בכירי ערוץ 10: אי-דחיית פירעון חובותינו - פוליטית

ועדת הכלכלה דחתה את ההצעה לאפשר לערוץ לדחות את פירעון חובותיו מנכ"ל הערוץ לח"כים: "אני פונה ללב שלכם" יו"ר ועדת הכלכלה: "מי שעומד מאחורי ערוץ 10 אינם פושטי רגל - אלא בעלי הון"

ועדת הכלכלה של הכנסת דחתה היום (ג') ברוב של 8 מול 5 את ההצעה לדחות את פירעון החובות של ערוץ 10 למדינה, חובות שאותם הערוץ אמור להחזיר עד סוף השנה.

בדיון סוער בוועדה - שממנו הוצא מהחדר ח"כ דב חנין (חד"ש בגין התפרצויותיו - פנה מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי לחברי הוועדה ואמר: "איך אומרים ב'ארץ נהדרת', 'אני פונה ללב שלכם' - ומבקש לדחות את החזרת החוב בשנה. אני מדגיש את זה שאנחנו לא מבקשים למחוק את החוב אלא רק לדחות אותו".

"זו פעם ראשונה שעיתונאי אחד (רביב דרוקר - ר.ב.) שווה 80 מיליון שקל!", אמר בתום הדיון ח"כ עמיר פרץ (העבודה). ערוץ 10 חייב למדינה 60 מיליון שקל, אך המדינה חייבת לערוץ 16 מיליון שקל, כך שבפועל הערוץ חייב 44 מיליון שקל.

עוד לפני תחילת הדיון הוטלה משמעת סיעתית על חברי הליכוד וישראל ביתנו בוועדה (5 מתוך 13 ח"כים) להתנגד להצעה לדחות את פירעון החובות. יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (הליכוד), אמר בפתח הדיון כי הוועדה "לא נדרשת להצביע על סגירת ערוץ 10, אלא האם לדחות חובות. צריך לזכור שמי שעומד מאחורי ערוץ 10 אינם פושטי רגל - אלא בעלי הון. יש עדיין חודשיים עד למועד תשלום החובות, ובחודשיים אלה אפשר למצוא פתרונות. אפשר למצוא בעלי מניות חדשים".

"הפקידים התהפכו"

בכירים בערוץ 10 אמרו ל"גלובס" בעקבות הדיון כי "אחד הדברים שבולטים מאוד לעין של כל מי שהיה בדיון, היא היעדרותו של שר התקשורת, משה כחלון (הליכוד), ממנו". הבכירים רואים בהחלטה שהתקבלה בוועדת הכלכלה החלטה פוליטית, שנובעת מהוראה מלמעלה, ואינה קשורה לעניינים מקצועיים.

"עד לפני שלושה ימים, פקידי האוצר היו איתנו בעניין הדחייה", אמרו בכירי הערוץ ל"גלובס". "ח"כ רוני בר און (קדימה) אמר את זה קבל עם ועדה, שהוא יודע מיד ראשונה שפקידי האוצר התהפכו לאחר שקיבלו הוראה מלמעלה לעשות כך.

"בחיים לא היינו מעלים את ההצעה לדחות את מועד פירעון החובות, אם לא היינו יודעים שפקידי האוצר בעדנו. אפשר היה לראות שעופר מרגלית, נציג האוצר, הקריא את המכתב ששלח השר כמי שקפאו שד; מכתב לקוני שנשלח גם אלינו, ומסביר מדוע לא לדחות את המועד".

מערוץ 10 נמסר: "מסרבים להגיב". מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, מסר בתגובה להתפתחות האחרונה כי "אין ספק שיש מקום לקיים דיון ציבורי פתוח על עצמאות התקשורת והשפעות פוליטיות. במקרה הזה, הנושא היה דחייה טכנית של תשלום חובותיהם של שלושת הזכיינים, שנבע מתיקון החוק אשר קבע את מועד המעבר לרישיונות ל-2013 במקום 2012, כפי שתוכנן תחילה.

