"אל-קלאסיקו", הנוסח הגרמני

ככה נראה מאבק האליפות הבגרמניה: מצד אחד קבוצה שמתבססת על טקטיקה חדשנית וושחקני בית; מצד שני, קבוצה עשירה ועתירת כוכבים שקונה תארים

1. עוד לפני פתיחת העונה, העימות הזה כבר סומן כדו-קרב הגדול של 2011/12 בבונדסליגה. באיירן מינכן, שהתחזקה בנקודות התורפה שלה, נראתה גדולה על הליגה. אלא אם כן, הניחו האופטימיסטים, דורטמונד תצליח לעשות את הבלתי סביר, ולשמור על אותו כושר משחק מהעונה הקודמת שהביא לה את האליפות. אבל אפילו בדורטמונד עצמה היו סקפטים לגבי סיכויי ההצלחה שלהם לזכות פעם שנייה ברצף בתואר: יו"ר ההנהלה, הנס-יואכים וואצקה, הסביר מבעוד מועד כי "זה הרבה יותר קשה ליצור המשכיות ברורה בהישגיות, מאשר לזכות בתואר בודד במקרה".

התחזיות על עימות חזיתי התבררו כמדויקות: אחרי המחזור ה-29 שנערך בסוף השבוע, הפער בין שתי הקבוצות בפסגת הטבלה עמד על שלוש נקודות בלבד, ובאיירן יכולה לעלות, אם תנצח הערב (ד', 21:00) בדורטמונד, למקום הראשון, כשארבעה מחזורים בלבד יישארו עד לגונג האחרון. בלי ספק, 2011/12 תיזכר כאחת העונות המרתקות והאיכותיות של הבונדסליגה אי פעם בזכות שתי הקבוצות האלו.

2. כריסטיאן נרלינגר, המנהל הספורטיבי בבאיירן מינכן, החמיא השבוע ליריבה. "בורוסיה דורטמונד יכולה להיות לאורך זמן היריבה של באיירן. בין בורוסיה ובאיירן יכולה להתפתח יריבות הדדית כמו בין ריאל וברצלונה בספרד", אמר ל"בילד". "טקטיקת ההעברות שלהם מצביעה גם היא על השאפתנות הרבה של דורטמונד. לכן זה יהיה דו קרב מתמיד לאורך שנים, עם סוף טוב עבורנו".

או שאולי נרלינגר סתם רוצה ליצור ציפיות ולהחדיר שאננות ליריבים, נשק שפיתח אולי הנס בזמנו. כך או כך, ההשוואות לספרד קיימות, והמשחק מחר הוא אכן ה"קלאסיקו" הנוכחי של גרמניה. גם חלוקת התפקידים בין באיירן העשירה ועתירת הכוכבים, ודורטמונד השפויה, שעדיין יוצאת מחובות עם סגל אלמוני וצעיר המבוסס על שחקני בית - מזכירה את הקלאסיקו הספרדי.

רק שכמו בספרד, גם פה התמונה מטעה. האקדמיה של דורטמונד אמנם מעולה, ומוציאה שחקנים כמו נורי שאהין ומריו גצה, אבל האקדמיה של באיירן היא הטובה בגרמניה. הסיבה שלא שומעים עליה היא שהמקצוענים עוד יותר טובים. בסגל של בורוסיה יש שני שחקנים שפתחו השנה בהרכב וצמחו בקבוצה: גצה וקווין גרוסקרויץ, כשאליהם מתווסף מרסל שמלצר שהגיע לפני שש שנים בגיל 17.

בבאיירן, לעומת זאת, משחקים שבעה שחקני בית לכל דבר: הולגר באדשטובר, דייוויד אלאבה, פיליפ לאהם, דייגו קונטנטו, בסטיאן שוויינשטייגר, טוני קרוס ותומאס מולר. וגם מבחינת הגיל אין הבדל גדול: הסגל בדורטמונד בן 25 בממוצע, ובבאיירן 26.

מבחינת כדורגל, דווקא באיירן קרובה יותר לאידיאל הקטאלוני. החזקת כדור, חילופי מסירות סבלניים, שחקנים בעלי טכניקה אישית שמסוגלים לפתוח דרכים לרחבת היריב. דורטמונד מתבססת דווקא על אלמנט מרכזי מהכדורגל האנגלי: מרגע הזכייה בכדור, המשחק הוא אנכי ומהיר לכיוון שער היריב, במסירות מעטות ואפילו באמצעות כדורים ארוכים.

3. בסך בכל, מדובר במועדונים שהתנהלותם דומה. השימוש בשחקני עבר בעלי כישורים לתפקידי ניהול, ההתנהלות המתוכננת היטב, השימוש המושכל בהצהרות פומביות ובתקשורת כדי ליצור מומנטום. גם השימוש בשחקני בית ומכירתם של אלו שאינם מספיק טובים, כמו גם הרכש היקר הממוקד, הם מאפיינים של שני המועדונים. אם לא היה נושא הכסף...

כי באיירן מינכן היא עדיין לא רק המועדון הגדול בגרמניה אלא גם, בהפרש ענק, העשיר ביותר. החיזוק הממוקד שלה נקרא מריו גומז (נרכש עבור 30 מיליון אירו), פרנק ריברי (25 מיליון), אריאן רובן (24 מיליון) ומנואל נוייר (22 מיליון). בדורטמונד חייבים להתמקד בכישרונות בלתי מוכרים, כמו שינז'י קגאווה (300 אלף).

שווי 25 השחקנים בסגל של באיירן, על-פי אתר transfermarkt.de, מוערך ביותר מ-360 מיליון אירו. 25 שחקניה של דורטמונד מסתפקים בשווי של 181 מיליון אירו. באיירן הכניסה בעונה האחרונה, לפי דוח ה"מאני ליג" של דלויט, 321.4 מיליון אירו, יותר מפי 2 בהשוואה לדורטמונד, שרשמה בעונת האליפות שלה מחזור של 138.5 אירו בלבד. לכן ההשוואה צולעת.

אבל בסופו של דבר כדורגל זה עניין של מאמן: ניהול סגל, דרך והתמדה.

בבאיירן, כמו בריאל, יש התחייבות לאוהדים לזכות בתארים, וכל שנה בלי אליפות היא כישלון. לכן המאמן צריך להראות תוצאות עם הכוכבים, וזו הסיבה שיופ היינקס, שתמיד היה איש של תפוקה, הוא מאמן אידיאלי למועדון, גם בקדנציה השלישית שלו בגיל 66. דורטמונד הנוכחית קיימת רק בגלל שיטה שמונחלת כבר ארבע שנים במועדון, והשתפרות שיטתית מדי שנה. הכדורגל המהיר והדינמי של דורטמונד הוא הכדורגל של האקדמיה, והוא הכדורגל של המנג'ר יורגן קלופ. לכן, סביר להניח שקלופ יישאר זמן ארוך בתפקיד.

אלא אם כן. ניצחון היום עשוי להפוך את היוצרות עבור קלופ: המאמן הכריזמטי, שמחזיק בתואר אקדמי במדעי הספורט ונחשב לדור העתיד של המנג'רים באירופה, עוד עשוי לקבל הצעה שהוא לא יוכל לסרב לה. ממקומות באנגליה או ספרד שמשלמים בהם משכורות שדורטמונד לא תוכל להשוות.