מגדלים במקום חניונים: מאות מקומות חניה נעלמים מהנוף התל-אביבי לטובת מגדלי היוקרה

חניון דן ברחוב ארלוזורוב יהפוך בקרוב למגדל מגורים של 29 קומות ; על חניון השופטים המיתולוגי שבמרכז תל-אביב מוקם פרויקט מגורי היוקרה G Tel Aviv, עם 37 דירות במחיר התחלתי של 2 מיליון דולר לדירה

שוני ריבנאי, שותף במשרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי, אמר בערב הנחת הפינה של פרויקט מגורי היוקרה מאייר ברוטשילד כי המגדל, שיוקם בפינת הרחובות רוטשילד ואלנבי בתל אביב, יגזול לו את מגרש החנייה בו היה משתמש בכל בוקר. אלא שפרויקט זה אינו היחיד שקם בתקופה האחרונה על מגרש חנייה בתל אביב, מה שמגביר את מצוקת החנייה החמורה שגם כך קיימת בעיר.

2 מיליון דולר לדירה

פרויקט מאייר ברוטשילד, המוקם על ידי חברת ברגרואין ישראל ובעיצוב האדריכל הבינלאומי ריצ'ארד מאייר, יתנשא לגובה של 30 קומות. בנייתו צפויה להימשך 4 שנים כשצפי ההכנסות ממכירת הדירות עומד על 200 מיליון דולר. בפרויקט נמכרו כבר למעלה מ-30% מהדירות במחירים של 48 אלף שקל ומעלה למ"ר, עם תוספת של 1,000 שקל למ"ר בכל קומה החל מהקומה השישית.

על חניון השופטים המיתולוגי שבמרכז תל אביב מוקם פרויקט מגורי היוקרה G Tel Aviv של חברת גינדי החזקות. המגדל יתנשא לגובה של 31 קומות ויהיו בו 37 דירות במחיר התחלתי של 2 מיליון דולר לדירה בגודל 295 מ"ר על פני חצי קומה. שרי אריסון ובעלה עופר גלזר רכשו את שלוש הקומות העליונות ששטחן 700 מ"ר בנוי תמורת 13 מיליון דולר, או 18,500 דולר למ"ר. כאמור מגדל זה נבנה על מגרש חנייה בפינת הרחובות אבן גבירול ושאול המלך עם קיבולת של 200 מכוניות.

גם חניון דן ברחוב ארלוזורוב יהפוך בקרוב למגדל מגורים של 29 קומות. המגדל, שיוקם על ידי חברת אמד, יכיל דירות בשווי של למעלה מ-100 מיליון דולר. בחניון דן 200 מקומות חנייה שילכו לאיבוד כתוצאה מהפרויקט, אולם עיריית תל-אביב מחייבת את אמד לבנות חניון ציבורי בן 160 מקומות חנייה.

7,000 דולר למ"ר

השבוע נודע כי גם ברחוב מאפו, על מגרש חנייה, יקום פרויקט מגורים בגובה של עד 7 קומות עם 26 יחידות דיור. זאת לאחר שהושג הסדר בין עשרות יורשי קרקע ממשפחות קלנר והבר על המגרש ששטחו 1.3 דונם.

לפני יותר משנה זכתה במכרז לרכישת מגרש של שירותי בריאות כללית ברחוב רמז, קבוצת משקיעים בראשות נתן חץ, יונתן לייטרסדורף, אורי חייצ'ק, יואב חרל"פ, נועם לניר, אדי שלו, קובי רוגובין ותושבים זרים. מדובר במגרש חנייה בן 100 מקומות, עליו ייבנה מגדל מגורים בן 31 קומות מעל 7 קומות מרתף. הקבוצה קנתה את המגרש ב-41.3 מיליון דולר.

אפריקה ישראל מקימה מגדל מגורים בן 40 קומות בכפר הערבי לשעבר סומייל, ברחוב אבן גבירול. החברה תקים 257 יחידות דיור ו-5,000 שטחי מסחר כשהדירות צפויות להימכר ב-7,000 דולר למ"ר לכל הפחות. באזור עומד מגרש חנייה פרטי הכולל 300 מקומות חנייה מול בית המורה. גם רחוב הירקון עלה לאחרונה לכותרות בהקשר של בניית מגדלי מגורים במקום מגרשי חנייה.

"אין מה לעשות"

"ישנם מגרשי חנייה פרטיים שעכשיו הבעלים מנצלים את זכויות הבנייה ומסבים אותם למגורים, אבל לעירייה אין מה לעשות בנושא הזה", אמר ד"ר משה טיומקין, ראש הרשות לתחבורה, תנועה וחנייה בעיריית תל אביב, "יש הרבה דוגמאות קלאסיות לכך ומעבר לחניון השופטים ולחניון דן יש גם את מגרש החנייה ברחוב אנטוקולסקי שיזם פרטי בונה שם פרויקט מגורים. העירייה לא התחייבה במקום מגרשים פרטיים אלה לבנות חניונים חלופיים, בוודאי לא במרכז העיר, ובכלל, המדיניות של משרד התחבורה ושלנו היא לעודד אנשים להשתמש בתחבורה ציבורית.

חניון גדול בהבימה

בעירייה מדגישים שהם מצידם כן מנסים להקים חניונים ציבוריים. לדברי טיומקין "יש מספר חניונים שממוקמים במרכז העיר כמו הבימה, שכאשר יושלם יהיה בקיבולת פי שלושה מבעבר. יש חניון ברחוב הארבעה שהעירייה תהפוך אותו לחניון תת קרקעי עם גן יפה למעלה ובקצה שדרות רוטשילד מקימה העירייה חניון תת קרקעי ענק. צריך להביא בחשבון שכשיתחילו לסלול את הקו האדום של הרכבת הקלה יתבטלו מספר חניונים עם מאות מקומות חנייה לאורכו של רחוב המסילה. להגיד שיש מאזן שעל כל מה שמתבטל יבואו תחליפים זה לא נכון, אבל זו המציאות של העיר הזו".