מי היה מאמין

בישראל פועלים היום עשרות גורמים המשווקים עצמם כחברות לייעוץ עסקי, בעוד שבפועל הם ארגונים סיינטולוגיים. השלב הראשון הוא הרצאת חינם למנכ"לים ולבעלי עסקים "בלבד", שאליה מוחדרים מונחים מהסיינטולוגיה. אחר-כך מתחילה להתגלגל מסחטת הכספים הגדולה > איתי רום

העסק של לימור (שם בדוי, השם המלא שמור במערכת) היה שרוי במשבר מתמשך, כאשר למכשיר הפקס שלה הגיע מסר מחברת "אביב יועצים", שהציגה עצמה כחברה לייעוץ עסקי. המסר כלל הזמנה להרצאת חינם על כלים לקידום העסק ויציאה ממשברים, ולימור החליטה להיענות לה.

ההרצאה עצמה לא חידשה הרבה ללימור, ולמרות זאת החליטה בסיומה לרכוש הרצאות נוספות וייעוץ צמוד מהחברה. ההפתעה נכונה לה בהמשך הדרך: "תוך כדי הייעוץ", היא מספרת, "הציעו לנו לקחת קורס למודעות עצמית במרכז לסיינטולוגיה ברחוב שונצינו בתל-אביב. אמרו לנו, 'קודם כול אתם חייבים את זה - בלי זה לא תוכלו ללמוד, לא תוכלו להתקדם ולהתפתח, לא תוכלו כלום'".

והלכת?

"כן. הלכתי פעם אחת, הבנתי את העניין, וחשבתי שאני באמת מטומטמת. כשאנשים קצת במצוקה, קצת מבולבלים או קצת מחפשים איזו ישועה, הם למעשה 'טרף קל' ומוכנים לעשות כל מיני דברים שבאופן רגיל הם לא היו עושים. במיוחד במציאות הלא-קלה שעסקים קטנים בארץ מתמודדים איתה".

למה את מתכוונת?

"היה מעין לחץ סמוי לקחת את הקורסים בסיינטולוגיה - זה לא משהו שמופיע בחומר העסקי כביכול, אבל כחלק מהייעוץ מסבירים לך שכדי שתהיה בן-אדם יותר טוב ואיש עסקים יותר טוב, כדאי שתעבור את הקורסים שלהם. מכניסים את זה בדלת האחורית, ואחר-כך מאוד קשה להשתחרר מזה".

למה?

"אמרתי להם שאני לא מעוניינת בסיינטולוגיה ושזה לא מדבר אליי, אבל הם פשוט נדבקים אליך ולא עוזבים אותך - עשרים טלפונים ביום, מכתבים, פקסים, הצעות לעוד ועוד קורסים. לקח לי שנה שלמה להשתחרר מזה".

התהליך שעברה לימור אינו ייחודי רק לה, והוא נוגע לעוד בעלי-עסקים רבים. תחקיר G חושף כי עשרות גורמים המשווקים עצמם כחברות לייעוץ עסקי הם למעשה ארגונים סיינטולוגיים הפועלים להפצת משנתה של הסיינטולוגיה - דת בפי תומכי השיטה, כת לפי הגדרתן של ועדות חקירה שבדקו את הנושא בישראל ובמדינות נוספות. גם משה אביב, מנכ"ל החברה שייעצה ללימור, מגדיר באתר של סיינטולוגים מרחבי העולם את מקצועו כ"יועץ סיינטולוגיה", ולא כ"יועץ עסקי".

במהלך השנים ספגה כנסיית הסיינטולוגיה העולמית ביקורת קשה (ראו מסגרת). במאמר מקיף על-אודותיה, שהוצג ב-1999 בכנס השנתי של האגודה האמריקנית לחקר דתות, כינה אותה פרופ' בנימין בית-הלחמי מאוניברסיטת חיפה, "ארגון של עשיית רווחים ועבריינות" שבו "כמות ענקית של אנרגיה ודמיון הושקעו במאות מבצעים שמטרתם הונאה... בנוסף למאות ארגוני חזית, ראינו אין-ספור דרכים של התחפשות... הדרך שבה אדם או ארגון מציג את עצמו תמיד אומרת משהו. מה אומר אופן הצגה שקרי לחלוטין?".

