"אי אפשר להמשיך לשדר ככה לאורך זמן"

המוראל בשפל, כסף אין, הפוליטיקאים מנצלים את החולשה והמגיש הבכיר תקוע בפקקים לירושלים. מ"מ מנכ"ל חדשות 10 אורי רוזן נקרא להוביל את החברה באחת משעותיה הקשות ביותר. בראיון ל"פירמה" הוא מבהיר: "הכיוון הרציני היחיד להציל את הערוץ הוא החקיקתי"

"למי יש זמן עכשיו להתעסק במינויים, כשאנחנו רק רוצים להציל את הערוץ?", אומר אורי רוזן, ממלא מקום מנכ"ל חדשות 10, כשהוא נשאל האם הוא מבקש לשמש קבוע במשרה הנחשקת. "תראה", הוא אומר במבוכה, "זה לא סוד שלא ביקשתי את התפקיד הזה אחרי שראודור בנזימן התפטר. לא היה לי דחוף להיות מנכ"ל חברת חדשות בגיל 36, והמלצתי למנכ"ל הערוץ על כמה מועמדים שהיו ועדיין מאוד ראויים בעיניי. בינתיים נקלענו למשבר, וממילא הפסקנו בינתיים את העיסוק בזה".

רוזן המוכשר והנמרץ, היה במסלול הברור לניהול חדשות 10, מאז הגיע לחברה בראשית 2008 ושולב כסמנכ"ל. אך סביר להניח שלא אלה הנסיבות בהן היה רוצה להתמנות לתפקיד ולא כך היה רוצה לראות את החברה. היה זה לאחר "פרשת ההתנצלות", שהופכת למוטיב חוזר בגיליון זה. לאחר דרישה נחרצת של בעלי המניות מחדשות 10 להלקות את עצמם במהדורת יום שישי, על פרטי פרופיל שציירו לשלדון אדלסון, הניח המנכ"ל הקודם ראודור בנזימן את המפתחות על השולחן. עמו פרשה עורכת "השבוע" רותי יובל, והמגיש גיא זוהר ויתר על המשבצת ברוב טקס.

כל זה קרה זמן קצר לפני שערוץ 10 צלל אל תוך מערבולת שלא ברור אם יגיח ממנה חי. וזאת, על פניו, בשל תחקיריו של העיתונאי הבכיר רביב דרוקר נגד לשכת ראש הממשלה.

אתם מסיימים את 2011 ללא מנכ"ל קבוע, בלי התקדמות משמעותית בנתוני הצפייה, ללא דסק תחקירים שנסגר ואחרי פרשה ציבורית מביכה שהטילה דופי ביושרכם. גם אם תינצלו בסופו של דבר, איך משקמים את החברה הזו?

"אין ספק שמבחינה כלכלית וארגונית ערוץ 10 נמצא בתקופה מאוד לא קלה, והבעיה הקשה ביותר היא חוסר הוודאות. לעובדי חדשות 10 יש ניסיון ארוך שנים עם חוסר ודאות והם חסינים יותר מכל מערכת אחרת בישראל, ובכל זאת יש גבול למשך הזמן שבו אפשר לעמוד במצב הזה מבלי שזה ישפיע על המוראל. לכל אחד מהעובדים מתגנבות מחשבות על היום שאחרי סגירה פוטנציאלית, וזה חיידק שכשהוא נכנס למחשבה קשה מאוד להוציא אותו.

"ובכל זאת, אני מסיר את הכובע בפני היכולת של העובדים שלנו להמשיך ליצור בתנאים האלה, ועובדה: אנחנו עושים עבודה עיתונאית מרשימה ומביאים הישגים לא מעטים. עשינו תחקירים אמיצים על אנשים כמו עופר עיני, יעקב בורובסקי או יצחק תשובה, וזוכים לפולו-אפים. וזה עוד לפני שדיברנו על תחקיר ביבי-טורס של רביב דרוקר ששודר השנה. איפה עוד אתה רואה היום תחקירים פרסונליים ורגישים כאלה?".

