2 - שנמצאת בבעלות משותפת של רשת וקשת. וכך, בעוד נתוני הצפייה בערוץ 24 גדלו ביותר מ-250% באותה רצועה (מ-1.2 ל-3.2), בערוץ 2 - בימי השידור של רשת - נרשמה ירידה של כ-23% (מ-12.5 ל-9.6) ובימי השידור של קשת - ירידה של כ-17% (מ-10.4 ל-8.6). בערוץ 10 נרשמה ירידה של כ-13% (מ-7.5 ל-6.5).

האם זו הייתה כוונת המשוררת, וקשת, במודע, נוגסת ברייטינג של עצמה? או שמדובר באיבוד שליטה של הזכיינית החזקה ותחילתו של תהליך קניבליזציה? קשת בתגובה: "ערוץ 24 מתנהל כערוץ עצמאי ומתחרה לגיטימי מול הערוצים המסחריים".

חינוך מיוחד

משהו טוב קורה בטלוויזיה החינוכית. אחרי שנים בהן קיומה הוטל בספק ורבים קראו לסגור את ערוץ 23, שהפך ללא רלוונטי לטענת המבקרים, נושבות בחינוכית רוחות חדשות.

בדצמבר השיקו בחינוכית לוח שידורים חדש שכולל, בין השאר, את "חדר 101" עם עינב גלילי, "גלילאו" עם הילה קורח, "פס קול ישראלי" עם יואב קוטנר ו"חוצה ישראל" עם קובי מידן.

הלוח, שנבנה בניצוחו של מנהל הפרוגרמינג החדש אלדד קובלנץ, זוכה לביקורות מפרגנות מקיר לקיר וגם נתוני הרייטינג של ערוץ 23 מצביעים על שיפור ניכר במספר הצופים. בשבוע השני של מאי אשתקד החשיפה המצטברת לערוץ עמדה על 252 אלף צופים (5.7% רייטינג). השנה, באותו השבוע - חצי שנה לאחר השקת הלוח החדש - החשיפה המצטברת הסתכמה ב-555 אלף צופים (12.5% רייטינג).

משיחות עם מפיקים, עיתונאים, אנשי תוכן וטאלנטים עולה כי גם בקרב אנשי תעשייה, החינוכית הפכה לאחרונה לתחנה רלוונטית לפיתוח תכנים חדשים. כמו כן, עתירתן של זכייניות ערוץ 2 לבית המשפט לפני כחודשיים, בבקשה לבטל את מכרזי ההפקות של החינוכית, שכללו, בין השאר, מכרז להגשת מבזקי חדשות (אליו ניגשו בהתחלה חברות החדשות של ערוץ 2 ו-10), מוכיחה כי הניסיון של החינוכית להרים את הראש לא נעלם מעיניהם של קודקודי הערוץ המסחרי.

"אין ספק שלוח השידורים החדש עשה מהפכה רצינית", אומרת יפה ויגודסקי, המנכ"לית הפורשת של החינוכית. "סוף סוף לחינוכית יש לוח מוגדר ומסודר. אנשים יודעים למה לחכות ומתי לפתוח טלוויזיה. יש אוכלוסייה הולכת וגדלה שמתקשה לראות את מה שקורה בערוצים המסחריים. בחינוכית יש תוכניות ערכיות שמעוררות סקרנות, נותנות אלטרנטיבה ומאפשרות להזדהות עמן".

למה לקח לכם כל כך הרבה שנים לבנות לוח שידורים מסודר?

"בטלוויזיה החינוכית אין תקן לפרוגרמר. בשנים האחרונות הבנתי שערוץ טלוויזיה לא יכול להתנהל בלי הפונקציה הזו והתעקשתי על שילובה. אני חושבת שהבחירה באלדד קובלנץ הוכיחה את עצמה כמאוד מוצלחת. אחת הבעיות של החינוכית היא ההתנהלות בתוך אבסורד. מצד אחד, אנחנו פועלים כמו ערוץ ברודקאסט - עם תכנים לצעירים ומבוגרים; מצד שני, אנחנו נמצאים בפלטפורמה של ערוץ נישה. להערכתי, החינוכית לא מיוצגת נכון בפאנל של ועדת המדרוג. אין לי ספק שאנחנו נמצאים במקום אחר לגמרי על מפת הטלוויזיה הרב ערוצית".

איך המנכ"ל החדש ישפיע על שידורי החורף של הערוץ?

"מתקציב ההפקה של 2011 לא נשאר הרבה כסף. ההשפעה של המנכ"ל החדש תורגש בעיקר במהלך 2012".

את פורשת בשיא?

"כן, למרות שהרפורמה לא הושלמה - דבר שעדיין מציק לי. אני בהחלט מרגישה שהטלוויזיה החינוכית עלתה בחודשים האחרונים, מבחינת התוצרים וה'אני מאמין' שלה, על דרך המלך. אבל אני לא מאמינה שהמלחמות נפסקו. למנכ"ל החדש מחכים הרבה אתגרים לא קלים. למשל, המאבק על הרצועה בערוץ 2, היציאה מהערוץ הראשון, כניסה מיידית ל-DTT וסיום השדרוג הטכנולוגי של האולפנים. מבחינה תוכנית, אין לי ספק שרוב התקציב צריך ללכת להפקות ולא למשכורות. רק כך יהיה אפשר להמשיך ולחזק את קו התוכניות האיכותיות".