הפתרון המסתמן לסכסוך הרופאים: מינוי בורר באמצע תקופת ההסכם

אם אחרי 4.5 שנים יגיעו הצדדים להבנות, הדבר ייחשב להסכם קיבוצי חדש עוד הוסכם: מענקים למתמחים ותוספות למומחים שיסכימו לעבודה נוספת

הסכסוך הממושך עם המתמחים מהמרכז קרוב מתמיד לסיומו. על פי הערכות זהירות, ייתכן כי עד מחר (ב') בלילה יחתמו נציגי המדינה, ההסתדרות הרפואית והמתמחים, על הסכם עקרונות בתיווכם של פרופ' מוטי מירוני והשופט בדימוס יצחק זמיר, שמונו על ידי בית המשפט העליון לגשר על הפערים בין הצדדים. גורמים המעורים במשא ומתן הביעו חשש כי קבוצת הרופאים הבכירים, שמתנגדת להסכם הקיבוצי, תנסה לטרפד את ההבנות.

פריצת הדרך המרכזית שהושגה, כפי שנודע ל"גלובס", נוגעת לדרישת הרופאים, מתמחים ובכירים כאחד, לקצר את תקופת ההסכם העומדת על תשע שנים. נציגי המדינה והר"י עמדו על כך שההסכם לא יקוצר (עמדה שנתמכה על ידי בג"ץ), אולם הסכימו לכך שתיקבע "נקודת בחינה בעלת תוקף של הסכם קיבוצי" לאחר 4.5 שנים. כך, אם הצדדים יגיעו להסכמה משותפת באותה עת לערוך שינויים, הדבר עשוי להיחשב להסכם קיבוצי חדש.

אם הצדדים לא יגיעו להסכמה בנוגע לאופן יישום ההסכם או בנוגע לשינויים הנדרשים בו, ההכרעה תעבור לבורר מוסכם. בפורום של "נקודת הבחינה" יישב גם נציג המתמחים, והר"י לא תיקבע את זהות הנציג.

מענקים ללא התחייבות

גם דרישת המתמחים לקבל מענקים ללא התחייבות לעבודה נוספת התקבלה, אולם עדיין קיימת מחלוקת בדבר גובה המענקים ומקור המימון שלהם. המתמחים דרשו מענקים בגובה כ-150 אלף שקל עבור כל תקופת ההתמחות, אולם ככל הנראה הסכום שייקבע יהיה נמוך מ-90 אלף שקל.

תמורת המענקים יתחייבו המתמחים שלא לעזוב את המערכת הציבורית לפרק זמן מסוים. לפחות חלק מהמימון יגיע מתוך המקורות הקיימים בהסכם הקיבוצי שנחתם באוגוסט האחרון, וחלקו האחר מתוך תקציב חיצוני של 150 מיליון שקל, שסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הבטיח להעמיד לרשותם זה מכבר.

כמו כן, המתמחים יזכו ליום מנוחה שבועי לאחר ביצוע תורנות בסוף השבוע, מעבר ליום המנוחה בגין אותה תורנות. נוסף לכך, יתוגמלו על עבודה בימי שישי ויזכו להסעות בשבתות.

עוד נקבע מנגנון אכיפה שיאפשר הגבלה של מספר התורנויות שמבצעים המתמחים, כך שבית חולים שיבקש ממתמחה לבצע מעל שש תורנויות בחודש, יאלץ לשלם לו "קנס" בגובה שירתיע את מנהל בית החולים.

תוספת של 5,000 שקל

חלק מהפתרון המסתמן נוגע גם לציבור המומחים. ואולם, במקרה שלהם המדינה והר"י עמדו על כך, שכל תמורה כספית נוספת תהיה בגין עבודה נוספת בביה"ח הציבורי. כך נקבע, כי מומחה שיסכים לעבוד היקף של שעות נוספות בחודש מעבר לשעה 16:00, יזכה בתוספת של שתי כוננויות, מה שמזכה בתוספת של עד 5,000 שקל בחודש.

תוספת הכוננויות תהיה מעבר לתוספת השכר בגין השעות הנוספות, שתזכה את המומחים בעוד כמה אלפי שקלים. מומחה שיסכים לבצע שעות נוספות לא יורשה לעשות זאת באופן ספוראדי, אלא באופן מרוכז.

לצורך העניין, שונה הסעיף בהסכם שמאפשר לחייב מומחים בביצוע תורנות מלאה של 24 שעות וחצי - תורנות שנמשכת עד השעה 23:00 - כך שניתן יהיה לבצע "שליש" תורנות עד השעה 21:00. המטרה היא לעודד מומחים להישאר אחר הצהריים בבתי החולים הציבוריים, במיוחד במקצועות המיון, ולהעניק להם תוספות שכר יפות.

שינוי נוסף בהסכם נעוץ בסעיף שמאפשר למנהל מחלקה לחייב מומחה בביצוע תורנות לפי שיקול דעתו, שאליו יתווסף מעתה: "בשל צורך רפואי בלבד". המשמעות היא, שמנהל מחלקה לא יוכל לחייב ביצוע תורנות "רק" בשל מצוקת כ"א, אלא רק אם הדבר חיוני מבחינה רפואית.

סעיף זה קומם מומחים רבים המרכז, שלא ביצעו תורנויות, בעוד שעמיתיהם בפריפריה מבצעים זה שנים תורנויות, כפי שנקבע בהסכם האחרון.