אימפרזה B3 החדשה - מבחן דרכים

סובארו ממשיכה במומנטום חיובי עם הדור השלישי של המשפחתית אימפרזה, שנקרא בישראל B3 * דגם ה-2 ליטר האצ'בק נהנה ממראה ספורטיבי, קלילות וחלל פנימי מרווח - אך מהמנוע אפשר היה לצפות ליותר

30/11/2007, 11:08
כמעט 3 שנים חלפו מאז העסקה בה נמכרו 50% מחברת יפנאוטו, יבואנית סובארו, לחברת אלקטרוניקס ליין. העסקה, שבוצעה על פי שווי של 60 מיליון דולר לחברה, גרמה באותה עת לזקיפת גבות קולקטיבית בענף הרכב. בשנת 2004, שקדמה לעסקה, הסתכם היקף המכירות של המותג בכ-5,200 כלי רכב לשנה. היצע הדגמים היה דליל ומיצובו של המותג היה עדיין נמוך בהשוואה למתחרים היפנים - תוצאה של שלושה עשורים שבהם רכישת מכונית משפחתית של סובארו בישראל היתה צעד של ויתור על סטטוס והיטמעות בתוך ההמון. לא מעט גורמים בענף העריכו אז כי שווי העסקה נובע בעיקר מנכסי הנדל"ן יקרי הערך של יפנאוטו בהרצליה, וכי ברגע שתושלם העסקה יממשו הרוכשים - שהגיעו מתחומי הנדל"ן והפיננסים - את הנכסים.

אבל ותיקי הענף יודעים, שהפוטנציאל העסקי של כל מותג רכב בישראל נמדד בטווח של שנים ודורש סבלנות. מותג יכול לדשדש במשך שנים רבות, אבל כשהתנאים מבשילים הוא יכול לפרוח ולהניב רווחים בהיקפים רציניים. התנאים לפריחה של המותג סובארו הבשילו באיטיות בשנים האחרונות, אבל השנה הוא החל להפגין באמת את הפוטנציאל הטמון בו. בעשרת החודשים הראשונים של השנה נמסרו בישראל לא פחות מ-8,377 רכבי סובארו והחברה עשויה לסגור את השנה עם מכירת קרוב לעשרת אלפים יחידות. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה רשם המותג הכנסות של יותר מ-800 מיליון שקל מתחום הרכב ורווח נקי של יותר מ-50 מיליון שקל. הדגם, שאמור להמשיך את המומנטום של המותג גם בשנים הבאות הוא הדור השלישי של המשפחתית אימפרזה, שנקרא בשוק הישראלי "B3".

לחברת סובארו יש הרבה סנטימנטים כלפי ישראל אבל הכוונת שלה מופנית כיום לשוק האירופאי הרווחי. לפיכך הושקה המכונית באירופה בשלב הראשון בתצורת האצ'בק בלבד עם עיצוב, שמכוון ללב פלח משפחתיות ה-5 דלתות האירופאיות. מדובר בפלח, שתופס כמעט 30% מכלל מכירות הרכב השנתיות ביבשת.

כשל בתא המטען

למכונית יש עיצוב ידידותי עם פרופורציות האצ'בק קלאסיות, קפלי מתכת מתוחכמים בצדדים, קו דלתות גבוה ודלת אחורית בעלת חלון קטן יחסית. עם הגלגלים הרגילים של דגם ה-1.5 נראה פרופיל הצד של המכונית גמלוני למדי, אבל חישוקי ה-17 אינץ' של דגם ה-2 ליטר מעניקים לו יציבה רחבה ומראה ספורטיבי.

תא הנוסעים עבר שיפור משמעותי ביחס לדגם היוצא. עם בסיס גלגלים באורך 2.62 מ' ותכנון חכם של המושבים יש ל-B3 חלל פנימי מרווח, שמתאים גם לחמישה נוסעים מבוגרים. לרשות היושבים מאחור עומד מרווח ראש ורגליים טוב מהממוצע וגם תנוחת הישיבה מלפנים נינוחה. לעומת זאת תא המטען הוא בגדר כשל תכנוני. למרות ממדיה החיצוניים הנדיבים של המכונית, התא מאחור יכול להכיל 301 ליטר בלבד - מקביל לכמה מכוניות סופר מיני קטנות יותר - בין השאר בשל השימוש בגלגל רזרבי "פול סייז", שתופס כמעט מחצית מהנפח הפוטנציאלי של התא. היינו ממליצים בחום לבעלי הרכב להמיר את הרזרבי בתרסיס לתיקון תקרים ולהרוויח עוד כמה עשרות ליטרים.

