גיל שויד וטדי שגיא, פנו מקום למורי ארקין

פריגו הפכה את מורי ארקין למיליארדר; בשל פרישתו מהדירקטוריון ימשיך למכור מניות הרחק מעין הציבור / טלי ציפורי

במכירת אגיס לפריגו היה לי מזל גדול. פריגו הציעו לשלם לי חצי מהתמורה במזומן, וחצי במניות. עיקמתי בהתחלה את האף בגלל התשלום במניות, אך כשהן עלו הוכח לי מעבר לכל ספק שיש מזל בעסקים" (מורי ארקין בראיון ל"ליידי גלובס", אפריל 2011)

לארקין, אחד האנשים העשירים בישראל, אכן היה הרבה מזל, אך נראה שגם חוש עסקי מחודד היה לו. פריגו, חברת הפרמצבטיקה האמריקנית שרכשה את אגיס לפני שבע שנים, הפכה באחרונה את ארקין מאיש עשיר למיליארדר, ולמעשה לאחד מ-15 מיליארדרים ישראלים שיש כיום בעולם - כפי שעולה מבדיקת "גלובס".

ארקין עשה לא מעט לביתו כשחבר לחיים סבן ברכישת ומכירת גרעין השליטה בחברת בזק, אך את עיקר הונו הוא צבר דווקא מאותן מניות פריגו שחשש לקבל ואותן מכר בעקביות מעוררת קנאה במרוצת השנים מאז מכירת אגיס. אלו, כפי שאפשר לראות בגרף המצורף, הפכו אותו באופן רשמי למיליארדר, ולמי שאמור להיכלל מעתה והלאה ברשימת המיליארדרים הישראלים של המגזין "פורבס".

לא במקרה בחרנו לבדוק את שווי ההון שלו. ארקין פרש בשבוע שעבר מדירקטוריון פריגו, וזה אומר שבעתיד הקרוב - אם ימשיך לממש את מניות פריגו שנותרו לו - יחדל להיות בעל עניין בחברה, ולכן לא יהיה מחויב לדווח על מימושים נוספים שיבצע במניות פריגו. לארקין נותרו 5.7% מההון של פריגו, ולכן כל מכירה נוספת שיבצע, תקרב אותו לרף שמתחתיו כל מימוש נוסף לא ייוודע לציבור המשקיעים.

וייתכן מאוד שארקין ימשיך לממש את מניותיו בחברה. פריגו, ששווה כרגע 8 מיליארד דולר, נסקה במהלך השנה האחרונה בשיעור של 47%, ומרגע רכישת אגיס על ידה הכפילה החברה את שוויה פי שמונה. המפולת האחרונה בשוקי ההון גרעה במהלך החודש האחרון עשירית משווי החברה, ולא בטוח שארקין יאפשר למזל לבגוד בו.

הכול החל לפני קום המדינה

הדרך של ארקין (57) למיליארד הראשון שלו החלה מספר שנים לפני קום המדינה. אביו, רוקח שעלה מרוסיה, ייסד את אגיס, ולאחר מותו, כשארקין היה חייל בן 19, קיבל האחרון את המושכות לידיו. ארקין הוביל את אגיס בהצלחה במשך שלושה עשורים, עד שנמכרה לפריגו תמורת 818 מיליון דולר במזומן ובמניות. ארקין קיבל מזומן בשווי של 187 מיליון דולר ומניות פריגו בשווי זהה, והפך לבעל המניות הגדול בפריגו.

מכירת אגיס אפשרה לארקין לפזול להשקעות אחרות, והבולטת שבהן הייתה בזק. ארקין חבר לקרן אייפקס ולחיים סבן, ורכש עימם את גרעין השליטה במונופול התקשורת הישראלי. ארקין החזיק בעקיפין 3% מהון המניות של בזק, וכשזו נמכרה לשאול אלוביץ' רשם לעצמו רווח של 260 מיליון שקל (ברוטו, לפני מס). "אני לא מבין בתקשורת, ולא הייתי נכנס לעסקה אם לא היו לי שותפים ברי סמכא. הם עשו עבודה מצוינת. בסך הכול, תרמתי מעט מאוד ויצא טוב", העיד באותו ראיון שנתן ל"ליידי גלובס".

מבין בתקשורת או לא, ההשקעה המוצלחת בבזק גרמה לארקין להשקיע בחברות ישראליות דפנסיביות נוספות, ולפי עדותו יש לו החזקות מינוריות (שאינן מחייבות בדיווח) בבנק לאומי ובבנק הפועלים. אלו שוות כרגע מאות מיליוני שקלים.

ההון שנוצר לארקין מהשקעתו בבזק, והנטייה שלו לתחום הפארמה והציוד הרפואי, דחפו אותו להקים את ארקין הולדינגס (ראו מסגרת), שהחלה לצבור תאוצה במהלך השנתיים האחרונות. החברה כבר רושמת לזכותה שני אקזיטים מוצלחים, ואם המזל ימשיך לשחק לארקין ("ההצלחה שלי בעסקים היא 80% מזל ורק 20% חושים עסקיים"), ההון שצבר רק ימשיך לגדול.