לא מפתיע, אם כן, שמפניותיהן של חברות הייעוץ הסיינטולוגיות בישראל לבעלי-עסקים, נעדרת בעקביות מילה אחת: סיינטולוגיה. הפניות הללו, שנוחתות ללא הזמנה במכשירי הפקס או במייל של העסק, פורטות על הנימים המתבקשים: "אתה מריץ את העסק יום אחרי יום, שבוע אחרי שבוע, והדברים לא ממש זזים כמו שאתה רוצה ומייחל", נכתב בפנייה של אביב יועצים, שמציעה "מבדק לניתוח פוטנציאל העסק פגישת ייעוץ חינם". ואילו בהודעה של סול יוזמות והכשרה נכתב: "המצב הכלכלי-ביטחוני הורס את העסק שלך? ...התרגלת לכך שעסקים נופלים על ניהול כושל? ...(החברה) יוצאת בסדרת הרצאות ללא תשלום, אשר מטרתן לתת לך כלים להבראת/שיפור העסק".

לידי G הגיעו עוד עשרות פניות דומות מגורמים סיינטולוגיים שמציגים עצמם כחברות לייעוץ עסקי. בכל המקרים מדובר ב"יועצים" שלא עברו את הכשרתם במוסד אקדמי מוכר כלשהו, אלא בכנסיות סיינטולוגיה למיניהן, או ב"מכללות למינהל" שמקימה הכת.

בדיקה מעלה כי רבות מה"חברות" הפונות כלל אינן מופיעות ברשם החברות, וכי מתקיים ביניהן קשר סימביוטי: מי שמתקשר היום למספר של "סול יוזמות והכשרה" מגיע ל"עוצמה עסקית". מספר הפקס של "שחר יועצים" זהה לזה של "אמנות הניהול" ולזה של "מכללת האברד למינהל", וחפיפה דומה התקיימה בין "רקאנטי את אביב" לבין "נטע - ליווי והדרכת אנשי עסקים בע"מ". מספרי הטלפון של "חברות" רבות, שפונות לבעלי-עסקים, מנותקים תדיר כעבור תקופה מסוימת, ואנשיהן עוברים לפעול תחת שם אחר.

חוקר מטעם עצמו

כאשר החברות נאלצות להתמודד עם שאלת זהותן האמיתית, אומרים אנשיהן כי למרות היותם סיינטולוגים, אין לעבודתם קשר לכנסיית הסיינטולוגיה - גם אם אותו אדם, האברד (Hubbard), כתב הן את תורת הסיינטולוגיה והן את תורת הניהול שהם מלמדים.

בשטח, המצב מעט שונה. בהרצאות ובסמינרים של רבות מהחברות הללו נמכרות חוברות שתוכנן סיינטולוגי במוצהר, כאשר המרצים מעודדים את הקהל לרכוש אותן כחלק הכרחי מתהליך העצמתם העסקית, או לרכוש קורסים סיינטולוגיים. רוב החברות מחלקות ללקוחותיהן, כחלק מהייעוץ, "מבדק אישיות" - אותו מבדק שמחלקים מרכזי הסיינטולוגיה הרשמיים, והנחשב לאחד מכלי-הגיוס העיקריים של הכת.

