המסר של טרכטנברג לנתניהו: יישום ההמלצות באחריותך"

יו''ר הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי, פרופ' מנואל טרכטנברג, יוצא ערב פרסום המסקנות הסופיות של הוועדה במסר חד וברור לממשלה והעומד בראשה: "פרק היישום הינו באחריות הדרג הנבחר שבמדינת ישראל. כעת המערכה עוברת למקבלי ההחלטות, כיאה למשטר דמוקרטי. אנו משוכנעים כי אלה יאמצו את ההמלצות כמקשה אחת ויישמו אותן בהקדם. הציבור בישראל עוקב בדריכות ובעין בוחנת, ולא ייתן לחמוק מהאחריות לקדם את כמיהתו לחברה צודקת יותר". טרכטנברג כתב את הדברים בפוסט שפרסם בבלוג שלו.

טרכטנברג גם הציג את העקרונות שלדעת הוועדה צריכים להנחות את המדיניות הכלכלית-חברתית של ישראל בעתיד. הוא מבקש להצביע על הצורך בהגדלת משקלה של ההוצאה האזרחית בתקציב, לרבות במונחי תוצר, "נוכח הכרסום היחסי שחל לאורך שנים בשירותים החברתיים". עם זאת, הוא מציין כי יש לחתור "לדבקות הדוקה בכללים הפיסקליים", כלומר, שמירה על הגירעון נמוך.

יו''ר הוועדה ממליץ גם לקבוע ולעדכן מעת לעת יעדים חברתיים לצד יעדים מאקרו-כלכליים מסורתיים, ובכלל זה יעדים כמותיים להגדלת התעסוקה ולצמצום העוני ואי-השוויון, שכן "צמיחה כלכלית הנה המפתח" אבל "אינה חזות הכול". הוועדה גם תקרא לממשלה לפעול בהתמדה ובנחישות לשילובם של כל מגזרי האוכלוסייה בעשייה המשקית, לרבות גברים חרדים ונשים ערביות. עוד הוא מתייחס לחשיבות שבמניעת צורות תחרות לא משוכללות והפרטות מוגזמות וקורא לטפל "בכשלי היסוד בשירות המדינה ובסקטור הציבורי".

"לחבק את השינוי"

לבסוף, טרכטנברג מבקש לשמר את ערוצי ההידברות הישירה עם הציבור הרחב במתכונת של "דמוקרטיה השתתפותית".

בפוסט שפרסם ביקש טרכטנברג להבהיר כי "לא יכולנו להציע מענים לכל המצוקות שהועלו ואף לא לרובן" ומבקש לאלו שמנסים לטרפד את ההמלצות "לחבק את השינוי ולהשתלב בו". עם זאת, הוא מצהיר כי ההמלצות מעניקים "כיווני פעולה מרכזיים" אשר בכוחם להבטיח, בפרט למשפחות עובדות וצעירות, "אשר נושאות בעיקר הנטל", עתיד טוב יותר.