גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן רכב: קיה ספורטאז' - טוסון, אבל קשוח

קיה ספורטאז' הוא למעשה יונדאי טוסון שעבר מיתוג מחדש כדי להעניק לו תדמית קשוחה יותר, אבל קווי המתאר ויכולות השטח שלו דומים מאוד לאחיו הקוריאני. למרות היעדר הבידול זהו רכב פנאי משפחתי-אופנתי עם יכולת כביש, שימושיות ואמינות מוכחת. מבחן דרכים

הרחק מעיני הציבור והתקשורת התנהל בסוף השנה שעברה מאבק חובק עולם על זיכיון הייבוא של רכבי קיה לישראל. בקרב על קיה לקחו חלק קבוצת סמל"ת, היבואנית היוצאת של קיה, שעשתה מאמצים לא מבוטלים להשאיר את הזיכיון בידיה; שלמה שמלצר, הבעלים של חברת הליסינג הענקית ניו-קופל ויבואן רכב בעבר; רמי אונגר, יבואן דייהטסו, שלבסוף זכה בזיכיון; וחברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל. בדקה ה-90 הצטרפה למרוץ גם כלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי ומרצדס.

קיה ספורטאז'

הכניסה של כלמוביל לזירה היתה צעד מפתיע. המדיניות הבינלאומית המוצהרת של קונצרן יונדאי, החברה האם של קיה, היא להפריד בין זיכיונות הרכב של יונדאי ושל קיה, ולא להעניק אותם לאותו זכיין מקומי. יתר על כן, לכלמוביל כבר יש בישראל מערך מקיף של דגמי רכב, שמכסה כמעט כל נישה בשוק.

ניתן להניח כי כלמוביל הצטרפה למרוץ ברגע האחרון כדי לבצר את מעמדה. יונדאי וקיה חולקות ביניהן כיום את רוב הפלטפורמות, המנועים והרכיבים, ומנהלות תחרות צמודה בנישות רכב רבות. בידיים הנכונות - ועם מחירים נכונים - יכול יבואן של קיה להקשות מאד על החיים של משווקי יונדאי.


אחת הדוגמאות הבולטות לתחרות הצמודה בין המותגים היא רכב הכביש-שטח "ספורטאז'". בגלגולו הקודם של הרכב בארץ, כאשר קיה עדיין היתה חברה עצמאית, הספורטאז' היה כלי שטח עמיד, קשוח וזול יחסית, שצויד בתמסורת חסונה ובהילוך כוח, וזכה לחיבתם של חקלאים וטיילי שטח.

בגלגול הנוכחי הרכב הוא למעשה יונדאי טוסון, שעבר מיתוג מחדש. יש לו חרטום קשוח יותר, פגושים בעיצוב שונה, כנפיים תפוחות יותר וגג קרבי למראה. אבל המידות החיצוניות שלו וקווי המתאר יכולים לבלבל אפילו בעלי טוסון. למעשה באחד הרמזורים שאל אותנו נהג טוסון בצבע שחור באיזה חנות אביזרים ניתן לרכוש פגושים ומסילות גג כמו שלנו.

גם תא הנוסעים עלול לבלבל בעלי טוסון במבחן זיהוי עיוור. אמנם קו העיצוב הכללי של התא נוטה יותר לכיוון ספורט/שטח ופחות לכיוון העירוני כמו בטוסון (פחות דיפוני עץ, יותר אלמנטים דוגמת ידית אחיזה מסיבית מול הנוסע), אבל לוח המחוונים הבסיסי, המתגים, מוטות התפעול והמשטחים הנרחבים של הפלסטיק הקשיח והזול למגע משותפים לשני הכלים.


תנוחת הישיבה נוחה ונטולת מאמץ בנסיעות ארוכות, עמדת הנהג ממוקמת בגובה סביר מעל הכביש וסף הכניסה נוח מאד לכניסה וליציאה. מרווח הכתפיים והראש תואם את המקובל בז'אנר הזה, כך ששני מבוגרים פלוס ילד שישבו במושב האחורי בנסיעה ארוכה, דיווחו שהיה נוח. תא המטען מציע נפח שימושי של 544 ליטר, והמושב האחורי מתקפל בקלות כדי להגדיל את הנפח. איכות הייצור והגימור טובה, ומקצה השיפורים שעבר הכלי בשנה שעברה מקנה לו בידוד אקוסטי משודרג משמעותית משל אחיו לבית יונדאי.

תיבה אוטומטית מיושנת

את מנוע ה-V6 בנפח 2.7 ליטר אנחנו מכירים לא מהיום. זהו המנוע הנמכר ביותר של הטוסון בשנים האחרונות. אין לו מפרט היי-טק עתיר כוח כמו מנועי ה-V6 האירופאים מהדור האחרון, ועם 175 כ"ס ו-24 קג"מ הוא לא ישאיר פסים שחורים ברמזור. עם זאת, ששת הצילינדרים מספקים דחף חלק, שקט ונעים ברוב תנאים הנהיגה הנפוצים, כמו גם כושר שיוט מהיר ונינוח על הכביש המהיר, שמפצה במידת מה על העדר הילוך חמישי בתיבה האוטומטית המיושנת.