בחלק מהחברות טוענים הפעילים שהם נמנעים משיווק מוצרים סיינטולוגיים, אולם האמת היא שבהקדמה לכרכי "סדרת הניהול", שעליה מתבסס הייעוץ, נכתב מפורשות כי הם מהווים "חלק מהספרות הדתית" של האברד. מלבד זאת, כולן חברות בארגון עולמי בשם WISE. לעתים קרובות הן גם מציינות זאת בפניותיהן, אך אינן מציינות את ראשי-התיבות של שם הארגון - "המוסד העולמי של יזמויות סיינטולוגיה". למעשה, מדובר בגוף שהקימה כנסיית הסיינטולוגיה ב-1979, והוא שמעניק רישוי למי שמעוניין להיות יועץ בשיטת האברד. היועצים מעבירים ל-WISE עמלה מתוך הכנסותיהם, כך שמי שרוכש שירותים מחברת ייעוץ של WISE, למעשה תורם לזרוע של כנסיית הסיינטולוגיה.

תורמים רבים שלא-מידיעה אפשר היה למצוא בקרב באי הסמינר שהתקיים ביום חמישי לפני שבועיים במלון קראון פלאזה תל-אביב, שכותרתו הייתה "שגיאות נפוצות בניהול כספי". בסמינר נכחו כ-55 משתתפים, ביניהם אנשי עסקים מתחומים מגוונים: תיווך נדל"ן, אינטרנט, הנדסה, תיירות, מסעדנות ועוד. הם הגיעו דרך פניות של גוף בשם "ריטה זהר For Business Success", שמארגן סמינרים בהנחיית דני וידיסלבסקי, מנכ"ל "וידיס ייעוץ אישי ועסקי".

העקרונות הניהוליים שהציג וידיסלבסקי בסמינר התל-אביבי לא היו מסעירים, וכללו עצות בסגנון "בזבז פחות ממה שאתה עושה". הדרך ליישם זאת היא "להיות מאוד-מאוד-מאוד חסכן", ו"לעשות תכנון פיננסי פעם בחודש". למסקנות החדשניות הללו הגיע, הסביר וידיסלבסקי, "החוקר האמריקני רון האברד", שעל-שמו הוא חזר עשרות פעמים במהלך הסמינר. האברד, הוא סיפר, הביא שגשוג ל-8,000 ארגונים ברחבי העולם: "קוקה-קולה, ויזה, מקדונלד'ס - לכולם היו סניפים שנסגרו. רק סניפים של האברד לא נסגרו אף פעם".

וידיסלבסקי אינו מציין, כמובן, שה"חוקר" האברד תואר על-ידי בית-המשפט העליון בלוס-אנג'לס כ"שקרן פתולוגי לגבי ההיסטוריה שלו, הרקע שלו והישגיו"; שמחקריו התקבלו בביטול בעולם האקדמי, כך שהוא אולי היה "חוקר", אך מטעם עצמו; שהארגונים המשגשגים שהאברד ייעץ להם אינם עסקים רגילים, אלא כנסיות סיינטולוגיות שטוענות שהן בכלל לא עסקים אלא מוסדות דת, טיעון שבאמצעותו השיגו במדינות שונות פטור ממס; ושלפני ההכרזה על תורותיו כדת, עסקים שהקים האברד פשטו רגל (לפי בית-הלחמי). הוא גם אינו מציין שאת שנותיו האחרונות בילה האברד תחת זהות בדויה, במקום מסתור מרשויות החוק האמריקניות.

אודטה ממליצה

בשלב מסוים הוקם באולם ההרצאות דוכן, שבו הוצעו למכירה חוברות וספרים שונים מאת האברד - חלקם עוסקים בניהול וחלקם בחיים בכלל. על החוברות נכתב שתוכנן לקוח "מתוך ספר העזר של הסיינטולוגיה". למתעניינים הוסבר כי החומרים הללו מלמדים על אורח-חיים נכון, שחיוני לקידום העסק.

מונחים סיינטולוגיים הוחדרו גם במהלך ההרצאה העסקית. כך, למשל, הסביר וידיסלבסקי כי כדי שהעסק יצליח צריכה להיות בו "תטה", כלומר אנרגיית חיים שבה עניינים מתנהלים בשלווה וללא צעקות. המונח "תטה" מתקשר למצב העילאי שאליו יכול סיינטולוג להגיע לאחר שעבר קורסים וטיפולים בעלות של מאות-אלפי שקלים, הקרוי "תטאן פעיל", ובמסגרתו הוא הופך, לפי הסיינטולוגיה, לחסין לחלוטין למפגעים כלשהם - כולל קרינה רדיואקטיבית ושואה אטומית, למשל.

