חרקירי רפובליקני

הרפובליקנים עושים חרקירי פוליטי וסוללים את דרכו של אובמה לתקופת כהונה שנייה בבית הלבן.

מנהיגי המפלגה מגלים עצבנות רבה ודאגה נוכח תוצאות הפריימריז שנרשמו עד עתה. אמנם מיט רומני ניצח ביותר מדינות מאשר יריביו והוא מוביל במרוץ, אבל ניצחונותיו במדינות מפתח מושגים בקושי ורק הודות לפיצול בקול השמרני שעליו מתחרים ריק סנטורום וניוט גרינגריץ'. הוא גם ניתפס כמנותק וכמי שמתקשה לתקשר עם הבוחר הממוצע.

רומני תכנן כי לאחר יום הבחירות הגדול שנערך בשבוע שעבר בעשר מדינות, הוא יצא כמועמד הבטוח לזכות במועמדות המפלגה, יגרום לפרישת מתחריו, יוכל לגייס משאבים ולהתמקד בבחירות הכלליות נגד אובמה. התכנון הזה נכשל. לאור התוצאות שהושגו עד עכשיו והתחזיות לפריימריז הבאים, ייתכן שייקח עוד הרבה זמן עד שיובהר מיהו מועמד הרפובליקנים, והמאבק יכול להימשך ממש עד הוועידה הבוחרת עצמה, שתתקיים בפלורידה ב-27 באוגוסט. זהו תרחיש שלא קורה הרבה בפריימריז, ואם הוא יתממש, מועמד הרפובליקנים יגיע לסיבוב המכריע חבול ומותש כספית ופוליטית, ולכן סיכויי אובמה לנצח אותו יגדלו בשיעור ניכר.

בכל מקרה, המצב הכלכלי יכריע

כדי לנצח בבחירות לנשיאות, מועמדים חייבים לזכות בנתח משמעותי של המצביעים העצמאיים, אלה שאינם מזדהים עם אף מפלגה ונמצאים במרכז. חלקם בקרב כלל הבוחרים עלה בשיעור ניכר ועומד היום על כ-40%. רק מועמד שמשתייך לאגף הליברלי של הרפובליקנים, כמו רומני, יכול לעשות את זה. רוב הבוחרים הרפובליקנים שמרנים, ולכן הדילמה הקבועה שלהם היא אם ללכת אחרי נטייתם האידיאולוגית ולבחור מועמד שמרני - ואז להפסיד בבחירות הכלליות נגד מועמד הדמוקרטים; או לוותר במקצת על הטוהר האידיאולוגי ולבחור במועמד ליברלי יותר, שסיכוייו לזכות בנשיאות גדולים יותר.

רומני קיווה שהשמרנים יעדיפו ניצחון על אובמה על פני אידיאולוגיה, אולם עד עכשיו זה לא קרה. הקול השמרני מתפצל בין סנטורום לגינגריץ'. אם האחרון יפרוש, קולותיו יעברו לסנטורום וכוחו יתעצם. הבעיה של רומני לא תישאר רק בשלב הפריימריז. גם אם הוא יזכה במועמדות המפלגה, השמרנים שלא מקבלים אותו עלולים להישאר בבית ביום הבחירות - ובכך להגיש את הניצחון לאובמה. במגמה לחזק את רומני, החליט אריק קנטור, מנהיג הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים, לנקוט בצעד יוצא דופן בשלב כל-כך מוקדם ותמך פומבית במועמדותו.

בשלב הזה האריתמטיקה של הבחירות עדיין עובדת לטובת רומני. החישוב הנכון הוא של מספר הצירים שכל מועמד צובר לוועידת המפלגה, ולא מספר המדינות שבהן הוא מנצח, כי כל מדינה שולחת מספר צירים שונה לוועידה בהתאם לגודל אוכלוסייתה. כדי לזכות במועמדות הרפובליקנים לנשיאות, מועמד צריך לזכות במינימום של 1.144 צירים. נכון להיום, אחרי הפריימריז שהתקיימו אתמול בקנזס (סנטורום ניצח), בויומינג ובכמה טריטוריות של ארה"ב (רומני ניצח), לרומני יש 454 צירים, יותר מאשר לכל שלושת יריביו יחד: לסנטורום יש 217, לגרינגריץ' 107 ולרון פול 47. הבחירות ביום שלישי באלבמה ובמיסיסיפי הדרומיות והשמרניות, שבהן יחסי הכוחות צמודים מאוד, עשויות להבהיר אם החרקירי נמשך או נעצר.

בכל מקרה, המצב הכלכלי בארה"ב יהיה הגורם המכריע בבחירות הכלליות. הנתונים עדיין לא יציבים, עולים יורדים. אלו שיתפרסמו בשלושת החודשים האחרונים לפני יום הבחירות, אוגוסט-אוקטובר, יהיו הקריטיים ביותר. נתוני שיפור מעודדים יעבדו לטובת אובמה, נתונים הפוכים יעבדו לטובת המועמד הרפובליקני. נתונים טובים במיוחד ימוטטו את האסטרטגיה הרפובליקנית הממוקדת בכישלונות הכלכליים של אובמה, ואילו נתונים גרועים במיוחד, יכולים לגרום להצבעת מחאה נגד אובמה ואז פחות משנה מי יעמוד מולו.

הכותב הוא מומחה לארה"ב, ראש ביה"ס לתקשורת וחוקר בכיר במרכז בס"א למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר אילן