שוחים בהוצאות

גם כשנראה שאין כבר מה לחדש בבגד ים, באות היצרניות ומפתחות טכנולוגיות המפחיתות למינימום את החיכוך עם המים, מגבירות את עמידות הבד לכלור ומשלבות מסנני קרינה בסיבים. "גלובס" בודק מה נקבל מחליפת שחייה שעולה 1,500 שקל ומה אפשר לדרוש ממשקפת טובה, חוץ מאטימות למים

מי שמנצל את עונת הרחצה כדי לקפוץ מדי פעם לים, יכול בהחלט להסתפק בבגד ים מן השורה, כזה שתוחלת חייו קצרה ותכונתו העיקרית היא ההדפס הצבעוני. אחרים, ששחייה בשבילם היא אורח חיים, זקוקים ליותר מזה, ומוכנים להשקיע מאות רבות של שקלים בחליפות שחייה איכותיות, במשקפות מתכווננות, בכובע ים חלק במיוחד ואפילו בנגנים עמידים למים.

בגדי ים

בגדי ים כפריט אופנתי נמכרים אמנם תחת כל עץ רענן, אך לשחיינים חובבים, ובטח שלשחיינים מקצועיים, דרושים בגדי ים מקצועיים. אלה נבדלים זה מזה לא רק בדוגמאות ובמחירים, אלא באיכות ובתכונות הבד, כאשר היצרניות שמות דגש על מספר מאפיינים מרכזיים - משקל הבד, החיכוך שלו עם המים, עמידותו לכלור ובדים המכילים מסנני קרינה.

"שחיינים המבלים בבריכה לפחות פעמיים-שלוש בשבוע זקוקים לבגדי ים עמידים יותר בכלור", מסבירה מירב פרי, מנהלת החנות time trial המשווקת ציוד ספורט וטריאתלון ובעצמה טריאתלטית ומרתוניסטית. בגדי ים אלה הם בעלי גזרות שונות, מה שמאפשר לשחיינים להתאים לעצמם את בגד הים הנוח עבורם.

"כלור הוא ממש כמו אקונומיקה - הוא אוכל את בגד הים, והוא מתבלה. בעבר נאלצו אנשים ששוחים 4-5 פעמים בשבוע לקנות בגד ים חדש כל כמה חודשים. היום בזכות הבד העמיד בגד הים לא נאכל, הבלאי היחיד שיכול להיווצר הוא בתפרים או בסיבי הבד", מחדדת איריס בן-דרור, יבואנית ספידו לישראל ובעלת החנויות ספידו ופיוז'ן. גולת הכותרת של ספידו היא חליפת הלייזר פאסט סקין LZR RACER: "עם חליפה זו נשברו בחודשיים האחרונים 37 שיאי עולם. זו החליפה הכי מדוברת בעולם הספורט המקצועני", אומרת בן-דרור. חליפה זו פותחה עם טובי השחיינים בעולם, היא עשויה מאריג קל במיוחד, הפנלים שלה נחתכו בלייזר ועל כן רמת החיכוך שלה נמוכה ביותר. החליפה, שאיננה ניתנת לרכישה בחנויות ומופצת כרגע רק בקרב נבחרות שחיינים, תשמש את נבחרות ארה"ב ואוסטרליה באולימפיאדת בייג'ין ב-2008.

החלופה העיקרית של ספידו כרגע לשחיינים מקצועיים היא פאסט סקין (fastskin): חליפת שחייה קלת משקל (600-2,400 שקל). שחיינים חובבים ששוחים יותר מפעמיים בשבוע לא חייבים להוציא סכום כזה, ועבורם מייעדת ספידו את קולקציית אנדורנס (Endurance), המתאפיינת בעמידות כפולה במי מלח או כלור, ברמה נמוכה של ספיגת לחות וביכולת התייבשות מהירה (90-170 שקל לגבר, 200-340 שקל לנשים).

קולקציה נוספת היא sculpture, בגדי ים מחטבים: "קונות אותם בעיקר נשים, אם כי קיימים דגמים גם לגברים", מפרטת איריס בן-דרור (280-400 שקל).

השקעתן של היצרניות בשיפור הבדים ובהגברת העמידות לכלור היא אחת הסיבות למחיריהם הגבוהים של בגדי הים, מחירים שלא פעם גורמים לצרכנים להרים גבה נוכח כמות הבד המועטה. "בגדי הים נבחנים במעבדה כדי לבדוק ולשפר את העמידות כל הזמן", מסביר דרור כהן, מנהל מותג "ארנה" בישראל. קולקציית בגדי הים המקצועיים של המותג נקראת WATERNITY. גם כאן, כצפוי, עשויים בגדי הים מבד עמיד בכלור. קולקציית הנשים כוללת בגדי ים שלמים בעלי גזרת גב פתוח ומפתח רגל גבוה לשחייה מקצוענית, לצד דגמים לשחייה חובבנית, בעלי גב סגור או פתוח, חזייה פנימית ומפתח רגל בינוני וקלאסי (250 שקל). בנוסף מוצעים גוזיה עם תחתון סליפ או עם מכנסון.

לגברים ניתן למצוא מכנסונים (100-140 שקל), סליפים בשלוש גזרות - צר, בינוני ורחב (70-80 שקל), ומכנסי טייץ גבריות המותאמות לשחייה (130-150 שקל). קולקציית הילדים מזכירה את הקווים הבוגרים, אך מתאפיינת בצבעוניות שמתאימה לילדים.