כדי להסביר כיצד משאירים את כל הכעסים והעצבים מחוץ לעסק הציג וידיסלבסקי את הדי.וי.די "דיאנטיקה", המבוסס על ספרו של האברד, והמליץ לרכוש אותו, לצפות בבית ו"לעשות את התרגילים". מדובר באחד הספרים החשובים ביותר בכנסיית הסיינטולוגיה, ומכירתו נחשבת למצווה בעבור סיינטולוגים המתחרים ביניהם על תואר המוכר המצליח ביותר שלו.

וידיסלבסקי לא רק מרצה, אלא גם מספק ייעוץ אישי במחיר 350 דולר לשעה (לא כולל אחוזים מרווחים עתידיים). לעסקים הכושלים שמבקשים את עזרתו הוא מסביר שכדי להצליח יש לקחת לפחות 30 שעות, וגם לשלם הכול מראש. לטענתו, לקוחותיו השיגו בזכותו עלייה בהכנסות של עד 400%.

אודטה שוורץ, שבחודשים האחרונים הוגשו נגדה תלונות רבות לרשות השנייה על קידום מסרים סיינטולוגיים סמויים במסגרת תוכניתה בערוץ 10, העניקה פרסום חינם לוידיסלבסקי בטורה ב"מעריב" מיולי 2005. "קוסם הכסף", כינתה שוורץ את וידיסלבסקי. "עסק שדני מסכים לקחת אותו ואת בעליו לידיים מתחיל לפרוח ולשגשג ולתפוח ולהרוויח כמו משוגע", היא הוסיפה, והסבירה שהמחיר - הגבוה בהרבה מהמחירים שגובים בכירי היועצים והפרקליטים בישראל - משתלם ביותר. שוורץ לא הזכירה, כמובן, את היותו של וידיסלבסקי סיינטולוג.

מי שמוצא סתירה בין הקריאה להימנע מבזבוזים לבין מחירי הייעוץ האסטרונומיים של וידיסלבסקי, מקבל את ההסבר שעליו להשקיע כסף בדברים שיצמיחו יותר כסף, למשל "בהכשרה שמביאה לנו ידע וכלים, כדי כל הזמן לשפר את היכולת לייצר יותר ויותר". מנכ"לית בית ציוני אמריקה, שולי זיו, שמשתתפת בסדנה ולדבריה עובדת עם וידיסלבסקי צמוד, מספרת לי שחלק מהנוכחים בהרצאה הגיעו אליה ושילמו כבר פעם שנייה.

התלהבות מגויסת

במהלך הסמינר בולטים מספר משתתפים בהתלהבותם הגלויה מדבריו של וידיסלבסקי. מכיוון שהם אינם מציגים עצמם, משתתפים אחרים עלולים לחשוב שמדובר בהתלהבות אותנטית - בעוד שבפועל מדובר בסיינטולוגים המכירים היטב את וידיסלבסקי, ומסייעים לו להפיץ את משנתו.

בעלת עסק אחת שמפגינה התלהבות ניכרת היא ענת יליזרוב, שמספרת שהיא מנהלת גן-ילדים בשם "פפה", אך לא מספרת שמדובר בגן סיינטולוגי. וידיסלבסקי מפרגן להצלחת הגן שלה, הבולטת על רקע העובדה, לדבריו, ש"95% מהעסקים בישראל מפסידים כסף" - נתון לא בדוק ולא קיים, מאחר שעסקים פרטיים אינם מדווחים על מאזניהם.

