מבחן הכוכב המשולש - מרצדס B קלאס, מבחן דרכים

כל מי שנסע אי פעם במרצדס שאינה מונית, מכיר את מבטי ההערצה והקנאה ברחוב. את התחושה הזו מבקשת מרצדס לרתום לניסיון לחדור לשווקים חדשים עם דגם ה-B קלאס, והפעם לפלח המשפחתיות-הקומפקטיות. סמל המותג, מקווה היצרן, יצליח היכן שנכשלו ה"סמארט" ודגם ה-A קלאס. מבחן דרכים

תדמית מותג היא אחד הנכסים הקשיחים ביותר של יצרני הרכב. בשנים האחרונות כשלו יצרנים רבים בניסיון לשדרג את תדמית המותג העממית-משפחתית שלהם לעבר פלח היוקרה, וגם יצרני היוקרה לא ליקקו דבש כאשר ניסו להרחיב את המוניטין היקר והיוקרתי שלהם לעבר הפלחים הזולים של השוק.

מתברר שרוב הלקוחות בפלח המכוניות המשפחתיות-קומפקטיות פשוט מתקשים לשלם את מחירי הפרימיום, שדורשים יצרני היוקרה על הדגמים העממיים שלהם. אאודי למדה את השיעור השיווקי הכואב הזה עם ה-A2, שניסתה לכבוש את השוק בתחילת העשור, ואילו מרצדס למדה אותו פעמיים, פעם אחת עם ה"סמארט" ופעם נוספת עם ה-A קלאס, שספק אם אי פעם יחזירו את ההשקעה בפיתוחם.

מרצדס B קלאס

גם בישראל נרשמה עד כה הצלחה מוגבלת מאד למכוניות קומפקטיות מבית מותגי יוקרה (ע"ע A קלאס וב.מ.וו "מיני"), אבל הסיכוי להרחיב את קהל היעד הפוטנציאלי ולחדור לפלחי שוק גדולים ורחבים ממשיך לתת מוטיבציה למשווקים. הניסיון הנוכחי שייך לסדרת ה-B קלאס, האחות המורחבת של ה-A קלאס, שמכוונת לפלח מובילי המשפחות הקומפקטיים.

ה-B קלאס מאפשרת להבחין מייד בהשפעה של המותג "מרצדס" על הרחוב הישראלי. זה לא שהיא נראית מקורית או יוקרתית באופן בולט. היא מעוצבת כבועה משפחתית-תפקודית וסולידית עם גג גבוה, מכסה מנוע קצר ושטח חלונות גדול כמו רנו סניק, גולף פלוס ושות'. אבל סמל הכוכב המשולש בחזית ומאחור עושה את שלו ומייצר ברחוב תגובות הערצה-קנאה-שנאה ומבטים סקרניים בנוסח "זהה את הנהג", שמוכרים היטב לכל מי שנסע אי פעם על כבישי הארץ במרצדס שאינה מונית.

תא הנוסעים טומן בחובו הפתעה. למרות אורך של 4.27 מ' בלבד - לא הרבה יותר מקומפקטית ממוצעת - יש לה מרווח פנים שמתקרב לזה של מיני-וואנים אמיתיים. הגג גבוה, מרחב הכתפיים נדיב ושלושה מבוגרים יכולים למתוח מאחור את רגליהם כמו במכונית מנהלים. גם תא המטען מציע נפח מרשים של 544 ליטר, שאותו ניתן להגדיל לנפח כמעט מסחרי של 1,530 ליטר עם קיפול המושב האחורי לרצפה. חובבי הגלישה והריהוט בנוסח עשה-זאת-בעצמך ישמחו לדעת, שקיפול המושב שלצד הנהג מאפשר לתא לבלוע חפצים באורך של יותר מ-2 מ'. את הקרדיט ניתן לזקוף לזכות בסיס גלגלים באורך 2.78 מ' ולניצול סופר-יעיל של כל סנטימטר בממדים החיצוניים לטובת הנוסעים.

הרצפה הכפולה והשטוחה שמתחת לרגלי הנוסעים, ממקמת את המושבים גבוה יחסית מעל הכביש ומסייעת מאד לכניסה וליציאה מהרכב. עובדה זו, אגב, הפכה את ה-B קלאס באירופה לחביבתם של פנסיונרים פעילים. סביבת הנהג מציגה הנדסת אנוש מתוכננת היטב בנוסח המוכר של מרצדס. תנוחת הישיבה נוחה ומרגיעה גם בנסיעה ארוכת טווח, הראות טובה לכל הכיוונים, לוח המחוונים ברור ולא מעמיס על הנהג מידע מיותר ומערך המתגים ברור וקל לתפעול אינטואיטיבי. איכות החומרים מכובדת, אם כי לא מציעה רמת פאר חריגה. בסך הכל משדרת איכות הייצור רושם מוצק ומושלם כמו במכוניות הסאלון של המותג.

מצייתת לפקודות

מי שמצפה מה-B למערכת בלימת זעזועים נוקשה, יופתע לטובה. יש לה בולמים רכים, שמכוילים לשימוש עירוני. למרות גלגלי 17 אינץ' עם צמיגים בחתך 45' ספורטיבי (בדגם המאובזר של מכונית המבחן), הם מחליקים באנינות על שיבושי אספלט הפרברים הישראלי, ופרט לטלטולים בנסיעה במהירות נמוכה על כבישים רעים במיוחד, הבידוד הוא ברמה גבוהה.

