גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך הפך גד סומך, הצ'יף של סומך-חייקין, ל"מר ראיית חשבון"?

דיסקרטי, חשדן, זאב בודד, סנוביסט, ישר, מרושת, חריף, אוטוריטה - ורם כספי אפילו מכתיר אותו כ"אמנון גולדנברג של רואי החשבון"

לפני מספר שנים ישב רואה-חשבון ותיק במשרדו של עורך-דין רם כספי, והשיב לו על שאלה בתחום המיסוי. לפתע, עצר אותו כספי באמצע המשפט ואמר לו בפסקנות: "אם יש בעיה, אני מיד מטלפן לגד סומך. מה שסומך אומר, ככה זה!". מול עיניו המשתאות של רואה-החשבון המייצג אותו, טילפן כספי לרו"ח גד סומך, קיבל תשובה לבעיה, וסגר עניין.

אצל רו"ח גד סומך, העומד ב-20 השנה האחרונות בראש משרד רוה"ח סומך-חייקין-KPMG, הסיפור הזה אינו חריג. סומך הוא אוטוריטה בתחום ראיית-החשבון בעיני רבים מבכירי המשק, וגם הרשויות נותנות בו אמון. בעבר נהגו לומר ברשות המיסים, 'כשסומך חתום על דו"ח, אין צורך לבדוק את תוכנו'.

במשרדי עורכי-דין עסקיים מספרים, כי בחוזים שבהם נדרשת החלטה מכרעת בתחומים חשבונאים והערכות שווי, אפילו צדדים שאינם מכירים את סומך אישית מוכנים למנותו כפוסק. לקוחותיו - בהם שרי אריסון, סמי ועידן עופר, משפחת שטראוס, צדיק בינו, גליה מאור, נוחי דנקנר, ארנון מוזס, שלמה אליהו, עמוס שוקן וזהבית יוסף-כהן - רואים בו איש סוד נאמן, סומכים עליו "בעיניים עצומות" ומעבירים לטיפולו את ענייניהם הסודיים ביותר.

סומך מצידו הוא "זאב בודד". האיש נמנע בקנאות מחשיפה, לא מתערבב בברנז'ה, ממעט להופיע באירועים חברתיים נוצצים, בורח מהתקשורת, ושומר את דעותיו לעצמו. בעבר אמר שהוא "אף פעם לא יתחרט על דברים שלא אמר", וכך גם נהג כל השנים.

אז מה בעצם גורם לבכירים במשק להישבות בקסמו של רואה-החשבון הוותיק, לקבל ממנו עצות עסקיות, ולבקש את קרבתו? התשובה לכך, לדברי מקורבים, טמונה במקצועיותו, בנאמנותו ובחשאיותו.

"הוא אציל, איש של תרבות והשכלה, הגון וישר. איש לא יכול לכופף אותו בכל הקשור לשיקוליו המקצועיים, גם לא שועי הארץ", אומר רם כספי, שמודה, למען הגילוי הנאות, "גדי הוא גם חבר אישי קרוב שלי זה עשרות שנים, ואני גם מייצג את הפירמה שהוא עומד בראשה". די חריג לשמוע שאדם אומר על עצמו שהוא חבר קרוב של סומך. מי שמכיר אותו יודע לומר שיש לו חברים קרובים בודדים בלבד.

"יש פירמות של רואי-חשבון, במיוחד הפירמות הגדולות מהביג-4, שהן לא פחות טובות מסומך-חייקין, אבל גדי סומך באופן אישי נמצא גבוה מעל לכולם. בעיניי הוא 'אמנון גולדנברג' של רואי-החשבון'", מוסיף כספי.

לדברי אחד הקולגות, רואה-חשבון ותיק, "יש לסומך יכולת טובה מאוד ליצור אמון אצל אנשים, ולכן הוא הפך לאיש סודם של כמה מבכירי המשק. יכולתו הטובה היא גם הדיסקרטיות שלו". רואה-חשבון אחר מוסיף: "ברגע שאתה חכם, ממזר, מהיר תפיסה, דיסקרטי, מבין טוב חשבונות ומיסוי, ולא רץ לתקשורת אז אתה יועץ טוב".