כשוידיסלבסקי מסביר עד כמה חשוב שלעסק יהיה גימיק המייחד אותו, מבקשת משתתפת בשם שירלי, מרשת החנויות "חרוז כזה", לספר על הגימיק שלה: חלוקת חוברות "הדרך אל האושר" מאת האברד ללקוחות. היא אינה מספרת כמובן שבעלת "חרוז כזה", אחותה אסנת פלאוט, היא סיינטולוגית ומתנדבת בעמותה של וידיסלבסקי, ושבעלה עדי פלאוט הוא בעל חברה אחרת שמייעצת בשיטת WISE - קומליין.

שבוע אחר-כך נכחתי בסמינר בהנחייתו של פלאוט, שכלל תוכן זהה לזה שהוצג בסמינר של וידיסלבסקי. מה מפתיע היה לגלות שם שוב את שירלי, הפעם כשהיא מציגה עצמה כמי שפלאוט הוא יועצה האישי, מבלי לגלות שהוא גיסה, שואלת שוב אותן שאלות ומספרת שוב אותם סיפורים.

מוזר היה גם לגלות דמיון מפתיע בין לקוחותיהם של וידיסלבסקי ופלאוט: כדי להמחיש את הצורך בביצוע הפרדה מלאה בין חשבון העסק לחשבון הפרטי, סיפר וידיסלבסקי על לקוח שלו, בעל סופרמרקט, שלא הבין מדוע הוא לא מרוויח, למרות שהמכירות רצות יפה. כשבדק, גילה שמקור הבעיה ברעייתו - שאוהבת להזמין המוני אורחים ולהכין סעודות גורמה ממוצרים שהיא לוקחת מהעסק בלי לשלם. שבוע אחר-כך גיליתי שגם לפלאוט יש לקוח כזה בדיוק, שמקור צרותיו באשתו חובבת האירוח והבישול.

השימוש בסיינטולוגים כממליצים "אובייקטיביים" כביכול מתבצע גם בחברות אחרות. באתר של חברת הייעוץ הסיינטולוגית "עוצמה עסקית" מופיע לינק לסרטוני וידאו שבכל אחד מהם מופיע "סיפור הצלחה" אחר - ספר שהשתמש בשירותי החברה, בעלי קייטרינג, וכן הלאה. אחד הסיפורים הוא של עו"ד דוד גל, המוצג כ"שותף בכיר במשרד מוריץ-ויסגלס-אלמגור".

גל, הממליץ בחום על שיטת הניהול שמציעה "עוצמה עסקית", נשוי לאחותו של אורי זוגלובק, אחד המנהלים. תעודת ההסמכה של גל לעורך-דין תלויה לראווה במשרדי החברה, וכשפנינו בבקשה לשוחח עמו נענינו ש"הוא לא נמצא, תשאירו פרטים ונודיע לו". בנוסף, הגדרתו בסרטון כ"שותף בכיר" במשרד ויסגלס היוקרתי אינה נכונה, ולמעשה הוא אינו שותף כלל. "אני אחד מעורכי-הדין במשרד", השיב לפנייתנו.

שותף, או אחד מעורכי-הדין?

"זה עכשיו על הפרק, זו בדיוק תקופת-ביניים".

אורי זוגלובק אומר בתגובה כי "ייתכן שהייתה טעות טכנית, נבדוק את זה".

"אתה אף-16 בחנייה"

הגיוס לסיינטולוגיה מתבצע בהדרגה. כמה ימים לאחר הסמינר של וידיסלבסקי קבעה עמי ריטה זהר פגישה אישית. התבקשתי למלא מבחן שכותרתו "מבדק יכולת של אוקספורד", שהוצג כמבדק שנכתב על-ידי פסיכולוגית ונעשה בו שימוש בקרב טייסי הצבא האמריקני. בפועל, מחקרים ועדויות שונות מראים שהוא אינו אלא תירוץ, כדי להמליץ בעקבותיו על קורסים וייעוץ סיינטולוגי נוסף, על בסיס אבחון "בעיות אישיות".

