מבקר המדינה יבחן את המכרזים שהתפרסמו ברשות השידור

למבקר הגיעו תלונות ביחס להתנהלות סביב המכרזים לתפקידי מנהל ערוץ 1 ומנהל "קול ישראל" * באגודת העיתונים דורשים מאמיר גילת להתפטר

מבקר המדינה יבחן תלונות שהגיעו אליו בעקבות ההתנהלות סביב המכרזים לתפקידי מנהל ערוץ 1 ומנהל "קול ישראל", שאמורים היו להתקיים ביום חמישי האחרון. זאת, לאור טענות כי המכרזים מכורים מראש וכי הם נדחו לאחר שלא צלחו ניסיונות לגייס את הרוב הדרוש לבחירת המועמדים המועדפים.

ביום חמישי אמור היה מוטי שקלאר, המנכ"ל היוצא של רשות השידור, להשתתף במכרזים ואולם בסוף השבוע הוא סיים את עבודתו. באותו זמן, נפסל ברגע האחרון חבר הוועד המנהל מלהשתתף במכרז, לאור חוות דעת של היועצת המשפטית של הרשות, חנה מצקביץ'.

נודע, כי מבקרת הפנים נתבקשה על-ידי הוועד המנהל לבחון את חוות הדעת של מצקביץ'. ברשות השידור סירבו להתייחס לטענה זו.

כשברקע אותן טענות, דורשת אגודת העיתונאים בת"א את התפטרותו המיידית של יו"ר רשות השידור, אמיר גילת, ואת פיזור הוועד המנהל של הרשות. זאת עקב מה שהגדיר בכיר באגודה כ"התנהלות קלוקלת בכל הקשור למכרזים למנהל הטלוויזיה, מנהל 'קול ישראל', ומנכ"ל רשות השידור".

"התנהלות קלוקלת"

במכתב חריף ששלח היום (א') היועץ המשפטי של אגודת העיתונאים, עו"ד אילן בומבך, ליו"ר הרשות אמיר גילת, נכתב כי בימים האחרונים נודע לאגודה כי ערב המכרז למשרות מנהל הטלוויזיה ומנהל הרדיו "בכירים בוועד המנהל של רשות השידור פנו לשניים מחברי הוועד המנהל כדי לשנות את הצבעתם לטובת המועמד מיכאל (מיקי) מירו". עוד כותבת אגודת העיתונאים לגילת, כי "לשכת ראש הממשלה אף היא פעלה באמצעות לחץ על שרים בממשלה כדי שישפיעו על נציגיהם לשנות את הצבעתם כך שיבחר מיכאל מירו המועמד המועדף עליהם. אתה פעלת יחד עם אחרים כדי לשנות את הצבעתם יחד עם חבר בכיר אחר בוועד המנהל אך ללא הועיל. התנהלותך והתנהלות חברים בוועד המנהל כדי לשנות הצבעת חברים בוועדה ולהבטיח את בחירתו של מיכאל מירו, המועמד המועדף עליכם, וזאת בתיאום עם לשכת רה"מ, מעידה על התנהלות קלוקלת לא תקינה. יש כאן משום הטיה מכוונת של מכרז תוך הפעלת כוחנות וניסיון נואל להכניס פוליטיקה ושיקולים זרים לרשות השידור.

"בשיחות שקיימת עם בכיר באגודת העיתונאים תל-אביב אמרת לא אחת כי אתה רואה באחד המועמדים למנהל 'קול ישראל', אריה שקד, כמי שיהיה 'עצמאי ולא נאמן' וכי בלשכת ראש הממשלה לא מעוניינים בו כמנהל 'קול ישראל'. במסגרת השיחות שקיימת עם הבכיר באגודה אף סיפרת לו כי זומנת ללשכת נתניהו שאמר לך מפורשות 'אני מעוניין ביוני בן מנחם למנכ"ל רשות השידור'. גם סיפרת כי בלשכת רוה"מ לא מעוניינים לראות את אריה שקד ממשיך בתפקיד מנהל 'קול ישראל'". בהקשר זה מוסיף עו"ד בומבך, כי "בן מנחם לא עבר את מבדקי פילת (ראו מסגרת), ואף השיג את הציון 4, שמשמעותו הינה אחת - פסילה חד-משמעית ואי התאמה מוחלטת לתפקיד".

התנהלות זו, כותבת האגודה, היא "חמורה ביותר" ואף יש לראות בה "תפירת מכרז למועמד מועדף על לשכת ראש הממשלה".

מרשות השידור לא נמסרה עד לסגירת הגיליון.