התנהגות הכביש נעימה אם כי לא ספורטיבית במיוחד. המיקום הייחודי של המנוע, שבולט מעט אל מתחת לרצפה הכפולה, מעניק למכונית מרכז כובד נמוך ויציבות מצוינת בפניות הדוקות. ההגה אינו חד ועתיר תחושה, אך משקלו מאוזן היטב ומשתנה בהתאם לתנאי הנסיעה. בסיס הגלגלים הגדול בשילוב עם צמיגי הספורט מעניק למכונית יציבות ורוגע בעת האצה למהירויות אירופיות על הכביש המהיר. בסך הכל זו מכונית נעימה לטיולים ארוכי טווח (במונחים ישראליים), והיא לא גורמת לנהג להרגיש כאילו הוא נוהג בתחליף.

מינוס אחד, שנגזר מבסיס הגלגלים הגדול, הוא קוטר סיבוב גדול משמעותית ממה שניתן לצפות מהממדים הקומפקטיים של הרכב. זו מכונית, שדורשת מהנהג לא מעט עבודת ידיים בעת ביצוע תמרוני חניה ופניות פרסה.

ה-B קלאס מגיעה לישראל עם שני סוגי מנועים. האחד הוא מנוע טורבו 2 ליטר בהספק 193 כ"ס, שטרם הספקנו לפגוש בו. השני, שבו צויד רכב ההדגמה, הוא מנוע בנפח דומה, שמסתפק ב-136 כ"ס ובמומנט של 18.5 קג"מ. אין הרבה מה להגיד על המנוע הזה. הוא עושה את מלאכתו בשקט וללא תלונות, מספק דחף וביצועים מתקבלים על הדעת (תאוצה מאפס למאה קמ"ש ב-10.2 שניות, מקסימום 190 קמ"ש) אך לא מספק ריגושים כלשהם.

מעניינת יותר היא תיבת ההילוכים הרציפה (CVT) של המכונית. זו הפעם הראשונה בה אנו פוגשים בתיבה כזו במכונית של מרצדס, ושמחנו לגלות שהגרמנים הצליחו לאלף את הטכנולוגיה הזו ולנטרל ממנה את החסרונות המסורתיים כמו נטייה "למרוח" הילוכים ולטפס לסל"ד גבוה ללא פרופורציה למהירות. פרט למקרים של "קיק דאון" אגרסיבי בעת האצה, היא מספקת תגובה לינארית ומיידית לפקודות.

מחירה ההתחלתי של מרצדס B קלאס, הכוללת אבזור בטיחותי מקיף ולא מעט צעצועים, עומד בישראל על 240 אלף שקל.

הדגם המהודר יותר עולה 255 אלף שקל. זהו מחיר נמוך בכמעט 85 אלף שקל מגרסת הבסיס של ה-C קלאס הבאה בתור והוא ללא ספק פותח דלת למותג לקהל חדש. הבעיה היא, שעדיין מדובר בפלח מחיר שבו ניתן למצוא כמה אופציות למכוניות מפנקות גדולות, מאובזרות ונחשקות לא פחות. האם הסמל המשולש בחרטום יעשה את העבודה?

וולבו V50

מי שמחפש רכב שיענה על הנוסחה "חלל אכסון גדול, חמישה מקומות ושם מותג יוקרתי" עשוי לגלות עניין בוולבו V50. גרסת הסטיישן של ה-940 נמתחת לאורך עירוני סביר של 4.5 מ' ומצוידת בתא מטען תקני בנפח 776 ליטר, שאותו ניתן להגדיל עד 1,772 ליטר. ב-242 אלף שקל ניתן לרכוש את דגם ה-2.4I עם מנוע 5 צילינדרים טורבו בהספק 170 כ"ס, תיבה אוטומטית ורמת אבזור תקנית מכובדת.

סיאט אלתיאה FSI

ויתור על שם המותג והתמקדות בשימושיות ובתכלית יגלה, שאחת המתחרות הפוטנציאליות של ה-B קלאס היא סיאט אלתיאה FSI. אורכה זהה למתחרה לבית מרצדס אולם היא גבוהה יותר ומעט רחבה יותר. כפיצוי על בסיס גלגלים באורך 2.58 מ' בלבד יש לה סידור פנימי מודולרי וניצול חלל שמאפשרים לה לאכלס ברווחה תא משפחתי טיפוסי על מטענו. דגם ה-FSI עם מנוע 2 ליטר ואבזור מתקבל על הדעת עולה 171 אלף שקל.

הונדה CR-V

הדור החדש של ה-CR-V מיועד לשיבוץ בפלח "מכונית המשפחה" של שוק הפרימיום. עיצובו קרוב יותר לזה של מיני-וואן מאשר לרכב כביש-שטח אבל יכולות השטח שלו מוגבלות מאד. עם זאת, יש לו תא נוסעים מרווח ושימושי, תא מטען בנפח 556 ליטר, מנוע 2 ליטר בהספק 150 כ"ס ותדמית טובה. הדגם ברמת האבזור הבסיסית עולה 230 אלף שקל, ודגם הספורט עולה 249 אלף שקל.