גורלם העגום של מותגי היוקרה

מערכת הבחירות מאיימת לפגוע בתעשיית המותרות בצרפת

לא חשוב איזה משני המועמדים המובילים ינצח בבחירות לנשיאות צרפת בחודש הבא, מי שיפסיד יהיו יצרניות מוצרי המותרות. גם הנשיא המכהן, ניקולא סרקוזי, וגם מועמד המפלגה הסוציאליסטית, פרנסואה הולנד, הבטיחו להעלות מסים. כפי שכבר קרה במדינות אחרות באירופה, העלאות אלה עלולות לפגוע בגורם המכונה "גורם ההרגשה הטובה", הידוע כמעודד צריכת מוצרי מותרות. כך מעריך תומס מסמין מ-CA Cheuvreux.

לדברי חברת שירותי הייעוץ ביין ושות', סך מכירות מוצרי המותרות בצרפת מגיע ל-13 מיליארד אירו בשנה, כ-8% מסך מכירות מוצרי המותרות בעולם .

"צרפת עלולה להפוך לאיטליה הבאה", אמר האנליסט, הפועל מפריז.

ההוצאות על מוצרי מותרות נמצאות במגמת ירידה מאז מינויו של מריו מונטי לראש ממשלת איטליה בנובמבר. העלאות המסים - ובייחוד הגבלת התשלום במזומן ל-1000 אירו (1,320 דולר) - פגעו בביקוש המקומי למותגי יוקרה, בהם גוצ'י, ובמקביל הקטינו את גובה הרכישה הממוצע.

בצרפת מציע הולנד להגדיל ל-45% את מס ההכנסה המוטל על בעלי הכנסה שנתית של יותר מ-150 אלף אירו, וכן לגבות היטל של 75% על הכנסות גבוהות ממיליון אירו. ה"אני מאמין" של הולנד, המועמד המוביל לנשיאות צרפת, כולל גם הגבלת הפטורים ל-10 אלף אירו ויצירת מתאם בין מס רווחי ההון לבין מס ההכנסה.

סרקוזי אמר, כי אם ייבחר מחדש, הוא יעלה את המע"מ מ-19.6% ל-21%, וישיק מס פיננסי והיטל על הכנסותיהם של תאגידים צרפתיים מפעילות בחו"ל.

לדברי אנדרו יוז, אנליסט ב-UBS, צעדי הצנע הם "תופעה שלילית" עבור צריכת מוצרי המותרות בצרפת. העלאות המסים וביטול חלק מהפטורים לעשירים עלולים לפגוע בביקוש, על אף ש"חלק משמעותי" מהמכירות בפריז מתבצע בידי התיירים, כתב יוז בדו"ח מתאריך ה-17 בפברואר.

"מנסים להרשים"

מספר התביעות לקצבת אבטלה זינק בינואר לרמה הגבוהה ביותר ב-12 השנים האחרונות, מכיוון שהנשיא ביצע סבב שני של העלאות מסים וקיצוצי הוצאות תוך פחות משישה חודשים, כדי להקטין את הגירעון התקציבי לאחר שסטנדרד אנד פור'ס הורידה את דירוג האשראי המושלם AAA של צרפת.

"כל הפוליטיקאים בבחירות מנסים להרשים את הבוחרים בדיבורים על מסים, בהפניית אצבע מאשימה אל העשירים", אמר מנכ"ל פראנס טלקום, סטפן רישאר, בראיון שנערך ב-13 במארס. בעלי ההכנסות הגבוהות ביותר עלולים לעזוב את צרפת אם ההצעות ייושמו, אמר ליין-אלכסה גלוטין, שותף במשרד עורכי הדין הפריזאי UGGC ושות'.

בעלי תפקידים ב-LVMH מואט הנסי לואי ויטון, יצרנית מוצרי המותרות הגדולה בעולם, וב-PPR, הפועלת מפריז ומחזיקה בבעלות על גוצ'י, סירבו להגיב בסוגיית הביקוש למוצרי מותרות בצרפת או בסוגיית הצעותיהם של המועמדים לנשיאות צרפת.

"לנהוג בזהירות"

מכיוון שהתעסוקה קשורה לצריכה, הנשיא הבא צריך "לנהוג זהירות ולהימנע מהחלטות שיניבו הישגים בטווח הקצר אך יהיו שליליות בטווח הארוך", אמרה אן מישו-דניזו, פרופסור לשיווק ומתאמת ההתמחות במוצרי מותרות בבית הספר לעסקים HEC בפריז. לדבריה, העלאות המסים לא יובילו בהכרח לירידה במכירות.

על-פי נתוני התאחדות המסחר Comite Colbert, יצרניות מוצרי המותרות הצרפתיות מעסיקות יותר מ-160 אלף עובדים בצרפת ו-84% מהמכירות שלהן מתבצעות מחוץ לשוק הבית שלהן. תעשיית מוצרי המותרות היא "חוזק תרבותי וצריך להגן עליה", אמרה מישו-דניזו.

באיטליה נרשמה ירידה בתנועה המקומית בחנויות גוצ'י, והגבלת התשלום במזומן ל-1000 אירו, שהשיק מונטי אשתקד כדי להקטין את ההשתמטות ממס, פגעה במכירות בדצמבר ובינואר. כך אמר מנכ"ל גוצ'י, פטריציו די מרקו, בראיון שנערך ב-21 בפברואר. קונים פוטנציאליים רבים מהססים, לדברי מנכ"ל קבאלי גרופ, ג'אנלוקה ברוזטי, בראיון שנערך ב-24 בפברואר.