"חיישנים בבגדים הם הדבר הבא בתחום הבריאות"

היזם סוני וו מסביר כיצד חיישנים שנמצאים בתוך הבגד תורמים לשיפור הבריאות וו ירצה בישראל בקורס לחדשנות רפואית בראיון ל"גלובס" הוא אומר: "אנשים לא מוכנים לשלם על בריאות, אבל הם מוכנים לשלם על ספורט ועל יופי"

איזה מוצר שהולך איתכם לכל מקום, אידיאלי למדידה ולתיעוד פרמטרים בריאותיים? אם עניתם "סלולרי", אתם מפגרים בשלוש שנים אחרי היזם הסדרתי סוני וו. סמארטפון לבריאות - אאוט. חיישנים לבישים - אין.

וו הוא אחד המרצים בקורס החדשנות הרפואית שעורך להב, בית הספר לניהול באוניברסיטת תל אביב, ומרכז ד"ר בני זאבי מקרן תמיר פישמן DFJ. וו יגיע לישראל כדי להרצות על אבני הבניין לפיתוח מוצר בריאות מוצלח לצרכן.

מחווה לג'ובס

וו ייסד את חברת Agamatrix למדידת גלוקוז ב-2001 והצעיד אותה לעידן הסמארטפון כבר ב-2008. היום היקף המכירות של החברה מגיע למאות מיליוני דולר בשנה, אבל וו כבר עסוק בדור הבא של טכנולוגיות הבריאות. החברה החדשה שלו, Misfit Wearables, כמחווה לסטיב ג'ובס וקמפיין ה-Misfits שלו, מתמחה בחיישנים לבישים.

למה בגדים?

"כי זה הולך איתך לכל מקום, וזה לא טלפון. תחום הסלולר כבר צפוף, ויכולותיו להערכתי ימוצו סביב 2016. אנחנו נמדוד פרמטרים שקשורים למשקל ולספורט, וזה מתקשר בצורה מאוד ברורה לבגדים. יש כבר חברות שהחלו לפתח חיישנים לבישים, בתוך צמיד או בתוך רצועה שקושרים סביב הבטן".

וו מספר שאנשים לא נוטים לענוד צמידים כאלה. "אם החיישן נמצא בתוך בגדי ספורט, לא צריך לשנות שום דבר בהתנהגות או במראה. ככל שמבקשים מבני אדם להשתנות פחות, כך אפשר להשיג מהם יותר".

זה אינו הביקור הראשון של וו בישראל. "אני וויטנאמי-אמריקני, בלי רקע יהודי, אבל כשהייתי ילד אבא שלי לקח אותי לבית ספר לעברית כי הוא היה מוקסם מהיהדות. לפני כמה שנים הייתי בישראל עם אשתי, והצעתי לה נישואין מעל המצדה. אנחנו 'יהודים של כבוד'".

ב-2001 הוא הקים את אגמטריקס. וו וצוותו זיהו שמדידת גלוקוז באופן פשוט יותר היא הדור הבא של מוצרי הבריאות. "המוצר שלנו היה שונה, כי כולם עסקו בשיפור הכימיה של המדידה, ואילו אנחנו פיתחנו תוכנה ששיפרה את האופן שבו מופק המידע מבדיקה כימית נתונה".

לדבריו, "ראינו שאי אפשר לעשות כסף ממכשיר המדידה, ולכן ייצרנו בעצמנו את הנייר הכימי עליו מבוצעת הבדיקה. אבל לא הצלחנו לייצר ולמכור מספיק, אז קנינו בסין נייר שלא היה מדויק מספיק, ובאמצעות היכולות שלנו, הוא נהיה מדויק מספיק וזול מאוד, ואף קיבל אישור FDA".

התמקד בעיצוב

כשוו נשאל מה היה סוד ההצלחה, הוא מפתיע. "הייחוד שלנו היה העיצוב. מדידת גלוקוז היא שוק צרכני. חשוב שיהיה ממשק משתמש נוח, שייתן חוויה חיובית. חברות המכשור הרפואי מתמקדות ביעילות, בבטיחות ובאמינות, ובניסויים לשם רגולציה, ומזניחות את התחומים הללו. אצלנו, כ-10% מ-140 העובדים היו מעצבים ומנהלי מוצר. לא הוצאנו את העיצוב למיקור חוץ, כי חשנו שזה המנוע של מה שאנחנו עושים".

הרעיון נולד באלימינציה. "קשה לגרום ללקוחות לשלם מנוי על אפליקציה. אלא אם יש בה אלמנט של משחק. בחומרה קשה להשיג מתח רווחים סביר, וזו אינה מכירה חוזרת. מכירת מידע וכריית מידע - אסורות. חיישנים הם הדבר הגדול הבא בתחום הבריאות הניידת, כי הם חשובים לחיים, מתכלים ומשופים. אלה שלוש אבני היסוד להצלחה בתחום הזה. התמקדנו בספורט, כי אנשים לא מוכנים לשלם על בריאות, אבל הם מוכנים לשלם על ספורט ועל יופי".

למוצר שלכם יהיה שיפוי?

"כן. קודם שאלנו את עצמנו 'מה משופה' ואז פיתחנו את המוצר. בהמשך, לאחר שנוכיח את היעילות שלנו, נוכן לבקש קוד משלנו, שיאפשר תמחור אגרסיבי יותר".

מדוע בני אדם בריאים שעושים ספורט, צריכים למדוד את הפרמטרים שלהם כל הזמן?

"פידבק בזמן אמת מקנה מוטיבציה. מחקר שנערך לאחרונה הראה כי אנשים ששקלו את עצמם פעמיים ביום - רק שקלו, לא רשמו את המספרים ולא העבירו אותם לאיש - הפחיתו 12% ממשקלם. זה דומה לשלטים האלה שרק אומרים לך מה מהירות הנסיעה שלך. זה לא שוטר, לא קנס - רק חיווי, וזה אפקטיבי לשינוי התנהגות".

פחות פרטיות

לאן הולך שוק המובייל לבריאות?

"הפריצה של טכנולוגיות התיעוד למיניהן תתרחש כשחברות הביטוח יחלו לדרוש מהצרכנים להיות שותפים פעילים לניהול הבריאות של עצמם".