ההסתדרות לבעלי "פרי הגליל": חדשו הפעילות או שניאבק

(עדכון) - אושיק אפרים, מבעלי המפעל: "אציג לשרי התמ"ת והאוצר מאזנים. הפכו אותי לאויב העם" ■ גורם ממשלתי בכיר: "הם לא הפסידו כסף. זו סחטנות"

נציגי העובדים במפעל "פרי הגליל" בחצור הגלילית - שנשלחו בסוף השבוע שחלף לחופשה ללא תשלום, עם סגירת המפעל שמייצר ירקות משומרים - נפגשו היום (א') עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. בתום הפגישה, קראה ההסתדרות לבעלי המפעל, זכי שלום - שהוא גם מבעלי רשת המרכולים "חצי חינם" - ואושיק אפרים, לפתוח מיד את המפעל וזאת, בלי תנאים מוקדמים, ובלי קשר למחלוקת שקיימת בינם לבין משרדי הממשלה.

בהסתדרות הדגישו, כי אם הנהלת המפעל לא תיעתר מידית לדרישה, ההסתדרות וועד העובדים יפתחו במאבק נגדם - "בכל האמצעים שעומדים לרשותנו". מקורבים לנושא העריכו, כי ההסתדרות בוחנת אפשרות לקיים הפגנות מול מרכולי רשת חצי חינם, לקיים פעולות הסברה ולרתום למאבקים גם את הוועדים הגדולים במשק.

"לך לפואד"

במשרדי התמ"ת והאוצר ביקרו היום בחריפות את ההחלטה של הנהלת פרי הגליל, לסגור את קווי הייצור של המפעל בחצור הגלילית ביום שישי בפתאומיות, ולהעביר את המכונות למפעל אחר, באזור נהריה. בפרי הגליל טענו, כי ההחלטה להעתיק את קווי הייצור ולהוציא את 300 העובדים לחופשה כפויה ללא תשלום, התקבלה על רקע הפרת התחייבות מו העבר מצד המדינה, להעביר למפעל סיוע של 18 מיליון שקל.

לדברי אפרים, את ההבטחה נתן שר התמ"ת לשעבר, בנימין (פואד) בן אליעזר. "כשאנחנו דורשים את הכסף הזה, אומרים לי 'לך לפואד, ושהוא ישלם לך'. המדינה הזאת לא עומדת בהבטחות שהיא נותנת, ואני מצדי, לא מוכן להיות פושט רגל בגלל אף אחד, בטח לא בגלל ממשלה שמתנהגת כמו ממשלה במדינת עולם שלישי", אמר אפרים.

גורם ממשלתי הטיח בבעלי המפעל, כי ממילא הם לא היו זכאים לסיוע כספי, שכן המפעל אינו זכאי למענק מדינה בתוקף החוק לעידוד השקעות הון. זאת, משום שאינו מייצא את תוצריו. נוסף על כך, גם שכנפתח מסלול למתן מענקים למפעלים שאינם מייצאים, לא ניתן היה לכלול בתוכו את פרי הגליל, שכן ההשקעות האחרונות שעשו בעליו בחצור הגלילית נעשו ב-2008, ולא ניתן היה להעביר למפעל מענקים באופן רטרואקטיבי.

"זו פעולת סחטנות, אין לי מילה אחרת", אמר מקור ממשלתי בכיר ל"גלובס", בהתייחס למהלכיהם של בעלי פרי הגליל. "הם לקחו את עובדי המפעל כבני ערובה. הם לא הפסידו כסף, פשוט החליטו להעביר את הפעילות שלהם לאזור נהריה, כי הבטיחו להם תעריפי מים זולים יותר, והבטיחו להם ארנונה נמוכה יותר. שם, הם גם יעסיקו עובדים בשכר נמוך יותר. הכול שיקול של רווחיות".

"על מה מדברים?"