רוזן גם מרוצה מהרייטינג. "ב-2011 הוא היה גבוה משמעותית מזה של 2010, וגם עכשיו, מאז תחילת 2012, בשיאו של המשבר, אנחנו מגיעים למספרים יפים. אגב, גם הרייטינג של עמיתינו מחדשות 2 עלה השנה, וזה לא סותר. הם עושים מהדורה מצוינת, ואני גם מעריך מאוד את הסולידריות שהם מגלים כלפינו בתקופה הזו".

האם אתה מרגיש שהשיקול הכלכלי הוא שמנחה היום את העבודה העיתונאית בדסק החדשות?

"השיקול הכלכלי בהחלט קיים. הנה, רק בשבוע האחרון ויתרנו על נסיעה של כתבנו בוושינגטון לבחירות בניו המפשייר, ועל הצטרפות למשלחת ראש הממשלה להולנד. אלה אירועים שאפשר לסקר גם מרחוק, ובימים כאלה אפשר להתפשר. אגב, אנחנו לא היחידים, גם עמיתינו משאר כלי התקשורת עושים היום חישובים כלכליים מהסוג הזה. אבל הבעיה האמיתית היא לא בשיקולים הכלכליים אלא בלחצים הפוליטיים, שרק הולכים ומתגברים. בוא אקריא לך לדוגמה סמס שקיבל הבוקר עורך שלנו מפוליטיקאי שלא אהב אזכור שלו באחת התוכניות. ומדובר בפוליטיקאי שיש לו השפעה גדולה על סיכויי ההישרדות שלנו. וככה הוא כותב לעורך בסמס ששמור אצלי: 'רמת חוסר ההגינות שלכם מאתמול הופנמה, ותילקח בחשבון...'. אני לא אחשוף את שמו של האיש מפאת כבודו, אבל לא קשה להבין למה הוא מתכוון ברמז העדין שלו. עכשיו אתה מבין עד כמה נוח לפוליטיקאים להחזיק אותנו במצב הזה?".

פגיעה באיכות חייו של יעקב

לפני כשבועיים, החל ערוץ 10 לעמוד בחוק בכל הקשור לשידור מירושלים. העובדה ששידור מירושלים משמעותו ישיבה של יעקב אילון או תמר איש-שלום לבדם באולפן צפוף כשמאחוריהם סרט המדמה דסק חדשות, שמה את כל החוק הזה ללעג.

המעבר לירושלים של יעקב אילון, שיבש את העבודה על המהדורה?

"צריך להבחין פה בין הפגיעה באיכות החיים לפגיעה על המסך, ולצערי אנחנו נפגעים בשניהם. איכות החיים של יעקב אילון ושל יתר האנשים שעולים מדי יום לירושלים נפגעה משמעותית, וגם אני עצמי לא נהנה לעמוד כמעט כל אחר צהריים בפקקים בדרך לירושלים. גם התקשורת הקריטית בין עורך המהדורה ישראל טויטו והצוות שאתו לבין המגישים יעקב ותמר, ובינם לבין סמנכ"לית התוכן עדי גרתי וסמנכ"ל התפעול אמנון ברקאי וביני, נפגעה קשות, כשבכל רגע נתון חלק מהאנשים נמצאים בירושלים, חלק בגבעתיים וחלק בדרך מפה לשם או בחזרה.

"אבל הבעיה האמיתית היא הפגיעה במוצר שלנו. אולפן הקבע שהתחלנו לבנות בנווה אילן יהיה יפהפה ומשוכלל, אבל האולפן הזמני שממנו אנחנו משדרים כרגע בירושלים הוא מוגבל מאוד, וזה בהחלט פוגע. אני לא יודע כמה מהצופים שמים לב לזה באופן מודע, אבל בסופו של דבר נגרם נזק לטווח ארוך, ואי אפשר להמשיך לשדר ככה לאורך זמן".

דובר בזמנו לא אחת על המתחים האישיים בין אילון לבנזימן והמחנאות בחברה. האם אוחו הקרעים?