מעבר לכך, הזמינות של סומך היא יוצאת דופן במעמדו. מי שמתקשר למשרד ומבקש את סומך, למעט התקשורת, מגיע אליו במישרין. לדברי אחד ממקורביו, "הוא מאוד פנוי לכולם. על אף שהוא מנהל משרד מאוד גדול, הוא תמיד יענה לטלפונים ויגיע לפגישות שקבע. אם אתקשר אליו עכשיו, ואבקש פגישה למחר, סומך ייפגש איתי. יש לו זמינות מצוינת והשולחן שלו תמיד נקי. הוא יודע להפריד בין טפל לעיקר, ולמצוא את הזמן ללקוחות הגדולים, אבל לא רק להם".

לא אחד מהחבר'ה

גד סומך נולד בתל-אביב ב-1944. אביו, פרד סומך, עלה מעיראק עשור קודם לכן ועסק בראיית-חשבון. לגד אח אחד, דן, איש עסקים שחי בארצות-הברית. הוא למד בבית-הספר היסודי "כרמל", ולאחר-מכן בגימנסיה "הרצליה" ובתיכון עירוני א' בתל-אביב, בחברת בני-טובים, חלקם בני עשירים מתל-אביב של אז. הוא למד באותו מחזור עם אפרים סנה, גד פרופר ומיקי אלבין המנוח. חבר לספסל הלימודים, גם הוא רואה-חשבון היום, מתאר את סומך התיכוניסט כ"חנון" וכאאוט-סיידר. "הוא היה משקיען ולא מקובל במיוחד. הוא היה מרוחק, לא אחד מהחבר'ה". התכונה הבולטת שלו הייתה יכולתו האינטלקטואלית. באותה תקופה, אביו של סומך רק החל לעשות את דרכו במעלה ההצלחה המקצועית והכלכלית.

סומך אמנם "ירש" את המשרד מאביו, אך לא לפני שעבד קשה והוכיח את עצמו. הבן החל לעבוד במשרד כשליח כשהיה תיכוניסט, וקידומו היה מטאורי. בגיל צעיר מאוד כבר היה לשותף. את ניהול המשרד קיבל מידי אביו לפני כ-20 שנה. המשרד היה אז אחד משני הגדולים בישראל, ומנה 120 עובדים. היום הוא מונה כאלף עובדים. בחדרי חדרים מעירים חלק מ"חבריו" למקצוע, שזו לא חוכמה גדולה לקבל משרד "מן המוכן", עם לקוחות גדולים כמו בנק לאומי, הפועלים ודיסקונט, ולומר "אני מוביל". חלקם אף מכנים אותו "יורש הכתר". אך גם הם יודעים שלא ניתן לקחת מ"היורש", שלא נח לרגע מאז קיבל את הירושה הנכבדת, את הקרדיט המגיע לו. סומך-הבן הצליח לשמר את מעמדו של המשרד המוביל, וגם לשפר את המערכות הפועלות בפירמה ולזכות בהכרה מלאה בזכות עצמו. לדברי מכר מהתחום, "הוא ממשיך את המשרד ומשמר אותו בצורה מעוררת הערכה. לפעמים ילדים מקבלים משהו, ולא יודעים לשמר".

ד"ר גד פניני, שותף-מנהל במשרד רוה"ח פניני את פניני, אומר שסומך עשה הרבה יותר מלשמר. "כשהתחלתי ללמוד, בסוף שנות ה-70-תחילת שנות ה-80, היו חמישה משרדים גדולים בלבד. האפט את האפט; לובושיץ-קסירר; בבלי-מילנר; קסלמן את קסלמן וסומך-חייקין. עם הזמן, שלושה מתוך המשרדים האלה נמחקו ונעלמו ובאחרים הוחלפו דורות המנהלים. סומך-חייקין הוא המשרד היחיד, המוהיקני האחרון מבין חמשת הגדולים דאז, שמנוהל עדיין על-ידי מי שניהל באותה תקופה - משפחת סומך".

