"ידיעות" פיצח את השיטה

דברים רבים יכולים להשפיע על חשיבותו של כלי תקשורת. מהלכים רבים אף יותר עשויים להשפיע על הצדקת קיומו, על השפעתו על סדר היום הציבורי ועל האופן שבו הוא משקף את הלך הרוח הישראלי. לעומת זאת, את כמות הגורמים שמשפיעים על מידת "החשיפה" של עיתון, אפשר לספור על יד אחת. חלוקה חינם ושיווק אגרסיבי, הם שניים מגורמים אלה.

"ידיעות אחרונות", מוכיח הסקר שפורסם היום, פיצח את הפטנט של סקר TGI. אחרי שנה של אובדן עצות ואחריה חצי שנה של ניסוח שיטה, הוא מתמודד עם הנשק הבלתי מנוצח בעולמות סקרי החשיפה - החינמיות. הדרך לעשות זאת, היא במידה רבה להיכנע למהלך. גם "ידיעות אחרונות" עשה את שנמנע לעשות במשך זמן וזאת, להיות מחולק בחינם במוקדים רבים. לכך התווספו מסעות פרסום, מהלך נדיר נוסף בעבור העיתון. ההישג של "ידיעות" בהיצמדות ובבלימת הפער הגדל, כלל לא מובן מאליו.

מעבר לכך, לא מן הנמנע כי זה הסקר האחרון שנראה בשנים הקרובות בו יחסי כוחות אלה. בחצי השנה הקרובה ישתנו דברים רבים בעיתונות הישראלית. "מעריב" ישתנה עם כניסת נוחי דנקנר לתמונה, וכך גם "הארץ" עם הצטרפותו של ליאוניד נבזלין כבעל מניות.

ההזרמה הכספית של שני בעלי ההון, עשויה לעשות לעיתונים את מה שנוני מוזס הבין שחייב לקרות ל"ידיעות אחרונות", לפחות בתחום השיווקי. גם לעובדה ש"ישראל היום" יחל לגבות תשלום ממי שיקבל את העיתון לביתו, עשויה להיות השפעה.

אם בכל זאת יש דבר שאינו תלוי שיווק והפצה שעשוי להשפיע על סקר TGI. מדובר ברוח החדשה שמנשבת ברחוב הישראלי, ואשר "ישראל היום" בוחר במפגיע לא להיות חלק ממנה. העיתון בעל החשיפה הגדולה בציבור, מתייצב לצד עוולות הממשלה ומבקש לעקר את המחאה ההולכת וגואה. ואם למדנו על עצמנו משהו בתקופה האחרונה זה שמי שבוחר לא לקנות קוטג' ולא משלים עם מחירי הדיור, לא יהסס לוותר גם על עיתון, אפילו אם זה יינתן לו חינם.