הישג ראשון לעובדי הקבלן: שטייניץ הסכים לקליטת עובדי ההוסטלים לניצולי שואה

ל"גלובס" נודע כי באוצר מוכנים להעסקה ישירה של כמה אלפי עובדים נוספים בלבד - בעיקר בקרנות המחקר של בתי החולים

ההסתדרות רשמה היום (ג') הישג ראשון במאבק למען עובדי הקבלן: שר האוצר יובל שטייניץ, שנפגש הבוקר עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני, הודיע כי האוצר מסכים לקלוט מעל 200 עובדים המועסקים בשלושה הוסטלים לניצולי שואה בפרדסיה, בשער מנשה ובבאר יעקב, כעובדי מדינה.

מדובר בעובדים המועסקים זה שנים על ידי קבלן חיצוני, אף שמדובר בהוסטלים ממשלתיים. זאת לאחר שהאוצר סירב עד כה לקליטתם בטענה כי מדובר ב"פרויקט זמני" - רמיזה מביכה לגילם המבוגר של הניצולים.

קליטת עובדי ההוסטלים היא צעד סמלי בלבד, לאחר שעיני עצמו הפך אותם לסמל המאבק. עיני אף סיפר השבוע את סיפורה של רוחל'ה אברהמי, עובדת באחד ההוסטלים, לנשיאת בית הדין הארצי לעבודה, נילי ארד, ובמהלך דבריו ביקש לצאת לשתות מים בטענה כי הוא נרגש מהדברים.

יצוין כי עובדי ההוסטלים ניהלו מאבק ארגוני מזה שנתיים וחצי למען קליטתם כעובדי מדינה, ללא הועיל, עד למאבק שמנהלת כעת ההסתדרות. שטייניץ הגדיר היום את הסכמתו בעניין כ"מחווה של רצון טוב".

מהלך סימבולי

בצד המהלך הסימבולי הזה, האוצר דבק בעמדתו שלא להעסיק באופן ישיר את מרבית עובדי הקבלן בשירות המדינה, ובראשם עובדי הניקיון והאבטחה. זאת גם לאחר החלטת ביה"ד לעבודה מאתמול, שהכירה במה שהוגדר באותה החלטה כ"תבניות העסקה חורגות" - שעליהן יש לקיים מו"מ עד יום חמישי.

ואולם, ל"גלובס" נודע כי במשרד מביעים נכונות לקלוט כמה אלפי עובדים המועסקים במסגרת "קרנות מחקר" שליד בתי החולים הממשלתיים, וכן כמה אלפי עובדים נוספים המועסקים ברשויות המקומיות בתפקידים הזהים לאלה המבוצעים על ידי עובדי הרשויות מן המניין.

קרנות המחקר, או בהגדרתן הרשמית "תאגידים", הוקמו במקור על ידי בתיה"ח הממשלתיים כדי להפעיל את תשתיות בתיה"ח לאחר שעות הצהריים. הקרנות היו אמורות בעיקר לשלם שכר לרופאים עבור פרוצדורות המבוצעות לאחר שעות העבודה הרשמיות, אולם בפועל הן החלו להעסיק עם השנים מערך שלם של כוח אדם, במקביל למערך כוח האדם בביה"ח.

כך, מועסקים במסגרת הזו טכנאים, מהנדסים, סניטרים ואפילו אחיות באמצעות חוזים מיוחדים ובתנאים שונים מההסכם הקיבוצי שחל על עובדי ביה"ח. באוצר היו מעדיפים להחיל על קרנות המחקרים הסכמים קיבוציים במקום לקלוט את העובדים בבתיה"ח, אולם כעת הם נכונים לדבר גם על העסקה ישירה.

באופן אירוני, ההסתדרות הכללית וההסתדרות הרפואית דרשו זה שנים להחיל על קרנות המחקרים הסכמים קיבוציים, והאוצר התנגד בתוקף. באחרונה, עוד לפני המאבק בעניין עובדי הקבלן, הבינו באוצר כי הסכם קיבוצי בקרנות המחקרים ישרת גם את המדינה - במיוחד לאור המשבר עם הרופאים, אז התברר כי בתיה"ח מתלוננים מצד אחד על מחסור בתקנים, ומצד שני מעסיקים לא מעט עובדים באמצעות הקרנות.

באשר לרשויות המקומיות, באוצר מוכנים לבחון העסקה ישירה של עובדים המועסקים באופן טכני בלבד באמצעות גורם חיצוני, בעוד שבפועל הם מבצעים עבודה זהה עם עובד הרשות המקומית.

כך, למשל, אם יש עובד סוציאלי המועסק דרך קבע בשירותי הרווחה של רשות מקומית, ניתן יהיה לקלוט אותו כעובד הרשות. לעומת זאת, אם מדובר בעובד סוציאלי המועסק במסגרת עמותה שמעניקה שירות ייחודי, כדוגמת ניהול הוסטל לנערים חוסים, העובד לא ייקלט כעובד הרשות.

"לא מוכנים לקלקול כלכלי"

בפתח הפגישה עם עיני הבהיר שטייניץ מדוע הוא אינו מתכוון להיענות לדרישה לקלוט מספר גבוה של עובדי קבלן.

בצד הנכונות להחיל "אכיפה דרקונית" נגד קבלנים שיפרו זכויות, הבהיר: "אנחנו לא מוכנים להצעיד את המדינה 30-40 שנה אחורה. אנו לא מוכנים לעשות מהלך שיפגע במשק וביעילות הממשלתית. אני מניח ומאמין שגם בסוגיה הזאת נצליח לפתור את הבעיה ולהגיע להסכמות - ולהביא לתיקון חברתי אבל בלי קלקול כלכלי".