yes משיקה את "ערוץ ההידברות", שמטרתו העיקרית היא החזרת חילוניים בתשובה

מעבר לעובדה התמוהה של-yes אין פיקוח על התכנים ושאין שקיפות לגבי מקורות המימון של הערוץ - הפער בין הידברות לבין מיסיונריות מעולם לא נראה מטושטש יותר

בבניין נטוש במרכז העיר בני-ברק, עמלים מסביב לשעון אנשי ההפקה של הערוץ הראשון בעולם שכל תכניו עוסקים בהפצת הדת היהודית. קהל היעד העיקרי אינו זה הדתי, אלא דווקא רבבות חילוני ישראל, שהמרחק ביניהם ובין התורה רב. אך לא לאורך זמן: אל הערוץ הזה יתוודעו לקוחות yes כבר במהלך השבוע הקרוב, שבו יעלה לשידור הערוץ בשלמותו, כחלק מחבילת הבסיס.

מדובר על כמעט 24 שעות שידור יומיות, שבהן ייחשפו צופי yes לתכנים יהודיים שמטרתם העליונה היא לקרב את חילוני ישראל אל מה שקוראים קברניטי הערוץ, במילה אחת, "האמת".

חזית הבניין אינה מעידה במאום על הנעשה בין הקירות. כ-90 עובדים, רובם אנשי תקשורת דתיים וחוזרים בתשובה, מאיישים את מה שנראה לעוברים ושבים בסמוך לרחוב סמטת מנשה, כעוד אחד מאותם מבנים מוזנחים שאינם עוד ברי איוש. פנים המבנה עודו בשיפוצים, אך כבר פעילים בו חדרי עריכה, גרפיקה, טלמרקטינג, אולפנים ומשרדים. המפרט הטכני חדש אף הוא: הציוד באיכות הגבוהה ביותר, הטכנולוגיה מרשימה. הכל אין האוס, כאן בבני-ברק.

למרות החדשנות הטכנולוגית, הגרפיקה מיושנת והתפאורה ארכאית, אולי במכוון - בכל זאת, עניין של בידול. אך אין בכך להטעות לגבי אסטרטגיית ההיגוי: מחושבת עד למילה האחרונה, מתודית, יש שיאמרו טקטית.

"אנחנו הנשק של yes", אומר ניר גרמי, סמנכ"ל הערוץ, ומונה רשימת תוכניות בנושאים שונים שרק מחכים ליריית הפתיחה: תוכניות העוסקות בפירוש חלומות, הרצאות מצולמות בנושאי מדע, אבולוציה, סיאנס, קבלה וכמובן תוכניות שעיקרן היכרות עם המסורת היהודית. בנוסף ישובצו שם גם תוכניות סאטירה, פרודיה וקומיקס.

מקורה של ההשקעה, אומרים בערוץ, בתורמים עשירים מחו"ל, כאלה שחרדים לגורלו של העם היהודי, נוכח תופעות מדאיגות, כלשונם, כמו התבוללות, בורות של הדור הצעיר, אובדן ערכים ומסורת.

גרמי מספר שבמשא-ומתן שניהל הערוץ מול yes ו-Hot, ניכר ש-yes רצו יותר את הערוץ בלוח השידורים שלהם. על-פי גרמי, לקוחות Hot שירצו בעתיד לעבור ל-yes בשל אטרקטיביות ערוץ ההידברות, יוכלו להתנתק ולעבור במהלך העסקה בלי להיפגע כספית. את תמורת הפיצוי ל-Hot בגין שבירת עסקה, הוא אומר, ישלם הערוץ ישירות ל-Hot.

ערוץ ההתחזקות

תמצית הפעילות של ערוץ ההידברות היא הפצת התורה. לשם כך התכנסו עשרות העובדים, המנהלים, העורכים והטאלנטים. אמנם נושאים רבים ממלאים את משבצות השידור השונות, אך מעל הכול ליבת השידור היא הדת היהודית, ומעליה הבורא. העיסוק בתכנים המזכירים חזרה בתשובה הנו אינטנסיבי. לשעות הפעילות של הערוץ יש משקל רב בשאלה, אם מדובר בהצפה או בהטפה.

אין נאמר צמד המילים מפורשות, אך התחושה הכללית שמתקבלת היא, שלכאורה מדובר בהטפה רכה. העברת המסרים נעשית בצורה נעימה וחיננית, אך בשורה התחתונה, מצוות קירוב חילוניים אל הדת ואלוהיה, מתקיימת הלכה למעשה. אלא שקשה לתחום את הגבול שבין הפצת ערכים יהודיים לבין שידול להטמעתם הגורפת.

בין התכנים החינוכיים אשר נוצקים בערוץ, שאליהם נחשפנו, מצויות מצוות שכיחות כמו מצוות השבת, כשרות, והנחת תפילין, נושאים כמו שכר ועונש, וכמו כן מועברת התפיסה המסורתית שלפיה מקומה של האישה בבית, בין העבודות השונות. תפיסת עולם זו, על-פי הערוץ, כלל איננה מוטלת בספק.

עושה רושם שמה שחסר בערוץ, הוא השקפה אינטלקטואלית יהודית, כזו שתגרום לעניין דווקא בקרב קהל בוגר יותר, אולי אף מגובש יותר. בעיקר נעדרת ההגות היהודית והפסיכולוגיה היהודית. על אחת כמה וכמה בערוץ שבו ישנה חשיפה לא מבוטלת (ולא מבוקרת, אגב) לתכנים מיסטיים שנויים במחלוקת.