הביצועים של הדגם סבירים, דוגמת תאוצה מאפס למאה ב-10.5 שניות ו-180 קמ"ש, אך מתקשים להצדיק את צריכת הדלק הבריאה של ה-V6. צריך רגל קלה מאוד על הדוושה כדי להתקרב לנתון הצריכה הממוצע המוצהר של עשרה קילומטר לליטר. הנתון האמיתי קרוב יותר ל-7.5 ק"מ לליטר. כנראה שגרסת ה-2 ליטר דיזל המודרנית בהספק 140 כ"ס מתאימה יותר לתנאי הארץ. אלא שלגרסה האוטומטית שלו יש הנעה קדמית בלבד, והוא יקר יותר משמעותית, כך שנגזר עליו להישאר באירופה בינתיים.

המתלים ארוכי המהלך של הרכב קופצניים למדי בעת מפגש עם מהמורות עירוניות נפוצות. נטיית הגוף בפניות מוחשית, וההגה קל אך מספק מידה מתקבלת על הדעת של היזון חוזר. בסך הכל, בהתחשב בגובה ובייעוד הרב-תכליתי, זה רכב סביר לנהיגה על האספלט.

קבוצת יונדאי ממצבת את הספורטאז' בתור האח הקשוח והמחוספס יותר של הטוסון, על כל תצלומי הבוץ והסלעים הנלווים. מבנה הפגושים והגחון שלו מעניק לו זוויות גישה טובות יותר משל אחיו, אולם נתוני השטח הבסיסיים דומים לו. הם כוללים מערכת הנעה כפולה אוטומטית עם אפשרות לקיבוע במצב 4x4 על פי בחירת הנהג, מרווח גחון מכובד בגובה 20 סנטימטר ומערכת בקרת יציבות עם אפשרות ניתוק. החבילה עונה על רוב הדרישות של מטייל השבת הישראלי, וכל עוד שומרים על קצב התקדמות מתון, לרכב אין בעיה לצלוח שבילי עפר עם חריצים עמוקים, שלוליות בוץ ודיונות אקראיות מבלי לחבוט את הגחון בקרקע. אבל, כמו הטוסון, זה לא רכב עבירות קשוח. ניסיון להצטרף ללנדקרוזרים ולפג'רואים במסלולים טכניים או בעליות תלולות, צפוי לספק פרנסה למחלצים.

קל לראות מדוע אנשי יונדאי-ישראל כה חפצו בזיכיון היבוא של קיה. הספורטאז' הוא רכב פנאי משפחתי-אופנתי עם יכולת כביש, שימושיות ואמינות מוכחת, שתפורים היטב על הדרישות של משפחות ישראליות צעירות. עם תג מחיר של 160 אלף שקל לרכב מאובזר כראוי, יש לו פוטנציאל לשדרג את התדמית של קיה בישראל ולקחת אותה למרכז הקונצנזוס - ממש כמו שהטוסון עשה בזמנו עבור יונדאי. מצד שני, ללא יתרון מחיר מהותי על פני האח התאום וללא תמריצי אבזור דרמטיים, לא ברור האם הלקוחות השמרנים של יונדאי יטרחו להתייגע במעבר בין המותגים. הקרב יהיה מעניין.

ג'יפ קומפאס

המתחרה הטרי ביותר בפלח העירוני נהנה מהמוניטין שמתלווה לשם המותג "ג'יפ" ומעיצוב הרפתקני, שמתחתיו מסתתרת הפלטפורמה המשפחתית של דיימלר-קרייזלר. יכולת השטח שלו טובה משל המתחרים בזכות מרווח גחון נדיב ומרכב מתוכנן היטב. להנעה אחראי מנוע 2.4 ליטר בהספק 172 כ"ס. שערו של הדולר מספק מחיר מעניין: 170 א' ש' לדגם מאובזר.

יונדאי טוסון

הטוסון, הכביש-שטח העירוני הנמכר ביותר בישראל מאז הגעתו לארץ, לא מתכוון לוותר בקלות. לפיכך פנו המשווקים לפתרון הנפוץ: מחיר ושדרוג האבזור התקני. לטוסון בנזין יש כעת גרסה התחלתית חדשה ובסיסית למדי ב-147 אלף שקל (קבוצה 4) אך דגם ה-V6 המאובזר שלו, שמיועד ללקוח הפרטי ונמכר ב-160 אלף שקל, מצויד כעת כסטנדרט במערכת ניווט/מולטימדיה מהתקנה מקומית.

סאנגיונג קיירון

ב-171 אלף שקל מוצעת אלטרנטיבה למשפחות פעילות. ה"קיירון" מבית סאנגיונג, מצויד בשלדת "סולם" חסונה ובהילוך כוח אמיתי, ומסוגל לצלוח שטחים שיותירו את מתחריו העירוניים בהמתנה לחילוץ. תא הנוסעים שלו מרווח למדי, ומנוע ה-2.4 ליטר בהספק 150 כ"ס מעניק לכלי במשקל 2 הטון את המינימום ההכרחי בתחום ביצועי הכביש.

עוד כתבות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"