השורשיות, היושרה והמקצועיות של סומך בולטים על רקע מה שקרה לשאר המשרדים, דוחה פניני את הביקורת על הירושה. "כתר ההישרדות צריך להינתן לסומך שהשכיל לנווט ולהוביל את המשרד, למרות הטלטלות שפקדו את המשרדים הגדולים דאז, ולשמור אותו בין המשרדים המובילים. מעבר לכך, הוא הרחיב מאוד את המשרד". לדברי רואה-חשבון ותיק אחר, "הפלטפורמה הייתה קיימת, אבל סומך פיתח אותה "פי 10 לפחות, אם לא יותר".

משרד סומך אכן צמח בקצב מרשים, והוא היום אחד משלושת המשרדים הגדולים בישראל. מנגד, צריך לזכור שמשרדי ראיית-חשבון אחרים (פורר, ברייטמן, זיו) גדלו בקצב מהיר יותר בעבר. עקשנותו של סומך, לא להיכנס כמעט לעסקי ייעוץ ולשירותים נלווים אחרים, והאיחור בתגובתו לזינוק תעשיית ההיי-טק, היו גורם מרכזי בכך שצמיחת משרדו הייתה איטית מכפי שיכולה הייתה להיות. לדברי פניני, "סומך לא רץ בהיסחפות אופנתית, כמו לרוץ לתחום ההיי-טק. הוא משרד סולידי עם דיגניטי היסטורי. לא כזה שרץ ולוחם על כל פירור".

סיבה נוספת לגידול האיטי יחסית שלו: סומך נמנע ממיזוגים. למעט המיזוג עם משרד ברוידא (שרידי בבלי-ברוידא שהתפצל באותה תקופה), שהיה למעשה בליעתו והותרת בודדים בלבד מקרב עובדיו, סומך לא עשה שום מיזוג ראוי לציון. גם המיזוג עם ברוידא, היה כסות בלבד לחיבור האמיתי שרצה סומך עם הרשת הבינלאומית KPMG, שאותה ייצג ברוידא. הרוב המכריע של הגידול היה מתוך המשרד. "הוא לא יתחתן לעולם", אומרים בברנז'ה.

השמרנות המקצועית שלו - שבעקבותיה התמקד סומך בתחומי העיסוק המסורתיים, בלי מיזוגים והרחק מאחור בתחום ההיי-טק - נובעת מהבית ומהחינוך שקיבל, אומרים מקורביו. שמרנות של הדור הישן. סומך עצמו אמר פעם, בתשובה לשאלה מדוע אינו מפתח עסקים נלווים, שאביו לימד אותו שרואה-חשבון צריך להיות 100% רואה-חשבון. לדברי כספי, "הוא קיבל בבית חינוך לאהבת טוהר המקצוע. הוא רואה במקצוע ראיית-החשבון את היעד העליון שלו. הוא לא בביזנס, הוא רואה-חשבון נטו".

יכולות בכל התחומים

אחרי 30 שנה במקצוע, רבות מהקבלות שצבר סומך כבר הצהיבו. הוא נחשב חריף, מהיר תפיסה ומחשבה, וכזה ש"ידו בכול". "בדרך-כלל אפשר למצוא רואי-חשבון שמצטיינים בחשבונאות או במיסים, או שהם מובילים כי הם כריזמטים. לגד סומך יש יכולות גבוהות בכל התחומים - בחשבונאות, במיסים, במסחרי - והוא גם כריזמטי ומוביל", אומר עמית למקצוע.

מעבר לכך, סומך הוא וורקוהוליק. הוא עובד מבוקר עד ערב, ומטפל בדברים הכי רגישים באופן אישי. היחס האישי שהוא נותן ללקוחותיו מעורר קנאה. "עם מצבור כזה של תכונות וביטחון מלא ביכולותיו", אומר חבר קרוב, "מה הפלא אם הוא מעט מבודד בפסגה". הוא גם "לא מסתחבק, בגלל מבנה האישיות שלו, והוא אפילו נחבא אל הכלים".