במקרה שלי, כך אכן קרה: לאחר שסיימתי את המבחן, שכלל 200 שאלות כגון "האם קולך חדגוני" ו"האם תוכל להסכים להטלת משמעת חמורה", אמרה זהר שתזין אותו למחשב, וכעבור כשלוש דקות כבר הייתה בידיה תמונה מלאה של אישיותי, שהתבטאה בגרף ממוחשב: התברר שלמרות יכולתי הגבוהה, אני סובל מבעיות קשות שפוגעות בהתפתחות העסק.

בנוסף, אבחנה כי אני קרוב מאוד לדיכאון, עוברת עליי תקופה קשה, ולמרות גילי הצעיר אני סובל ממתחים שמתאימים לבן 50. למרות זאת, לא כדאי לי לפנות לפסיכולוגים כי אלה ישלחו אותי לפסיכיאטרים שיפגעו בי (לפי אמונת הסיינטולוגים, הממסד הפסיכיאטרי הוא תולדה של קונספירציה קומוניסטית-נאצית). מבחינתה, הפתרון ברור: עליי להזמין "תוכנית אישית למנהל" - 15 שעות ייעוץ אישי, במחיר 1,500 דולר לפני מע"מ.

כדי לשכנע אותי לשלם בעבור הייעוץ, הפנתה אותי זוהר למספר ממליצים שעברו אותו - יועץ מס, בעל חברה למיזוג-אוויר ואשת שיווק. אלה הביעו שביעות-רצון רבה מהייעוץ (תוך שימוש בניסוחים דומים להפליא), וציינו כי הוא מבוסס על הסיינטולוגיה. כשאמרתי זאת לזהר, היא הכחישה: "הייעוץ הוא לפי שיטה ניהולית שלא קשורה לסיינטולוגיה. הקשר היחיד הוא שזה אותו מחבר".

אחת הטענות הקשות נגד הסיינטולוגיה מתייחסת לנטייתה ליצור סכסוכים בין בני-משפחה וחברים, בשל עידודה לראות במתנגדים לה "אנשים מדכאים" שאין טעם להיות איתם בקשר. לאחר המבחן אבחנה זוהר שאני "תחת דיכוי" מצד גורמים הקרובים אליי: "אתה אף-16 בחנייה, ומישהו דואג לסבך לך את הגלגלים".

על רקע זה, מעניין הכלל האחרון שלימד וידיסלבסקי בכנס: "הבן שהחלטות כספיות חייבות להיות החלטות של אדם יחיד". לפני שמשלמים לקורס סיינטולוגיה, למשל, לא כדאי להתייעץ, שכן "האברד גילה שלחשיבה קבוצתית יש מאפיין מאוד הרסני בנוגע לכספים".

בהתאם, כשאמרתי לזוהר שבכוונתי להתייעץ לגבי ההחלטה אם לרכוש את הייעוץ, היא הסבירה: "אתה עושה טעות. הם לא מכירים אותי. אתה כל-כך בעל יכולת שאתה מסוגל לראות מה טוב, אתה לא פראייר. להתייעץ עם המשפחה זה בזבוז זמן. לקוח שלי לקח 60 שעות ייעוץ, והעלה את הכנסותיו ב-30%. אם הוא היה מתייעץ קודם עם אשתו, היא הייתה אומרת לו לא לעשות את התוכנית". בכלל, התלבטות וספקנות נראות לה מיותרות, כי "כשבן-אדם יודע משהו, הוא במצב הרבה יותר גבוה מאשר כשהוא חושב על דברים".

נקניקיות עם אמונה

אחת החברות שמציעות את המבדק, לצד מבדק דומה שמוגדר כ"מבדק עסקי", היא "עוצמה עסקית" בבעלות חנן זוגלובק, לשעבר מבעלי מפעל הבשרים המפורסם, ורעייתו מרים, בעלת תעודת הוקרה "על תרומתה לקידום מטרות ארגון הסיינטולוגים הבינלאומי וקידום הסיינטולוגיה".

