לא רק התעריפים עולים: ראשי חברת החשמל יקבלו תוספת שכר של 14 אלף שקל כל אחד

משרד האוצר אישר את העלאת השכר ליו"ר ולמנכ"ל הדירקטוריון צפוי לאשר העלאת שכר לבכירים נוספים ששכרם צמוד לשכר המנכ"ל

בהחלטה תמוהה ובעיתוי אומלל - בעיצומן של העלאות תעריפי החשמל לציבור, כניסת המשק להאטה ופיטורי עובדים, דרישת חברת החשמל לתוספת של 2.5 מיליארד שקל מהציבור למימון פנסיית העובדים והחלטת הנהלה לקיצוצים בתנאי השכר לעובדים - אישר משרד האוצר בראשות השר יובל שטייניץ, לשני מנהלי החברה, היו"ר יפתח רון טל והמנכ"ל אלי גליקמן, העלאת שכר נדיבה: מ-47 אלף שקל בחודש ל-61 אלף שקל בחודש.

דירקטוריון חברת החשמל הזדרז וכבר אישר את ההעלאות. לאחר שיועלה שכרם של רון טל וגליקמן יתבקש הדירקטוריון לאשר העלאת שכר מקבילה של בכירים אחרים בחברה, המועסקים בחוזים אישיים, ששכרם צמוד לשכר המנכ"ל. שר האוצר שטייניץ מסרב להתערב בנושא.

קיצוצים ובונוסים

כפי שנחשף ב"גלובס", מיד עם בחירתו הביע גליקמן אי שביעות רצון מגובה שכרו. בד בבד, כשנכנס לתפקיד בסוף אפריל השנה, קוצצו בהנחייתו, במסגרת תקציב 2012, הטבות שקיבלו כ-12,500 עובדי החברה. בנוסף, החברה הודיעה כי תפחית במהלך המחצית השנייה של השנה הקרובה כ-400 משרות באמצעות הסדרי פרישה מרצון. על רקע המהלכים האלה הכריז ועד העובדים של חברת החשמל בחודש שעבר על סכסוך עבודה.

גובה החוב של חברת החשמל עומד על יותר מ-65 מיליארד שקל. החברה מצויה בימים אלה בהליך של גיוס חצי מיליארד דולר בהנפקה פרטית בארה"ב. בתחילת הקיץ הקרוב אמורה החברה, לדרישת רשות החברות, לצאת בגיוס 3 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח בישראל.

את העלאת שכר המנהלים בחברת החשמל אישר באחרונה מנהל רשות החברות הממשלתיות דורון כהן, המכהן גם כמנכ"ל בפועל של המשרד. בד בבד אישר את העלאת השכר למנהלי רפאל - היו"ר, אלוף במיל' אילן בירן, והמנכ"ל, אלוף במיל' ידידיה יערי. זאת בהמשך לאישור העלאת שכרם של מנהלים בכירים בחוזה אישי בתעשייה האווירית, ובראשם המנכ"ל יצחק ניסן, שבוצעה לפני כשנה. היו"ר הנוכחי בתעשייה האווירית, דב בהרב, מועסק במשרה חלקית וככל הנראה לא נכלל בתוספות השכר הללו. יש לציין כי מנהלי החברות הממשלתיות נהנים גם מתוספות של בונוסים שנתיים. בחברת החשמל מקבלים מנהלים תמריץ שנתי אוטומטי של 10% מהשכר השנתי, למרות שהחברה אינה רושמת רווחים זה שנים רבות. בהוראת רשות החברות, עם העלאת שכרם יוותרו רון טל וגליקמן על התמריץ. מנהלי רפאל והתעשייה האווירית נהנים מבונוסים שנתיים של עד 5 משכורות חודשיות.

עם כניסתו של כהן לתפקיד, הודיע על כוונה להביא להעלאת השכר של מנהלי חברות ממשלתיות בחוזים אישיים כדי לאפשר הבאת עובדים ברמת השכלה וניסיון גבוהים יותר. לצורך כך הביא לשינוי בסיווג שלוש החברות הממשלתיות הגדולות - חברת חשמל, רפאל והתעשייה האווירית - מסיווג 10 לסיווג חדש שהומצא במיוחד לשם כך: 10 (1). זו הייתה העילה להגדלת שכרם של כל הבכירים בחברות הללו. ההעלאה אושרה ע"י "ועדת הסיווגים הממשלתית" שבראשה עומד כהן עצמו.

שינוי בסיווג

בחברת החשמל אמרו היום בתגובה כי העלאת סיווג החברה היא מהלך חשוב לאור היקפי הפעילות העצומים של החברה הממשלתית הנחשבת לגדולה במשק. גורמים בחברה טענו כי המהלך מתקן עיוותי שכר פנימיים, כשסמנכ"לים ותיקים השייכים להסדר הקיבוצי זוכים למשכורות גבוהות מאלה של המנכ"ל והיו"ר. רוב הסמנכ"לים בחברה כלולים בהסכם הקיבוצי, כלומר כפופים פורמאלית להנחיות ועד העובדים.

מלשכת שר האוצר נמסר כי "שינוי רמת השכר של החברה אינו נתון לשיקול דעתו של השר ובעל השלכות גם על חברות אחרות. שכר המנכ"ל והיו"ר שונה כתוצאה מעדכון אוטומטי בטבלת השכר ללא מעורבות השר וכל פעולת החרגה מתבצעת רק ע"י קברניטי החברה".

ממשרד האוצר ורשות החברות הממשלתיות נמסר כי "משמעות ההחלטה על העלאת רמת סיווג חברה היא כי דירקטוריון החברה רשאי לאשר תקרת שכר לפי המקסימום המותר לחברה (תקרה של 61,851 שקל לרמה הבכירה ביותר). עיתוי העלאת השכר ורמתו הם באחריות דירקטוריון החברה בלבד. מטרת העלאת הסיווג נועדה לאפשר לחברות ממשלתיות מובילות להתחרות על כוח אדם איכותי ולהעניק רמת שכר תחרותית בדומה למקובל במשק".