"החשש של הרשות השנייה הוא שהנטל הכספי יגרום לפגיעה בהשקעה בתוכן וביצירה הישראלית, במיוחד לאור מצוקת השעה, ומאחר ואין המדובר בחובות הנובעים מהשקעה בתוכן. יש לציין שהתשלום הנדרש עומד על כ-90 מיליון שקל לכל הזכיינים, ומתוכם כ-45 מיליון שקל בעבור דמי זיכיון ו-45 מיליון שקל בעבור תמלוגים לאוצר המדינה. לאור התייעלות הרשות השנייה בשנים האחרונות, דמי הזיכיון יוחזרו לזכיינים ויתרת הכסף (45 מיליון שקל) תועבר כאמור לאוצר המדינה".

בתגובה לאמירות, ולפיהן העמדה המקצועית של פקידי האוצר השתנתה באחרונה, נמסר מהאוצר כי "עמדתנו לא השתנתה. בחודש ינואר 2010 הוחלט לדחות את תשלומי חובות העבר, בגין אי-תשלום דמי זיכיון ותמלוגים על ידי ישראל 10, עד לתאריך 31 בדצמבר 2011.

"ההחלטה לדחייה התשלומים בשנת 2010 התקבלה נוכח חוסר הוודאות שהיה קיים בנוגע לאפשרות למעבר מזיכיונות לרישיונות ושיקולים נוספים שעמדו בפני משרדי הממשלה באותה העת. בעת זו, קיימת ודאות באשר למעבר לרישיונות, שכן החוק בעניין הושלם ונכנס לתוקפו. על כן, עמדת משרד האוצר היא כי אין מקום לדחייה נוספת של המועד לתשלום החובות".

מגמה ברורה

בדיון עצמו אמר יו"ר ועדת הכלכלה כי "יש כאלה שטוענים שמדובר בנקמה אישית. כל ההתבטאויות של בכירי ערוץ 10 בהווה ובעבר לא תורמות לערוץ. החוכמה לא נמצאת בדברים האלה. צריך לדחות את הדברים האלה על הסף. אני לא מכיר שום דבר כזה כמו שפורסם בעיתונות, על ניסיונות להדחה של רביב דרוקר או להוציא אותו לחופשה, אז כנראה שמדובר במניפולציה תקשורתית של מישהו שיש לו אינטרס כזה".

ח"כ פרץ תמך בדחיית פירעון החוב של ערוץ 10 ואמר כי "אסור לקבל את עמדת האוצר. צריך להאריך את המועד לפחות בשנה". ח"כ יואל חסון (קדימה) הוסיף כי העלה בפני מבקר המדינה את כל הסוגיות. "שוחחתי עמו אתמול בערב, ואני מעריך שהוא יתייחס לסוגיה בימים הקרובים. שמעתי מבכירי האוצר על מגמה אחרת, על רצון לתת לערוץ 10 עוד זמן. אני אומר לכם - היום זה ערוץ 10, ומי שישתוק היום על ערוץ 10 - ישתוק גם בערוצים הבאים. יש כאן מגמה ברורה לאיים ולשלוח מסר, שמי שלא מנגן בתזמורת של הממשלה - דינו יהיה כמו של ערוץ 10. מול מבקר המדינה אנשים יצטרכו לומר את האמת".

מאוגוסט לא הזרימו בעלי המניות של ערוץ 10, רון לאודר ויוסי מימן, כספים הכרחיים לקיומו של הערוץ. דבר זה העמיק עוד את המשבר שבו הוא מצוי, לאחר תקופה מוצלחת יחסית. אמש נחשף ב"גלובס" כי איש העסקים חזי בצלאל עומד להשלים בימים אלה בדיקה כלכלית של ערוץ 10, באמצעות חברת הייעוץ "טריגר פורסייט".