לצד התכונות החיוביות, מציינים מכריו, כי סומך סגור, חשדן, כוחני ומגיב בחריפות למה שנראה בעיניו כניסיון לתחמן אותו או לעקוף את הדרך הנכונה לפעול. "סומך לא אוהב תחמונים", אומר מקורב. "הוא ישר כמו סרגל. אם יש לו חוזה לדוגמה ומישהו רוצה לעקם אותו כדי להשיג תוצאה שהיא ליד מה שמותר, הוא יגיב בנוקשות. סומך לא פשרן, וכשהוא חושב שהוא צודק הוא ייקח את זה עד הסוף. אין אצלו ליישר פינות".

הדיסקרטיות והריחוק של סומך, יוצרים אצל חלק מעמיתיו למקצוע תחושה של התנשאות והתבדלות. לדברי רואה חשבון מוביל ממשרד מתחרה, "סומך לא מסתחבק עם מנהלי משרד אחרים. הוא משדר הרבה יותר ריחוק מיצחק פורר או מאבי ברגר, וזה משדר סנוביזם. גם אם הוא לא כזה, זה מה שהוא מקרין".

התכונות החיוביות והשליליות כאחד, הפכו את סומך ללא-פופולרי בקרב מתחריו-עמיתיו, ואף גררו כמה סכסוכים עימם. הוא נחשב ליריב של יאיר רבינוביץ' ושל ראש משרד קסלמן, אבי ברגר. המתח בין ברגר לבינו החל על רקע המיזוג בין רשתות ראיית-החשבון פרייס-ווטרהאוס (שיוצגה בידי סומך) וקופרס-לייברנד (שיוצגה בידי קסלמן), ובחירתה של PWC להישאר רק עם קסלמן, אך לא ברור מה שמר על הגחלת השלילית עד היום.

גם עם רו"ח יגאל בריטמן, ראש פירמת דלויט-בריטמן-אלמגור, הוא לא ביחסי חברות. בריטמן, שחש שנוצר מתח בין המשרדים הוותיקים ל"צעירים" יותר בעקבות נתח שוק שלקחו מהם, אמר בעבר שסומך "לא על האג'נדה שלו". אפילו עם חברו צדיק בינו, הבעלים של פז ושל הבנק הבינלאומי, "הצליח" לריב. השניים היו ידידים טובים, עוד מתקופת כהונתו של בינו כמנכ"ל בנק לאומי, אבל אז "חטף" בינו את סמדר ברבר-צדיק, שטיפסה אז במעלה הדרגות במשרד סומך-חייקין, ומינה אותה למנכ"לית הבנק. סומך הגיב בחריפות וניתק קשר למשך כמה שנים. בשלב מסוים הם התפייסו, והכול נשכח ונסלח.

מרושת בצמרת העסקית

סומך מרושת היטב בצמרת העסקית של ישראל. הוא מייצג, בין היתר, את חברות שטראוס ותנובה, הפועלים, לאומי ודיסקונט, פלאפון, סלקום, בזק, יס, ואין כמעט עסקה גדולה במשק שלא השתתף בה, כמייצג צד זה או אחר. "סומך נחשף ושולט כמעט בכל ההיבטים של העסקאות הגדולות, וזה יתרון עצום", מסביר רואה-חשבון ותיק. "בדרך-כלל אתה צריך יועץ אחד למיסים, יועץ אחד לחשבונאות, עוד אחד לתחום המשפטי, ויועץ אחד לממונה על ההגבלים, ואולי עוד אחד לבנקאות. לא אצל סומך. הוא חי את הדילמות השונות ואת המכשולים שעלולים לעמוד בפני היזם. ברוב המקרים הוא יכול לתת צפי די טוב וריאלי מה יעבור ומה לא יעבור. במילים ברורות: לאדם, יזם, או גוף עסקי שמתכנן פעילות משמעותית להנפקה, מיזוג, רכישה, מהלכים משמעותיים בקנה-מידה גדול, היועץ האולטימטיבי עבורו הוא גד סומך".