סביבת הנהג נאה, יעילה ונטולת התחכמויות, ואיכות הייצור שלה סולידית. עם זאת ממכונית, שאמורה להתחרות בשמנת של אירופה ויפן, היינו מצפים לקבל הרבה יותר מדיפוני הפלסטיק הכהים והקשיחים למגע שמקיפים את הנהג. הגה העור הנעים מחפה על כך במקצת והמושבים ברמת הגימור "ספורט" נוחים ותומכים.

האימפרזה היתה מכונית נעימה מאד לנהיגה והמכונית החדשה ממשיכה את המסורת ומעצימה אותה. יש לה קשיחות מבנית מופלגת ומתלה אחורי חדש ומתוחכם, שביחד יוצרים שילוב נעים. אפילו עם הצמיגים בחתך 50' של רמת הגימור "ספורט", שעמה הגיע רכב המבחן, היתה ספיגת הזעזועים מרשימה. המכונית החליקה בקלילות מעל מהמורות וגיהצה סדקים בכביש ללא רעידות ותלונות. לקחנו אותה למסע כומתה במסלול העינויים הפרטי שלנו - כמה מהכבישים הציבוריים היותר מוזנחים של מפרץ חיפה - והיא סיימה אותו עם צל"ש.

אחיזת כביש מצוינת

התנהגות הכביש של דגם ה-4X4 מוכיחה שגם בתעשיית הרכב המחושבת, מונעת-הרווחיות והחרדה לבטיחות של ימינו, עוד אפשר לייצר משפחתיות קלילות ומהנות. ל-B3 יש התנהגות נעימה וזרימת הגה עם משקל מאוזן היטב על כבישים מפותלים. מערכת ההנעה הכפולה-קבועה מעניקה למכונית אחיזת כביש מצוינת על כבישים יבשים וחלקים, ומפחיתה את המתח שנלווה לנהיגה ארוכת טווח במזג אוויר בעייתי.

מנוע ה-2 ליטר בהספק 150 כ"ס מרגיש פחות נמרץ מכפי שניתן היה לצפות מנתון ההספק. הוא מבוסס על מנוע ה-2 ליטר של ה-B4, פחות עשרה כוחות סוס, ומשודך לתיבה אוטומטית זריזה אך בעלת ארבעה הילוכים בלבד. הסחיבה בעליות בריאה, ההאצות נמרצות במידה והתאוצה מאפס למאה קמ"ש אורכת 11.6 שניות. אבל עיקר הסחב מופק בסל"ד גבוה וקולני יחסית, וכבר פגשנו מכוניות עם בידוד אקוסטי טוב יותר גם במהירויות נפוצות של 130 עד 150 קמ"ש. אפשר להתנחם בכך, שצליל המנוע ערב לאוזן.

מי שרוצה ביצועים נמרצים יותר יכול להזמין את הדגם הידני - שמגלח כמעט 2 שניות מזמן ההאצה ומוסיף עוד 10 קמ"ש למהירות המרבית, או לחכות לדגם הטורבו.

טווח המחירים של האימפרזה טורבו 2 מתחיל בכ-128 אלף שקל ומגיע עד 146 אלף שקל לדגם הספורט האוטומטי, שכולל שלל תוספות קוסמטיות: פנסי קסנון, מושבי ספורט, מערכת קול משודרגת ועוד. דווקא הדגם הבסיסי, נטול הקישוטים, מציע יחס גבוה יותר של תמורה לכסף. במחיר הזה מקבלים משפחתית נוחה, בטוחה מאד, שומרת ערך ואפילו נעימה לנהיגה נמרצת - בונוס נדיר בימינו. עם זאת אפשר להניח, שלקוחות רבים יעדיפו להמתין לדגם הסדאן של ה-B3, שינחת בישראל בשנה הבאה וישדרג משמעותית את התחרותיות של הסדרה. גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>ועידת ישראל לעסקים 8-7 בדצמבר 2014 – לפרטים והרשמה >>

 
 
חזרה למעלה