"נהיה בעשירייה הראשונה של התעשייה הביטחונית על ידי רכישות נוספות"

כך אומר מוטי סלומון, יו"ר סטאר נייט, לרגל החלטת החברה לגייס 50 מ' ש' בת"א * לקראת הגיוס מינתה החברה את אלוף (במיל') גיורא איילנד ליו"ר דירקטוריון החברה הבת מגם ואת דן אבידור למנכ"ל

קבוצת האחזקות סטאר נייט טכנולוגיות מפתח תקווה, המתמחה בפיתוח משקפות לראיית לילה ומערכות תעופה, תגייס 50 מיליון שקל בבורסה של תל אביב לחיזוק תשתיתה הטכנולוגית ולרכישת חברות בתעשייה הביטחונית. הקבוצה מנהלת את עסקיה באמצעות החברה הבת מגם השקעות, שמחזיקה בשליטה בחברות ניו נגה לייט (2000) בע"מ ונייט לייט טכנולוגיות בע"מ (שתיהן מקצרין), ומגם בטיחות מציפורי. לאחרונה רכשה הקבוצה גם את השליטה בראדום מערכות תעופה בע"מ מפתח תקווה. בעלי המניות בראדום קיבלו אחזקות במגם השקעות תמורת מניותיהם.

לקראת גיוס ההון, מינתה הנהלת הקבוצה את ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר, אלוף (מיל') גיורא איילנד, ליו"ר מגם השקעות, ואת דן אבידור, לשעבר ראש מינהלת בחטיבת הטילים של רפאל, למנכ"ל החברה. יו"ר הקבוצה, מוטי סלומון, אמר ל"גלובס" כי הוא מעוניין, באמצעות הכספים שיגייס בבורסה, לרכוש חברה ביטחונית אמריקנית כדי להרחיב את הייצוא לארה"ב.

קבוצת האחזקות סטאר נייט טכנולוגיות, מחזיקה בידיה רישיונות ייצור של טכנולוגיה בלעדית שפותחה בארה"ב לייצור שפופרות עבור משקפות לראיית לילה, הפועלות באמצעות הגברת אור כוכבים. המשקפות מיועדות לשימוש אישי לחיילי חי"ר, לצלפים, ולחיילי יחידות מובחרות, וכן לטייסים, בעיקר טייסי מסוקים.

סטאר נייט טכנולוגיות הוקמה בשנת 2000 על בסיס חברת אורליל מקצרין שברמת הגולן. שנה קודם לכן קרסה אורליל, לאחר שבעקבות חקירה סמויה שביצעה מחלקת החקירות במשרד הביטחון (מלמ"ב), התעורר החשד שמנהליה מכרו את הידע האמריקני למדינות במזרח הרחוק, ובציוד שנמכר לצה"ל הותקן רכיב זול יותר שיובא בחשאי מרוסיה. בעקבות החקירה ומעצרם של מנהלי החברה, ביטל משרד הביטחון את היתרי הייצור ופעילותה של אורליל הופסקה.

"חיפשתי שלד בורסאי ומצאתי חברה לא פעילה עם 60 נושים וחובות של 25 מיליון שקל. החברים שלי הזהירו אותי לא להתקרב לאורליל", משחזר סלומון את תהליך רכישת החברה את תהליך שיקומה. סלומון, שהתמחה במשך כעשרים שנה בעסקי יהלומים, הצליח לשכנע את מנהל ההרכשה (מנה"ר) במשרד הביטחון להחזיר לחברה את הרישיונות לייצור שפופרות. במקביל, הגיע עם כל הנושים להסדר מרצון ללא כל תביעות משפטיות. כיום מחזיק סלומון ב-40% מהבעלות על סטאר נייט טכנולוגיות, ושאר המניות הן בידי הציבור. את הפעילות של אורליל לשעבר חילק בין ניו נוגה לייט, העוסקת בפיתוח מערכות משולבות ונייט לייט העוסקת בייצור.

מחברה שעבדו בה, ערב סגירתה, 5 עובדים, מעסיקות שתי החברות כיום 45 עובדים. בשנת 2001 נחתמו הסכמים לשיתוף פעולה עם המשטרה, התעשייה האווירית (תע"א) ומשרד הביטחון, ובשנת 2002 זכתה הקבוצה במכרז לשלוש שנים לאספקת ציוד ראיית לילה למשטרת ישראל. עם התעשייה האווירית (תע"א) נחתם הסכם שיתוף פעולה לפיתוח קסדת טייסים, שתתחרה בקסדת הטייס של אלביט מערכות. עם זאת, החברה תתמחה בפיתוח ובייצור קסדות לטייסי מסוקים. בסוף שנת 2007 יושלם פיתוח של אב טיפוס של הקסדה.

עם התעשייה הצבאית (תעש) נחתם הסכם פיתוח של מערכת לתצפית וידאו יום/לילה עבור מערכת ירי המתחרה ב"קטלנית" של רפאל. המערכת תתמודד במכרז לאספקת 700 יחידות לצבא הודו, כשחלקה של סטאר נייט טכנולוגיות הוא 7 מיליון דולר. עבור צה"ל מפתחות החברות כיום סדרות חדשות של כוונות לצלפים. עם חיל הים, נחתם הסכם לפיתוח משותף עבור שייטת 13 של מיני כוונת ימית אטומה למערכות צליפה, שיחליפו מערכות המיוצרות על ידי חברת ליטון האמריקנית.