חנן זוגלובק הוא הדמות הבכירה ביותר בתחום הייעוץ העסקי-סיינטולוגי. הרקע שלו בעולם העסקים והיכרותו עמו מגדילים את האטרקטיביות שלו. לבאי הרצאותיו הוא מספר שהחברה מייעצת "לחברות גדולות מאוד בארץ ובחו"ל", בין השאר לאחד הבנקים הגדולים, לחברות היי-טק ולחברות גדולות בתעשייה. כשהנוכחים תמהים על נכונותו לתרום מזמנו, מסביר זוגלובק שהוא מרצה כ"שירות לקהילה".

בשבוע שעבר קיים זוגלובק הרצאה בנושא שיווק ומיתוג. בניגוד לוידיסלבסקי, הוא דווקא גילה למאזיניו בשלב כלשהו שהאברד הוא גם מייסד "דת הסיינטולוגיה", והסביר כי "אנחנו לא מורשים לתת אותה פה, אך כן ניתן את הכללים עליהם האברד השתית אחר-כך את הסיינטולוגיה". בין עקרון שיווק אחד לאחר, הזכיר זוגלובק שוב ושוב עד כמה הוא ממליץ לרכוש את הספרים שהמתינו לקהל מחוץ לחדר ההרצאה - אותם ספרים סיינטולוגיים שנמכרו בכנס של וידיסלבסקי - ושעליהם, אמר, מבוססת הרצאתו.

"תשתמשו בידע הזה, שיכול לעזור לכם מבחינה כלכלית", הפציר זוגלובק. "יש לנו עניין רב שתיקחו את הידע הזה ותשתמשו בו". אחת העובדות בחברה הבטיחה לי כי אם ארכוש את הספר והחוברות, אקבל קורס חינם, המבוסס על אחת החוברות הסיינטולוגיות.

גלית אבישי, לשעבר מנכ"לית המועצה להגנת הצרכן והיום מנכ"לית "אמון הציבור", מלכ"ר העוסק בהגנת צרכנים, אומרת ש"אסור לפרסם שרוצים למכור לך מוצר X, ובפועל - דרך אותו פיתוי - למכור לך מוצר Y. זו הטעיה שגובלת בתרמית. זה לא משנה אם זו כת או שסתם רצו למכור משהו אחר".

בהרצאות כן מדובר בניהול עסקי, כפי שגורס הפרסום - אבל מוכרים גם דברים שקשורים לסיינטולוגיה.

"סביר להניח שאם הגיעו מאה אנשים להרצאה בגלל שהם רצו באמת לשמוע על איך עושים ניהול עסקי נכון, היו מגיעים 80% פחות אם היו יודעים שבאותה הזדמנות יהיה שם גם תהליך של מיסיונריות - ולכן על פניו יש פה פגיעה באוטונומיה וברצון החופשי, וביטול זמן של אנשים".

גם זוגלובק מאמין, עקרונית, בחשיבות האמינות בשיווק. אחד מכללי השיווק הנכונים, הוא מסביר בהרצאה, הוא לשמור על אמון אצל הלקוח: "אם מוכרים לך דבר אחד ואתה מקבל מוצר אחר - אתה מאבד אמון". כשאדם מרגיש בפרסום "ממש שקרי", הוסיף, נוצרת אצלו "תגובה פיזית שלילית, מעין רצון להתקלח". "

תגובות

"לא צריך להיות סיינטולוג כדי להשתמש בשיטת האברד"

סמנכ"ל אביב יועצים, ספי פישלר: "שיטת הניהול של האברד והסיינטולוגיה הם שני דברים נפרדים".

אנשים שרכשו ייעוץ אצלכם טוענים שבמסגרתו אתם מציעים לקחת קורסים סינטולוגיים לשיפור מצבם האישי והעסקי.

"נכון".

ובהרצאות שלכם מוצעים למכירה ספרי סיינטולוגיה.