"ויכוחים ושנאות קטנות יש בכל ארגון. גם בסניף הבנק שלי הפקיד לא מדבר עם יועץ ההשקעות, ומנהלת האשראי מלכלכת מאחורי הגב על שניהם. זה אף פעם לא השפיע דרמטית על העבודה. ההבדל הוא שבחדשות 10 הוויכוחים האלה תמיד הגיעו איכשהו לכותרות, בעוד שבכלי תקשורת אחרים זה בדרך כלל כובס בתוך הבית. אני חושב, ואני כמובן קצת סובייקטיבי בעניין הזה, שברמת הלכידות והעדר המחנאות אנחנו באחת התקופות הטובות ביותר אי פעם. מצד שני, וגם את זה צריך להגיד, המוראל הכללי של העובדים בשבועיים-שלושה האחרונים ירוד מאוד, פשוט משום שהדד-ליין של ה-27 בינואר מתקרב והחשש המתמשך לפרנסה של כולנו רק מתגבר".

אילו אלטרנטיבות נבחנות להצלת החברה, פרט לזו הקשורה בהזרמת כסף מבעלי מניות?

"יש המון רעיונות שמגיעים אלינו בעניין הצלת הערוץ. חלקם רציניים יותר וחלקם פחות. אנחנו בודקים בשיא הרצינות כל כיוון אפשרי בארץ ובעולם. מי שמוביל את המאבק הוא מנכ"ל הערוץ יוסי ורשבסקי, שמשתף לאורך כל הדרך אותנו, אנשי החדשות, כולל העיתונאים הוותיקים שיש להם ניסיון מצטבר אדיר, וגם העובדים משותפים ומעודכנים. אבל אחת הבעיות היא שיש כמה כיוונים שדורשים שקט ודיסקרטיות, ואז נוצר רושם מוטעה כאילו אנחנו לא עושים כלום. לצערי, בסופו של דבר הכיוון הרציני ביותר, ואולי הרציני היחיד, הוא החקיקתי. כלומר, דרך ועדת הכלכלה".

לא עדיף היה שבעלי המניות ישלמו את חובם וינתקו עצמם מצורך בסעד של הפוליטיקאים?

"ברור שהיה הכי טוב אם היו מצליחים לגייס מספיק כסף גם לשלם את החוב וגם לקיים את הערוץ. הבעיה היא שהבעלים נדרשים להזרים עשרות מיליוני שקלים כדי לקיים את הערוץ בשנה הקרובה, והם מוכנים לעשות את זה. אבל לצפות מהם גם להזרים עשרות מיליונים לערוץ וגם לשלם עוד 45 מיליון שקל נוספים שילכו היישר לרשות השנייה, שבכלל לא רוצה כרגע את הכסף - לזה הם כבר לא מסכימים, וגם לא בטוח שיכולים. ואל תשכח שהם כבר הפסידו כ-1.3 מיליארד שקל בערוץ עד כה".

הנהלת ערוץ 10 מתנגדת להצטרפות העובדים להסתדרות. דיברת על החרדה שלהם, אתה לא מצליח להבין את הצורך שלהם להגן על עצמם?

"אני מבין היטב את החרדות של העובדים, ולא מנעתי מאף אחד להתאגד. לא סתם חברי הארגון באו רק אלינו בגלוי להחתים עובדים, בעוד שבשאר המערכות הם מחתימים בחשאי. זה בגלל שחופש עיתונות הוא לא רק על המסך, אלא גם במסדרונות. בלי קשר, אני חושב שכל עובד של חדשות 10 שעבד בעבר בכלי תקשורת אחרים יגיד לך שגם אם השכר אצלנו לא גבוה, החוזים ויחסי העבודה בחדשות 10 הם ההוגנים ביותר בתעשייה. לא מנסים לרמות אותך בתנאים הסוציאליים, כל עובד שעוזב מקבל פיצויים גם אם עזב מיוזמתו, ועוד שורה ארוכה של תנאים הוגנים וישרים. עבור אחד כמוני שבא לפה אחרי שעבד באחד העיתונים ("מעריב" - ל"א), זאת הייתה הפתעה ענקית לטובה. לגבי ארגון העיתונאים החדש: אכן התחלנו ברגל שמאל, אבל הייתה לי איתם פגישת פיוס עם שיחה גלויה וכנה, ויישרנו את ההדורים. בכלל, אני לא מאמין בעימותים שנמשכים יותר מכמה ימים. חבל על האנרגיה".