אפרים זעם לשמע טענות אלה, ואמר כי "זה שקר גס. אנחנו חברה פרטית, ולא חושפים את המצב הכספי שלנו. עם זאת, אציג מחר ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת את המאזן של המפעל בחצור הגלילית. אציג את המאזן גם לשרי התמ"ת והאוצר. אני לא יודע על איזו רווחיות הם מדברים. נזקקתי לכסף כמו לאוויר; המדינה הבטיחה לי הבטחות - ולא קיימה. מה, הם רוצים שאפשוט את הרגל? בחלומות שלהם זה יקרה. מאפונה שאני מוכר בעשרה שקלים, אני יכול לעשות הון? על מה הם מדברים?"

בשיחה עם "גלובס", הודה אפרים כי זכה לתנאים משופרים, בהעברת הייצור לאזור התעשייה שליד נהריה. "יש שם ראש מועצה שמזמין אותנו לעבוד עם תנאים טובים יותר - וכך נעשה. בחצור הגלילית שחטו אותנו. על חריגת בנייה אחת, בגלל גדר שהקמנו מסביב למפעל, חייבו אותנו בקנס של 750 אלף שקל. איפה זה נשמע? שילמתי מסים על דברים הזויים. על גשם שירד מהשמים וזרם אל מערכת הביוב, הייתי חייב לשלם מס. הפכו אותי לאויב העם. אני פגוע. לא רציתי להיקלע לקשיים, והייתי צריך לגמור את זה".

יו"ר ועד עובדי המפעל, מוטי חזיזה, שעבד בפרי הגליל 40 שנה, סיפר היום על אווירת נכאים בחצור הגלילית. "המדינה פושעת. היא לא ייצרה לנו אלטרנטיבה. המפעל הזה נסגר, ועכשיו הכול קורס. איפה 300 איש ימצאו עכשיו פרנסה? חטפנו מכת מוות. עיירה שלמה חטפה את זה, וחטפה חזק", אמר חזיזה.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הגדיר את התנהלות בעלי פרי הגליל "ברוטלית". לדברי עיני, "אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד. במשך מספר חודשים הם הפכו את העובדים לבני ערובה. בכל פעם שיש לבעלים מחלוקת עם הממשלה, הם מאיימים בפיטורים ובצעדים נוספים. הם משתמשים בעובדים בצורה צינית. ביום שישי הם כבר עשו מעשה שלא יעשה. סגירת המפעל היא צעד שלא נוכל לעבור עליו בשקט".

פרי הגליל: דווקא התחלנו להתייצב

הבעלים של מפעל פרי הגליל - שקווי הייצור שלו בחצור הגלילית נסגרו בחופזה ביום שישי בצהריים ובהפתעה מוחלטת - הם זכי שלום, הבעלים של רשת המרכולים "חצי חינם" וקרוב משפחתו, אושיק אפרים. השניים גיסים, ששדרגו את הקשר המשפחתי לעסקים משותפים. עוד מחזיקה בבעלות על המפעל לייצור ירקות משומרים, משפחת קופרלי, שהיא גם שותפה של שלום בבעלות ברשת חצי חינם.

אפרים, שנמצא בחזית המשבר המתמשך בין משרדי הממשלה לבין בעלי המפעל, מתעקש גם היום לא לענות בצורה ברורה על אודות היקף הרווחים של המפעל. זאת, גם כשבמשרדי הממשלה אומרים כי מדובר ברווחים נאים, שבכל מקרה לא מצדיקים סגירה של מפעל ומעידים על רצון מצד הבעלים להעתיק פעילות לאזור שמבטיח תנאים אטרקטיביים יותר. "אני שומע כל מיני טענות על כך, שהיה לנו מחזור מכירות של 100 מיליון שקל, ושהיה לנו רווח נקי של עוד כמה מיליונים. זו בדיחה. מה שכן, ב-2011 התחלנו להתייצב", הודה אפרים בשיחה עם "גלובס".