"נכון. אנחנו גאים שאנחנו סיינטולוגים, ולא מסתירים זאת. האדם שיוצר את העסק זה הבעלים, ואם הבעלים יתגבר על מחסומים אישיים אצלו, העסק יצליח יותר. אנחנו לא מנסים לדחוף את זה בכוח, אבל בדרך-כלל אנשים שרואים כמה שיטת הניהול יעילה, רוצים לדעת איפה יש עוד מהדברים האלה".

בשלב מאוחר יותר טען פישלר שבהרצאות החברה לא נמכרים ספרי סיינטולוגיה, וכי מכירה כזו בהרצאה עסקית היא דבר "לא נכון. אני מקדם סיינטולוגיה רק למי שרוצה לשפר את עצמו".

„ עדי פלאוט מקומליין היפנה אותנו לקבלת תגובה לדני וידיסלבסקי, "דובר WISE בישראל". וידיסלבסקי אומר בתגובה כי המוצרים הסיינטולוגיים משווקים בהרצאתו "לאור דרישות חוזרות של המשתתפים בסמינרים לאפשר נגישות לחומריו הכתובים של האברד בנושאי הניהול, המיינד והחיים בכלל.

"מנהלים רבים, לאחר שחוו הישגים בעסק כתוצאה מהכלים שקיבלו בסמינרים ובייעוץ, מעוניינים לשפר גם את חייהם האישיים, אך איני מספק שירותי סיינטולוגיה, ועליהם לפנות למרכזים המוסמכים. סיינטולוגיה היא דת העוסקת בשיפור אישי, וב-WISE עוסקים בשיפור עסקים וחברות".

„ שחר פאבל, מ"שחר יועצים", מסר כי אינו מוכר ספרים וקורסים סיינטולוגיים, אלא רק את "הטכנולוגיה הניהולית של האברד, ואין קשר בין הדברים".

„ מ"עוצמה עסקית" נמסר בתגובה: "שיטת הניהול של האברד היא שיטה חילונית העושה שימוש בעקרונות ותגליות שפותחו על-ידו. פעילות הסיינטולוגיה דתית במהותה, ואינה נוגעת לענייני עסקים וארגונים. פעילויות שקשורות לעסק אינן יכולות להיות סיינטולוגיה, בניגוד לטעות רווחת.

"ארגון WISE אינו עוסק ביזמות סיינטולוגיה. מטבע הייעוץ, העוסק בתגליות הניהוליות של האברד, נעשה שימוש בחומרים שבהם מופיעים הכלים והיישומים במקור. כל התהליך מתבצע ברמה עסקית חילונית, ותוצאותיו המדהימות מדברות בעד עצמן.

"לפעמים מנהלים מתלוננים על קשיים בחייהם האישיים, שמונעים מבעדם לממש את הפוטנציאל הניהולי שלהם. במקרים אלה אנו מפנים אותם לטפל בכך - והם פונים ליהדות, לפסיכולוגים או לסיינטולוגיה. אנו פועלים כדי להטות כתף, ולסייע לאחרים להשיג יציבות עסקית. זוהי ציונות אמיתית".

„ ריטה זהר מסרה בתגובה כי "בסמינר מופיעים למכירה ספרי ניהול, ולצדם ספרי דיאנטיקה וסיינטולוגיה. אין בכך פסול, וכל אדם יכול לבחור אם לרכוש אותם. מבדק אוקספורד אכן עובד על-ידי פסיכולוגית ויועד לבדיקת טייסים בצבא האמריקני. ידוע שבקרב פסיכולוגים שונים יש דוקטרינות שונות. הדבר החשוב הוא יעילות המבחן, ומאות-האלפים שמקבלים את תוצאותיו יעידו על כך".

באשר להתייעצות עם המשפחה: "במבדק עלה הנושא של בת משפחה שטענת שמרפה ידיך בקשר לעסק. לכן, לא חשבתי שכדאי שתתייעץ עם אדם שבמסגרת התוכנית האישית עמדנו לבחון האם קיימות ממנו השפעות שליליות על תפקודך כמנהל".