אבטחה אולימפית

מה החברות הביטחוניות הישראליות מחפשות בריו דה ז'נרו ואיך זה קשור לכדורגל, לשחייה צורנית ולקפיצה לגובה?

לא פחות מ-20 חברות ביטחוניות ישראליות, ישתתפו בתערוכת האבטחה וביטחון המולדתLAAD Security , שנפתחת היום (ג') בריו דה ז'נרו שבברזיל.

החברות מבקשות לחשוף את מרכולתן לשוק הצמא לטכנולוגיות ולאמצעי אבטחה חדישים, לקראת אירועי הספורט הגדולים שיתקיימו במדינה בשנים הקרובות - המונדיאל בשנת 2014 ומשחקי האולימפיאדה ב-2016. בברזיל כבר החלו להתכונן למגה-אירועים שצפויים למשוך המוני אוהדי ספורט מכל קצוות תבל. גופי הביטחון במדינה בונים עצמם מחדש והממשלה המקומית נחושה לשלם על כך ביד נדיבה.

במכון הייצוא הישראלי היטיבו לזהות כבר לפני שלוש שנים את הפוטנציאל הכספי האדיר הטמון במדינה, והקדימו להיערך אליו. במכון מעריכים שבארבע השנים הקרובות תשקיע ברזיל כמה עשרות מיליארדי דולרים על בנייה של תשתיות למתקני ספורט חדישים, כבישים, רכבות, כפרים אולימפיים, חדרי מלון שיאכסנו את התיירים הרבים שיבואו ופעולות לשדרוג והרחבה של שדות התעופה, כדי שיוכלו לתפקד היטב בימי העומס.

לישראל יש מה להציע

לפי הערכת מכון הייצוא, בשנים הקרובות ישקיעו הרשויות בברזיל כ-5 מיליארד דולר על רכישת אמצעים וטכנולוגיות שיאפשרו הגנה טובה יותר על אתרי המשחקים ואתרים אסטרטגיים במדינה, זאת לקראת הגעתם של ההמונים שיכבשו את רחובות ריו דה ז'נרו. מעבר לכך שלממשלת ברזיל יש אינטרס להטמיע אמצעים חדשים שישפרו את תחושת הביטחון האישי ברחובות, היא תידרש להשקיע הון כדי להוריד את הסיכוי שארגון טרור יהרוס את חגיגת הספורט שהיא מכינה לעולם.

לישראל יש מה להציע למדינה שעומדת לארח ברצף של שנתיים את שני אירועי הספורט הגדולים, והמטרה היא ליצור עסקאות בהיקף של לא פחות מ-300 מיליון דולר מתקציב ההיערכות של המדינה לאירועי הענק. המערכות, האמצעים והידע שהחברות הישראליות מציעות בתערוכה יהיו שווים כל דולר, זאת לאחר שצברו ניסיון בשדה הניסויים הקשה והמחמיר ביותר בעולם: המזרח התיכון.

בין החברות הישראליות שמציגות בתערוכה נמצאות גם אלווריון וגילת, שמציעות מערכות בתחום תשתיות לניהול תקשורת והעברת מידע בין גופים הפרוסים באתרים גדולים כמו כפר אולימפי; מרכזי שליטה ובקרה שמוצעים ע"י נטקום ורפאל; כלי רכב שמיועדים לפיזור הפגנות ומיוצרים בבית אלפא טכנולוגיות ועוד.

מנסים לתפוס נתח

מבין החברות הישראליות שנאבקות על נתח מהכסף הברזילאי, עשר חברות כבר הקדימו והתמזגו עם חברות מקומיות כדי לשפר סיכויים בתחרות ובמכרזים בשוק המרוחק שנחשב קשה לחדירה מצד חברות זרות. הבוקר הודיעה רפאל כי רכשה 40% ממניות חברת ג'ספי (GESPI) המקומית, כחלק מהרחבת פעילותה התעשייתית והשיווקית בברזיל. ברפאל סירבו לספק פרטים על ההיקף הכספי של העיסקה בטענה כי טרם הושלמה, עם זאת אמרו כי לג'ספי ידע וניסיון בייצור רכיבים ומנועים המשמשים את חילות הים והאוויר של צבא ברזיל, ובכוחה להיות פלטפורמה משמעותית עבור רפאל. "הרכישה תאפשר לנו ליישם את המדיניות האסטרטגית של ממשלת ברזיל, ע"י העברת טכנולוגיה וידע מתקדמים לטובת פרויקטים מקומיים ואף לייצוא למדינות אחרות. היכולות שקיימות בג'ספי יאפשרו לנו לממש את היעדים והאתגרים שעומדים לפני זרועות הביטחון וגורמי האבטחה האזרחיים", אמר סמנכ"ל בכיר לשיווק ברפאל, לובה דרורי.

עשר חברות נוספות מציגות את תוצרתן במסגרת ביתן ישראלי שהקים מכון הייצוא, לראשונה בתולדות התערוכה. "החברות הישראליות זוכות לעניין מיוחד בעקבות הניסיון והידע שהן מביאות, בגלל התרבות העסקית ובגלל היכולות. הן לא מוכרות רק טכנולוגיה, אלא אינטגרציה שלמה שמתאימה פתרון הולם לכל תרחיש רלוונטי. אנחנו יכולים להציע היי-טק וטכנולוגיה מפוארת כמו מערכת מתוחכמת לשליטה ובקרה, ועד מערכות לואו-טק כמו רכב לפיזור הפגנות. לכל אלה אנו מצרפים גם את הידע ואת תפיסת ההפעלה המתאימה", מספר ל"גלובס" מנהל מחלקת התעשיות הביטחוניות במכון הייצוא, גיא צורי, בשיחת טלפון מריו, רגע לפני פתיחת הדוכן הישראלי.

כ-400 חברות ביטחוניות מהעולם מציגות בתערוכה היוקרתית, שאליה צפויים להגיע לפי ההערכות מעל ל-10,000 מבקרים. רבים מהם הם נציגים מגופי הביטחון והאבטחה של ברזיל עצמה, שבאים לחפש תשובות לתרחישים הקיצוניים ביותר. נציגי החברות הישראליות ינסו לשכנע אותם שמה שעצר את המחבלים המתאבדים שיצאו מג'נין, יכול לעבוד לא רע גם בפורטוגזית.