"שר האוצר רוצה לייבא גבינות? אני מציע לייבא שר אוצר"

נשיא התאחדות התעשיינים: "ראשי התעשייה הם אנשים ישרי דרך שלא היו מעיזים לעשות מעשה פלילי, ודאי לא לתאם מחירים. זו בושה! לא להאמין שדבר כזה עלה בראשו של השר"

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, התייחס אף הוא לחרם הצרכנים ויצא בהתקפה חריפה על הממשלה ובעיקר על שר האוצר, יובל שטייניץ. "ששר האוצר ילבה את האש? מה אנחנו, בכיכר אל-תחריר? הוא שוקל לייבא גבינה מחו"ל. שלא יתבלבל. זה לא בסמכותו. שכרון הכוח מבלבל אנשים. אם הוא כל כך גיבור, נראה אותו פועל בחוק החלב. גם השר השני לא ייתן לזה לקרות, ואנחנו גם לא רוצים שזה יקרה. יש אלפי חקלאים שמתפרנסים. כשיש חוק חלב ומכסות, אז ברור שלא התחרות קובעת כאן את המחיר. נכון שיכול להיות שהיו מתפתחות מחלבות נוספות, אבל את זה הוא לא יבטיח שיקרה - לא חשוב שהוא לא מקיים את ההבטחות שלו - כי יהיה לו עניין עם השר שלום שמחון, השרה אורית נוקד וגם עם ראש הממשלה, שכיסאו יתחיל להתנדנד אם יעשה את זה. באותו יום שהממשלה אישרה את תקציב המדינה ונטל המס גדל ב-6 מיליארד, אמרתי לממשלה שזה יגיע לצרכן".

ברוש המשיך בהתקפה על שטייניץ ואמר: "לייבא גבינות זה לייבא אבטלה. לי כבר ברור תקופה ארוכה שאין שר אוצר בירושלים, כי אם היה שר אוצר, הוא היה מזמן את כולם מיד כשהתעוררה הבעיה, בודק מה קורה אצל התעשיינים, החקלאים ורשתות השיווק, מגלה מה הבעיה ומטפל בה. אבל יותר פשוט זה פופוליזם זול. 'יאללה, נייבא גבינה'. יש לי הצעה לא פחות טובה לראש הממשלה: לא מזמן הוא מצא נגיד בחו"ל, אני מציע לו לייבא גם שר אוצר מחו"ל, זה זול יותר, זה כלכלי יותר וזו תרומה אדירה לכלכה הישראלית".

עוד אמר ברוש כי "התעשייה עוברת טלטלה עזה. אני מבין את הציבור שעומד מול המחירים, רואה אותם, משתאה, והכסף נהיה לו יקר, אבל אני לא מצדיק אותו. אני חושב שעוד לפני שאני מדבר על הסיבות למחירים האלה, אני יודע שהציבור לא ייתן לי לבלבל אותו עם העובדות. העובדות לא חשובות לציבור. יש הבדל בין הציבור לשרים. מהשרים אני לא מצפה אלא תובע לנהוג באחריות, בהגינות. יש להם אחריות מול הצרכנים, אבל גם מול עובדי התעשייה.

כשמעלים את הבלו על הסולר, מישהו חושב שזה לא מגיע למוצר? כשהרגולציה מעלה את מחיר המים וחברת חשמל גובה מיליארד וחצי שקל בעודף, מי שלא נותן להחזיר את הכסף לצרכנים הם שר האוצר ושר התשתיות. וכאשר יו"ר רשות החשמל רוצה להחזיר כסף לצרכנים, אתה יודע מה הפתרון? הוא מפטר אותו. אני יכול למנות מיליארדים של שקלים מעבר לחומר הגלם שעולה בכל העולם וגם בישראל. בשנה שעברה, כשהיה עודף גביית מסים, החליטו להקדים את החזר החובות. אבל הם הולכים ומקדימים החזר חובות ובאותו זמן מטילים עוד מסים על הציבור, לא רק בשנה שעברה אלא גם השנה.

"שר האוצר מבקש לחקור אם אין תיאום מחירים. על מי הוא מדבר? על תעשייה שמעסיקה עשרות אלפי עובדים? על מלח הארץ? הוא באמת מאמין שיש תיאום מחירים? מוטב שיעמוד להסתכל מול המראה ויבדוק: מי מגיע כל יום ראשון לסחוט ומי באמת משלם את המחיר.

"ראשי התעשייה הם אנשים הגונים וישרי דרך שלא היו מעיזים לעשות שום מעשה פלילי, ובוודאי לא לתאם מחירים. זו בושה! השר מכיר את האנשים האלה היכרות אישית, ולא להאמין שדבר כזה עלה בראשו. זו בושה וחרפה לממשלת ישראל.

"אין לי טענות לצרכנים - הנטו נשחק, הדיור שוחט אותם, ולא פלא שהם רואים מחירים יקרים. זה מגיע לכל מקום - אין הבדל בין קוטג' לספה. אני לא מתפלא שזה הגיע לקוטג'. זה יגיע לכל מקום. אני קורא לראש הממשלה לעשות את מה שצריך לעשות כי שר האוצר פשט את הרגל. אני קורא לו לכנס את היצרנים, החקלאים, התעשיינים והרשתות ולהגיד, 'תראו לי'. הם יראו לו בחדר סגור. בחלק מהמקומות אין מע"מ על מוצרי מזון. אם שכר הנטו נשחק ויש עודף הכנסה ממסים, יכול להיות שזה הפתרון. לשבת בלי פתרון ולהגיד, 'נאפשר יבוא גבינות', זה לדעתי מבזה אותו".

מאיפה לייבא שר אוצר? מספרד?

אבי שמחון, היועץ הכלכלי הראשי של שר האוצר, הגיב לביקורת הקשה שברוש הטיח בשטייניץ ובשיחה עם "גלובס" תהה "מאיפה הוא רוצה לייבא שר אוצר? מספרד שיש שם יותר מ-20% אבטלה? או מאירלנד עם 13% אבטלה?". לדבריו, "שר האוצר שלנו הצליח להביא את הצמיחה של הכלכלה ישראלית לשיעור הגבוה ביותר בעולם המפותח - כ-6% - ולהוריד את שיעור האבטלה לשפל היסטורי".

שמחון ניצל את ההזדמנות כדי לתקוף את תעשיות החלב ואמר כי "כל הדיון האישי סביב שר האוצר נועד להסיח את הדעת מהנקודה המהותית: הבעיה הקריטית הקשורה למתח רווחים בלתי סביר של הגופים ששרגא ברוש מייצג. הבעיה הספציפית היא שגם 'תנובה', 'שטראוס' ו'טרה' גורפים רווחים בלתי סבירים במוצרים כמו הקוטג'. ולראיה: מאז שהקוטג' הוצא מפיקוח, מתח הרווחים של תנובה גדל ב-40% ופערי התיווך של רשות השיווק גדלו בלמעלה מ-100%", אמר שמחון והתריע כי "האוצר נחוש לפעול לסיום הרווחים המוגזמים על מוצרי מזון בסיסי".

היועץ הבכיר של שטייניץ תקף את ברוש ואמר כי "זה לגיטימי ששרגא ברוש ייצג את האינטרסים של התעשיינים. פחות לגיטימי הן ההשתלחויות חסרות הרסן שלו, קודם כלפי ראש הממשלה, ועכשיו לגבי שר האוצר, הנובעות כנראה משאיפות פרטיות בתחום הפוליטי. התנהגותו עומדת בסתירה לאינטרסים של התעשיינים ששלחו אותו".