גד סומך סירב להגיב על בחירתו בסקר וכן לשתף פעולה עם הכתבה.

יצחק פורר: "הבחירה בסומך ובזיו נכונה"

מי שנבחר במקום השני בסקר, רו"ח יצחק פורר, שהקים את אימפריית קוסט-פורר-גבאי-את-קסירר, כבר מזמן לא צריך להוכיח לאיש שום דבר. "על הבחירה בי אני לא רוצה לדבר", מצטנע פרר, אך אין לו בעיה לברך על הבחירה בעמיתיו, גד סומך ושלמה זיו, למקומות הראשון והשלישי. "אני חושב, שהבחירה בהם נכונה, ואם היו מבקשים ממני לעשות את הבחירה ברוה"ח הטובים בארץ, השניים האלה היו במקומות הראשונים בטוח. הם אנשים מאוד מקצועיים, מחזיקים משרדים גדולים ובהצלחה גדולה. הם יודעים להציג תוצאות ואין הרבה כמוהם".

פורר מסביר, כי בתקופה האחרונה, בייחוד אחרי משבר הסאב-פריים בארה"ב, מבינים במשק יותר מתמיד את חשיבותם של רואי-החשבון. "החשיבות של המקצוע היום, בעיקר אחרי המשברים שהיו, היא מכרעת למניעת משברים, ומחייבת את המקצוע להיות הרבה יותר ערני, מעודכן וייחודי. יתר על כן, מתחייב מהמצב שיהיו בנוסף לחוקי סרביינס-אוקסלי (ה-SOX), לבאזל 2, כללים דומים לאלה הקיימים לגבי חברות ביטוח. יצטרכו להוסיף תקנים כדי שמשבר כמו הסאב-פריים לא יקרה פעם שוב".

שלמה זיו: "אני שמח על הבחירה בי"

"אני שמח על הבחירה בי", אומר רו"ח שלמה זיו, מייסד משרד רוה"ח זיו-האפט-BDO. "אני משרת במקצוע עשרות שנים בכל התחומים במשק, ונתקל בכל הסוגים של מקבלי השירותים, החל מהשלטונות, עובר ללקוחות, לספקים ולמשקיעים. כנראה, עד היום מי שנתקלתי בו וקיבל שירותים ממני חשב שקיבל שירותים ראויים במקצועיות ובמסירות ומתוך ראיית התמונה הכוללת, ולא מתוך ראייה צרה של תחום ספציפי".

זיו רואה את ראיית החשבון כ"מקצוע היחיד שמהווה את השפה בין כל השחקנים בשוק העסקי. בין ספקים, לקוחות, משקיעים, מנהלים ושלטונות". לדבריו, תפקידו של רואה החשבון לגרום לכך שכל המשתתפים וכל השחקנים יבינו את השפה. "השפה היא לא פשטנית, ולאחרונה היא גם השתנתה כשאימצנו בישראל את החשבונאות הבינלאומית. ישנה שפה חדשה, וכל השחקנים בשוק צריכים להתרגל לשפה לזאת".

בדומה לרבים מעמיתיו, זיו סבור שהמקצוע מהווה מקפצה מצוינת להשתלבות בעולם העסקי. "תמיד אמרתי שההכשרה של ראיית-חשבון היא המתאימה ביותר כהכשרה לתחום העסקי. עובדה, שבסוף היום אנשים שקיבלו את ההכשרה הזאת משתלבים בדרך הטובה והחלקה ביותר במגזר העסקי. העיסוק במקצוע הזה, בנוסף לעיסוק הטהור בביקורת, משלב בתוכו תחומים רבים נוספים, בהם חשבונאות, שמאות, ניהול וכו'".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

שר הביטחון יואב גלנט ורה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

רה"מ אישר: ראש השב"כ ייצא לשיחות בקהיר, ראש המוסד לקטאר

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ●  גורם אמריקני: ישראל שיתפה עם ארה"ב חלקים מסוימים מהתוכנית ההומניטרית שלה ברפיח  ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר