סעודיה הודיעה על הצטרפותה לוועידת השלום; אהוד אולמרט מברך

סעודיה הודיעה היום כי תענה לקריאתו של נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש ותשלח נציגים לוועידת השלום האזורית המתוכננת להתקיים בחודש ספטמבר. ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בירך על הודעת סעודיה והביע תקווה שמדינות ערביות נוספות יכריזו על השתתפותן בוועידה.

במסיבת עיתונאים עם מזכירת המדינה האמריקנית קונדוליזה רייס ושר ההגנה רוברט גייטס אמר שר החוץ הסעודי, הנסיך סעוד אל-פייסל כי ארצו מעוניינת להשתתף בוועידת השלום. "כשנקבל הזמנה להשתתף, נדון בנושא ונוודא כי נשתתף", אמר הנסיך. לסעודיה אין יחסים דיפלומטיים עם ישראל ונוכחותה בוועידה לצד נציגים ישראלים תהיה פריצת דרך נדירה.

בלשכת ראש הממשלה בירושלים הביעו סיפוק מההודעה הסעודית. גורם מדיני בכיר אמר: "זוהי התפתחות חשובה. סעודיה היא כוח פרגמטי חשוב בציר המדינות הערביות המתונות.

"מדובר בתחילת מימוש תהליך יצירת הציר המתון מול האיום של ציר הרשע, בראשו איראן ואיתה סוריה, חיזבאללה והחמאס. אין ספק שמדובר בבשורה חשובה להתפתחות הדיאלוג במזרח התיכון", אמר הגורם.

אמש הודיעה גם סוריה כי היא מוכנה להשתתף בוועידה. שר החוץ וליד אל-מועלם אמר כי "יוזמה שכזאת - יש להבהיר את מטרותיה והערבויות להצלחתה... נתמוך בכל מאמץ רציני להשכנת שלום ויציבות באזור". עם זאת, הדברים נאמרו על רקע איגרת ששלח הנשיא הסורי אסד לחיילי צבאו וקציניו בה כתב כי סוריה "תישאר נאמנה לעקרונותיה ונחושה להשיב כל גרגר מאדמתה הכבושה... וזאת בה בעת כשהיא קוראת לשלום צודק וכולל בהתאם להחלטות הבינלאומיות ולעיקרון של שטחים תמורת שלום... רצוננו בשלום אין פירושו שנוותר אי פעם על זכויותינו".

שלשום הביעו גם שרי החוץ של המדינות החברות בליגה הערבית את תמיכתם בקריאת בוש לקיים ועידת שלום אזורית. "אנו תומכים בכינוס ועידה בינלאומית של כל הצדדים, במטרה להשיג הסכם לסיום הסכסוך הישראלי-ערבי", אמר מזכ"ל הליגה, עמרו מוסא.