"יש עורכים שאומרים לי שיותר חשוב להם לקבל ידיעה בלעדית מאשר אמיתית"

כך טען היועץ האסטרטגי איל ארד בפאנל בנושא אתיקה ועיתונות * ירון דקל: "יש עיתונאים שלא מקבלים כפשוטן את ההודעות לעיתונות, אלא בודקים את הדברים"

"כשעורכים בכירים אומרים לי שיותר חשוב להם לקבל ידיעה בלעדית מאשר אמיתית אז אנחנו מספקים ידיעות לא אמיתיות" - כך אמר ביום חמישי היועץ האסטרטגי, איל ארד, בכנס של מועצת העיתונות ולשכת עורכי הדין בישראל שנערך בתל-אביב תחת הכותרת "קיום תקנון האתיקה של מועצת העיתונות".

"כולם כאן מסכימים שאתיקה זה דבר נורא חשוב עד שזה מגיע אליהם", אמר ארד שהוסיף כי העיתונאים מבטלים את האתיקה העיתונאית כ"אתיקה שמתיקה". ארד הוסיף עוד כי לאחר שעיתונאים עושים טעויות בכוונה או בזדון ומפרסמים דברים שגויים הם לעולם "אינם מתנצלים אלא מבהירים".

ארד המשיך לתקוף את ציבור העיתונאים באומרו כי לא משנה באיזה כינויי גנאי אתם מכנים אותנו, "יח"צנים, ספינדוקטורים, הדוברים, הדוברים הרשמיים, יועצי סתרים... בסופו של דבר אנחנו ספקי המידע הגדולים של העיתונות". לדבריו, "70% ממה שמתפרסם בעיתונות מגיע ממקורות רשמיים או רשמיים למחצה. אין יום שחלק משמעותי ממה שמתפרסם בעיתונים לא מגיע ממני ומהקולגות שלי".

"ואם אנחנו ספקי המידע", המשיך ארד, "זה אומר שהעיתונאים הם הלקוחות שלנו וכלל ידוע בעולם המסחרי שאתה מספק ללקוח את הסחורה שלך כפי שהלקוח שלך רוצה". בתגובה לדברים אמרה נשיאת מועצת העיתונות, השופטת דליה דורנר, כי "אני לא יכולה לטפל בכם היחצנים, אבל אני חושבת שאתם צריכים תקנון אתיקה".

"יש לנו תקנון אתיקה לאיגוד היח"צ", ענה ארד בחיוך, "אבל יחצנים מכבדים אותו בדיוק כמו שעיתונאים מכבדים את תקנון האתיקה שלהם".

המפקד הנכנס של גלי צה"ל, ירון דקל, הסכים עם חלק מדבריו של ארד ואמר כי העובדה שחלק ניכר מהאייטמים בתקשורת מגיעים מיחצנים נובעת מ"חוסר אתיקה, רדידות, שטחיות ועצלנות של ריפורטרים שלא עושים את עבודתם. שלא יצטייר שכל העיתונאים הם כאלה... אנשי יחסי הציבור הם לעתים מתוחכמים יותר מהעיתונאים ולכן הם לעתים קרובות מדי 'עושים' עבור העיתונאים את העבודה שהם צריכים לעשות".

"אני בטוח שאתה מחייך", אמר דקל לארד, "כשאתה רואה כתבות בעיתון שכתובות מילה במילה על-פי ההודעות שאתה ניסחת בעצמך כולל הדגשים שלך והכותרות שלך אך ללא קרדיט לאיל ארד". יחד עם זאת הוסיף דקל כי "למרבה המזל יש גם עיתונאים אחרים, שלא מקבלים את מה שאתה כותב ובודקים את הדברים ולפעמים אפילו כותבים דברים הפוכים. אבל אני מסכים שקיימת בעיה של רדידות בקרב עיתונאים וכלי תקשורת".