מבחן דרכים: מאזדה 6 פרימיום 2.5 ליטר

מעבר לדגם הציים המוכר, יש למאזדה 6 החדשה אחות משודרגת ומחוזקת, שמיועדת לשוק הפרטי ; האם יש הצדקה לפער מחיר של 15% מעל לדגם ה-2 ליטר?

שש מאות וחמישים מיליון שקל הם הרבה מאד כסף. בסכום כזה אפשר לכסות את התקציב השנתי של כמה עיריות ורשויות מקומיות, לסלול אי-אלו כבישי רוחב ולקנות שליטה בלא מעט חברות בורסאיות. אבל זה הסכום המצרפי, שהוציא עם ישראל עד כה על דגם רכב אחד בלבד, שעונה לשם "מאזדה 6". מאז הושק הדגם בשלהי השנה שעברה הצטברו לו כ-4000 הזמנות, שכ-75% מהן כבר נמסרו.

הנטייה הטבעית היא לשייך את מאסת המכירות ליחסים כמעט סימביוטיים בין דלק רכב לחברות הליסינג וההשכרה. אבל עיון בנתונים מלמד, שכרבע מהמכירות של ה-6 היו של דגם ה"פרימום" 2.5 ליטר, שממוצב עמוק בתוך הפלח "הפרטי", מעל לסף קבוצה 4 ומחוץ לטריטוריה של הציים. נתון זה מדרג את ה-6 "פרימיום" כמכונית הסדאן הנמכרת ביותר בשוק ה"ריטייל" של 45 אלף דולר פלוס, שרובו הגדול נטש בשנים האחרונות לטובת ג'יפים וג'יפונים.

חיצונית יש מעט הבדלים חיצוניים בין דגם הפרימיום לבין דגמי ה-2 של ליטר של המאזדה 6. חישוקי ה-17 אינץ' גדולים ונאים יותר למראה ונראים טוב יותר מתחת לקשתות הגלגלים התפוחות. זו עדיין אחת המכוניות הנאות והאתלטיות ביותר על הכביש כרגע, למרות שהיא מתחילה להפוך למראה נפוץ ושכיח.

מאזדה 6 פרימיום

גם תא הנוסעים של הפרימיום אינו שונה דרמטית משל דגם ה-2 ליטר, שלקחנו למבחן לפני מספר חודשים. מערכת הקול משודרגת, יש עוד מספר מתגים ומערכות נוחות, הדיפונים נראים מעט יוקרתיים יותר והמושבים הקדמיים מצוידים בהפעלה חשמלית. את ריפוד הבד מחליף ריפוד עור בצבע שחור עמוק הצבע היחיד שמציעה מאזדה בארץ. הריפוד השחור מתאים לקיץ הישראלי בדיוק כמו, שמקרר הקפאה עמוקה מתאים לאיגלו בקוטב.

מאזדה 6 פרימיום

אחרי שלוש שעות חניה בצהרי יום נאלצנו להפעיל את המזגן כמה דקות לפני שהצלחנו להתיישב על המושבים. בקטלוג של ה-6 באירופה, אגב, מופיעים ארבעה גווני ריפוד עור. לא אצלנו.

מרחב הפנים טוב מאד, אם כי לא ענק כמו במונדיאו, ואיכות הייצור מרשימה אם כי לטעמנו יש יותר מדי משטחי פלסטיק נוקשים בטווח המגע של הנהג. זה עשוי להתקבל בטבעיות ברכב ציים אבל פחות ברכב, שנושא את התווית המחייבת "פרימיום". כמו בדגם ה-2 ליטר, בידוד הרעשים של ה-2.5 מהווה קפיצת דרך עבור מכונית בסגמנט הזה וסגירת הדלתות מותירה את הנוסעים בתוך בועה מבודדת.

מנוע ה-2.5 הוא יחידת כוח חדשה, שמחליפה בדגם החדש את מנוע ה-2.3 ליטר הוותיק של מאזדה (שעבר לשמש את המונדיאו). ההספק שלו לא נראה מרשים במיוחד על הנייר 170 כ"ס, שהם כמעט 30 כ"ס פחות ממנוע ה-2.4 ליטר של האקורד - אבל זהו אחד ממנועי הארבעה צילינדרים החלקים והנעימים ביותר, שבהם נתקלנו לאחרונה. הוא נוסק אל הקו האדום כמו מכונת תפירה משומנת היטב ומייצר דחף רצוף ואינטנסיבי לכל אורך הדרך. אם מוסיפים לכך את בידוד הרעשים, שמנטרל כל רמז אקוסטי למאמץ מכאני, מקבלים תחושה סובייקטיבית של מנוע 6 צילינדרים חזק.

תיבת ההילוכים האוטומטית בת חמש המהירויות לא מתוחכמת כמו בפאסאט, למשל, אבל היא זריזה וחלקה מספיק כדי לא לחבל ביכולתו של המנוע המצוין. גם הביצועים מכובדים: הזינוק מאפס למאה אורך כ-9 שניות.

הכוח המשודרג, שמלווה במתלים מוקשחים יותר ובצמיגי ספורט בחתך 50', מאפשר לשלדה המהונדסת היטב של ה-6 לזרוח בצבעים בהירים הרבה יותר מאשר בדגם ה-2 ליטר. לפרימיום יש אחיזת כביש גבוהה ונטיית גוף כמעט בלתי מוחשית בפניות. המשקל המתון יחסית של המכונית, שהושג באמצעות "גילוח" קפדני של גרמים וקילוגרמים עודפים בכל פינה, מעניק לה העברות משקל נעימות וזריזות על כבישים מתפתלים. ההגה הוא אמנם לא הכי חד ומדויק אך זו עדיין מכונית, שיכולה להסב הרבה קורת רוח לנהגים נמרצים בדרך לגליל או לירושלים.

מאזדה 6 פרימיום עולה בישראל 174 אלף שקל לדגם הסדאן ו-177 אלף שקל לדגם החמש דלתות. זהו מחיר גבוה בכ-15% משל דגם ה-2 ליטר "הפרטי". מי שמחפש רק את האבזור המשודרג יתקשה להצדיק את תוספת המחיר - בוודאי לא כשברקע מתמודדות מכוניות גדולות ומאובזרות יותר כמו השברולט מאליבו V6 החדשה, דודג' אוונג'ר, יונדאי סונטה ושות'.

אבל, מי שלא מחפש ריפוד עור וגג שמש ומתייחס אל גרסת ה-2.5 ליטר של ה-6 כאל מה שהיא באמת - מכונית ספורט-סדאן נעימה ומלוטשת, שיכולה לצלוח מרחקים וכבישים מפותלים בדרגה של מכוניות שעולות 60% יותר - ימצא לא מעט צידוקים לפער המחיר.