כמו כן, בשנת 2003 נחתם חוזה עם חברת ITT האמריקנית לאספקת מיני כוונת מסוג ליאור לצבא ארה"ב ולצה"ל. בשנת 2004 זכתה החברה, יחד עם חברת קורנר שוט מיהוד, לאספקת רובי סער בעלי קנה מתפצל במכרז של 5 מיליון דולר ליחידות מיוחדות באוגנדה. ב-2005 זכתה החברה במכרז לשיתוף פעולה אסטרטגי עם חברה בהודו לייצור כוונות ראייה ממוזערות לנשק אישי, וכן של מערכות בדיקה בהיקף של 10 מיליון דולר. היא גם חתמה על חוזה נוסף לשלוש שנים לאספקת ציוד לראיית לילה למשטרת ישראל.

עם ההצלחה במכרזים וחתימת החוזים, גדל גם התיאבון. סלומון: "הגעתי למסקנה שבגלל אופיה של התעשייה הביטחונית שבה אני נמצא, אין זכות קיום לחברה שמחזור המכירות שלה הוא פחות מ-30 מיליון דולר, והשאיפה צריכה להיות מכירות של 50 מיליון דולר". נאמן לגישה זו רכש סלומון בשנה שעברה את ראדום מערכות תעופה מפתח תקווה, המתמחה בין השאר בהשבחות מטוסים. השנה השתלט סלומון גם על חברת מגם השקעות הבורסאית, שנשלטה עד אז על ידי אודי פרומקין ורונן בכור, ושבבעלותה נמצאת חברת מגם בטיחות הממוקמת בציפורי ומייצרת בין השאר מצנחים אישיים לצנחנים ולטייסים וקסדות קלות לטייסים. "רציתי לשלב את מערכות ראיית הלילה שאנחנו מייצרים עם הקסדות הקלות", אומר סלומון.

מ-0 ל-50 מיליון שקל

לקבוצת סטאר נייט טכנולוגיות יש בסך הכל מעל לעשרים לקוחות באסיה, אירופה, אמריקה ואפריקה, וביצועיה בחמש השנים האחרונות מרשימים. מאפס מכירות בשנת 2000, יסתכמו המכירות בשנת 2006 ב-50 מיליון שקל. על פי החוזים החתומים, המכירות יוכפלו ויסתכמו בשנת 2007 ביותר מ-100 מיליון שקל. תחזית המכירות מתבססת על צבר הזמנות של 60 מיליון שקל, ובנוסף לכך על חוזים חתומים ב-95 מיליון שקל. סלומון: "בניגוד לחברות אחרות, אני מבחין בין שני הסוגים, כי בחוזים חתומים יש שלב שבו טרם נמסרו מכתבי האשראי. אם כי מהניסיון שלי 80% מהחוזים מתממשים".

שלוש החברות - סטאר נייט טכנולוגיות, מגם השקעות וראדום תעופה - הרוויחו בשנת 2005 כ-4.1 מיליון דולר כל אחת, ופעילותן תתמזג בחודשים האחרונים של 2006. לדברי סלומון, החברה תרוויח גם בשנת 2006. "סטאר נייט ומגם השקעות נסחרות בבורסה. המניה של מגם השקעות עלתה בחודשים האחרונים כי השוק מבין מה קורה, אוהב את העסקה ומאמין בקבוצה. אנחנו הולכים להיות גורם משמעותי בתחום הביטחוני".

סלומון (57), בן מושב יבניאל שמילא בשירותו הצבאי תפקיד של סמג"ד מילואים ביחידות מובחרות, מעריך שכבר בשנת 2008 תהיה נייט לייט אחזקות גורם משמעותי בשוק הביטחוני בארץ. "אחרי התעשייה האווירית, אלביט מערכות ורפאל, אנחנו נהייה בעשירייה הראשונה של התעשייה הביטחונית הישראלית, על ידי רכישות נוספות שאנחנו מתכננים בשנה הקרובה. את המפעלים נקים בצפון הארץ. גם את הפעילות של ראדום מערכות תעופה נעביר לצפון הארץ, לציפורי, לאזורי ספר או לקצרין, ורק המנהלות יישארו במרכז. המגמה שלנו היא להתרחב על ידי גידול עצמי וגם דרך רכישות חברות שיש לנו סינרגיה איתן".

" מה לגבי פיתוחים חדשים?

"אנחנו מאמינים בפיתוח מערכות הגנה אקטיבית למטוסים מפני טילים. בעתיד יוסרו כל המחסומים ברישוי הטכנולוגיות הללו. כאן יש עתיד. להערכתנו יהיה ביקוש למערכות תצפית והעברת מידע המשיקות לתחום המטוסים ללא טייס. המלחמה בלבנון הפילה אסימון. אחת המסקנות שלי היא שצריך להשאיר ייצור ביטחוני בארץ, כי התעשייה מסוגלת לתת מענה מיידי בזמן מלחמה. לכן אנחנו מחפשים חברות שזקוקות להתחבר עם תעשייה גדולה, כאשר יחד ניתן יהיה לבנות תשתית ביטחונית גדולה עוד יותר. בשביל זה לקחנו את גיורא איילנד ואת דן אבידור שינהלו את החברות". "