הצוות המקצועי של הערוץ מרשים: אריאל כורש, המפיק בפועל, הפיק בעבר את התוכניות "יצפאן", "המצב", "החיים זה לא הכל". אפרת חזן, בוגרת גלי צה"ל, תחקירנית בתוכניות אקטואליה, ביניהן תוכניתו של יאיר לפיד, היא מנהלת התוכן של הערוץ. מנהל האולפן הוא איתי וולמן, שהקים אולפנים לחדשות HOT ולערוץ 2. אורי גרודר, לשעבר במאי הבית של שידורי קשת, משמש כבמאי ראשי והפרסומאי עמי טמיר מגיש שם תוכניות.

ישראל איצקוביץ', המתגאה בכינוי "גוגלביץ'", הוא התחקירן הראשי למגזר הדתי. השחקנית אורנה פיטוסי תגיש תוכניות בנושאי חינוך. השחקן שרון רג'יניאנו יגיש מגזין תרבות יהודית. השחקנית סיניה בן-דור תגיש תוכנית נשים (בסגנון אודטה). השחקנים המתחזקים גולן אזולאי, דני שטג וחנן לדרמן אמונים על הפן הקומי.

משה חיים, בעברו גם חילוני וגם בעלה של פנינה רוזנבלום, יגיש תוכנית בענייני זוגיות, אשר מצפייה בה ניכר כי התבנית הקונספטואלית מותווית בעיקר מדיאלוג בין תלמיד לרבו.

מנה יומית של מזון רוחני

בעיה נוספת שעולה היא השקיפות לגבי מקורות המימון של הערוץ. בערוץ טוענים כי התוכן השיווקי כולו מתקיים רק באתר האינטרנט שלו, אך ההלימה בין האתר לערוץ מובהקת, ואינה משתמעת לשתי פנים. בערוץ מודים כי לעתים תכנים אשר הועלו באתר יועברו לערוץ, ולהפך. אין לדעת, לצורך העניין, אם תכנים בנושאי הקבלה, נניח, תלויים במימון של תנועות קבלה כלשהן, אשר הינן בעלות אינטרס מוצהר.

הרב זמיר כהן, 43, הוא המנהיג הבלתי מעורער של תנועת ההידברות ושל הערוץ. באמתחתו מאות שעות מצולמות של הרצאות, וכמה ספרים סמי-מדעיים העוסקים ביהדות ובקיומו הבלתי מעורער של אלוהי היהודים מנקודת מבט מדעית.

כהן מציג עמדה רציונאלית, לכאורה מדעית, הממחישה את הקיום האלוהי דרך מחקרים מדעיים שבחנו שינויים בטבע, וכן אירועים היסטוריים שנחזו עוד בתנ"ך.

"מטרת הערוץ היא לשפר את המצב במדינה מבחינה ערכית", אומר הרב כהן ומוסיף כי "כמובן שלא ניתן לבסס ערוץ רק על תוכניות מסוג זה. לכן יהיו בערוץ תוכניות מוזיקה, תוכניות נשים כמו בישול וכדומה. ותוכניות בנושאי גרפולוגיה, אסטרולוגיה, מיסטיקה, רפואה, מדע, קבלה, זוגיות, משפחה".

לדברי כהן, עד עתה שידר הערוץ תוכניות ספורות בערוץ המקומי באמצע הלילה, ולמרות זאת זכה לאחוזי צפייה נאים. כעת החשיפה הרוחנית תגיע לשיא המיצוי. כהן: "אנשים נשארו ערים בשביל לקבל את המזון הרוחני שלהם, את המנה היומית, אין לי ספק שערוץ מלא יוכל לקבל רייטינג גבוה ויתפתח בצורה טובה".

*לאילו תוכניות יתחברו החילוניים חסרי האמונה? יש תוכניות שמיועדות לקהל הקשה?

"קשה מאוד לפלח, כי רואים שרוב הציבור מתחבר לתכנים שונים. מיסטיקה, פשר החלומות, החיים שלאחר המוות, העל טבעי. יש הרבה אנשים שמתחברים לתוכניות שעוסקות בתיקון מידות, בהגשמה עצמית. יש שמתחברים לתוכניות יהדות, צמאים להכיר את היהדות יותר לעומק, יהדות יותר שורשית, לדעת אם אפשר להוכיח שיש בורא לעולם, שתורת ישראל היא פרי הגיון אנושי או שמדובר במסמך על טבעי, כמו שהיהדות טוענת".

*מה המטרה העליונה של הערוץ? חזרה למסורת? הרחבת אופקים בנושאי יהדות? חזרה בתשובה?

"הפלת המחיצות בין דתיים לחילוניים היא היעד הראשון. היעד השני הוא לשפר את האווירה מבחינת אדם לחברו במדינה. מטבע הדברים, כשאנשים שומעים את ההרצאות הם מתחזקים ומתקרבים ליהדות, אבל מבחינתנו זה עוד דבר שמתפתח הלאה".

* יש חשש ש-Hot ינסו לייצר, או כבר מנסים לייצר, ערוץ דומה?

"לא רק שאין בזה חשש, כל מהלך כזה יהיה מבורך. בדעתנו בשלב מסוים לפנות ל-Hot ולהציע להם פתיחת ערוץ הידברות".

תגובת ליבי צ'יפסר, דוברת yes

לשאלה האם yes מקיימת איזשהו תהליך של פיקוח על התכנים של ערוץ ההידברות, הבעת עמדה או מעורבות בתכנים, התקבלה מ-yes התשובה: "אין דבר כזה פיקוח. ממש לא. אנחנו אחראים רק על תכנים של ערוצי הבית. ככה זה עובד".