כאמור, הגנה מפני השמש היא עוד תכונה שמפתחות היצרניות בבגדי הים. דגמי "אנטי סאן" של ארנה, המכילים מסנני קרינה, מגיעים במגוון מידות: פעוטות, נערים ומבוגרים, וחולצות שרוול קצר/ארוך מיועדות לעוסקים בספורט ימי ושרוול קצר. גם החברה האוסטרלית SunWay מציעה בגדי ים על הגנה גבוהה של 98% מקרני השמש (120=130 שקל לאוברול לילדים ומבוגרים).

לצד השחקניות הדומיננטיות בענף - ספידו וארנה, החלה השנה גם נייקי לשווק בגדי ים. העיתוי אינו מקרי וקשור קשר ישיר לאולימפיאדה שתתקיים הקיץ בבייג'ין. הקולקציה כוללת כמה סדרות - לשחיינים מקצועיים, לטריאתלטים, לשחיינים חובבים ולגולשים.

"בגדי הים הללו לא רק עמידים יותר לכלור, הם גם אופנתיים ומעוצבים", מסבירה פרי. "זה אמנם לא שיקול שבגללו יעדיף שחיין בגד ים אחד על אחר, אבל זה שינוי מרענן".

הבולטת בסדרה היא Second Skin ("עור שני") - חליפת שחייה מהירה ביותר המצמצמת למינימום את התנגדות המים ובעלת מבנה מיוחד המשלב רצועות סיליקון למניעת כיסי אויר ומערבולות. היא עשויה בד קל משקל ודוחה מים.

לצדה מוצעת קולקציית 365, המיועדת לשחיינים השוחים למעלה משלוש פעמים בשבוע, וקולקציית Fitness Training, המיועדת לאימון עבור אנשים השוחים כפעמיים בשבוע ומיוצרת מבד העשוי 78% פוליאמיד ו-22% לייקרה עמידה במיוחד (480-1500 שקל לחליפה תחרותית, 120-280 שקל לקולקציית 365, 850 שקל למכנסיים).

"הלקוחות לרוב מבקשים בגד ים של "ספידו", כי הוא מותג ידוע ואמין ובעל ותק של שנים", מסבירה פרי, "אבל בטריאתלון נשים האחרון היו מספר משתתפות ששחו עם בגדי הים החדשים של נייקי".

שחקנית חדשה נוספת במגרש הרטוב היא פומה, שהחלה השנה לשווק בגדי ים למקצוענים ולחובבי שחייה וגלישה בגזרות רבות, ביניהן גזרת תחתוני סליפ לגברים (בדגם צר או רחב) בשילוב הדפסים, ודגם באורך בינוני, המגיע כמעט עד לברך, הנפוץ בעיקר בקרב גולשים. הדגמים החדשים עשויים בדי לייקרה שאינם דוהים בשמש ועמידים בפני כלור, כשהדגש של החברה, כרגיל הוא על עיצוב אופנתי (סליפ לגברים - 140 שקל, גלישה - 300 שקל, בגדי ים שלמים לנשים: 200-300 שקל).

משקפות

לאור העובדה ששחייה מקצועית פשוט בלתי אפשרית בלי משקפת ראויה, אין פלא שהיצרניות משפרות גם את טכנולוגיות הייצור של המשקפות, כאשר הדגש הוא על משקפות אופטיות, שיפור האטימה, הפחתת התנגדות המים וזווית ראייה רחבה. "יש להתאים את המשקפות למבנה הפנים של השחיין, מה שמתאים לאדם אחד לא יתאים לשני", מסבירים בספידו, המשווקת 60 דגמי משקפות שונים (50-230 שקל. היקרות יותר הן האופטיות). משקפת מיוחדת ושימושית מציעה ספידו לילדים - jigsaw junior: משקפת סיליקון, בעלת רצועה אחת וכפתור מתכוון בעזרת לחצן אחורי. המשקפת קלה להתאמה, ועל כן לא צריך מבוגר שיתאים את המידה (50 שקל).

שחיינים המשתתפים בתחרויות ימצאו עניין במשקפת של נייקי בשל טווח הראייה רחב - זווית של 45 מעלות - המאפשר לשחיין לראות את היריב בזמן התחרות. חשוב לא פחות לציין שחלק ניכר מקולקציות המשקפות Nike Grind יוצרו מחומרים ממוחזרים.

טכנולוגייה מונעת אדים נפוצה היום במשקפות, ומאפיינת בין היתר את המשקפות של ארנה ודיאדורה. סדרת המשקפות של ארנה עשויות סיליקון ומסננות קרני UV (30-140 שקל). דגם I-MAX הוא דגם פנורמי בעל טכנולוגיית כיוון מהיר בלחיצת כפתור, המתאימה לרוב תווי הפנים (100 שקל).

דגם רפלקס של דיאדורה, מעבר לטכנולוגיית אדים וסינון קרינה, מגיע עם שלושה גשרי אף מתחלפים (60 שקל). שחיינים הזקוקים למשקפיים ימצאו פתרון במשקפות האופטיות של דיאדורה, שבאות עם מסגרת ועדשות בנפרד (80 שקל, כולל 2 עדשות ומסגרת).

כובעי ים

כובע ים הוא הפריט הפעוט ברשימה, אך מסתבר שגם כאן יש כמה תכונות שיכולות להפוך אותו לנוח יותר ולסייע לשחיינים מקצועיים להפחית את החיכוך עם המים. כך למשל מציעה ספידו כובעי ים מונעי חיכוך וכובע FACE שאיננו מושך את השיער. הכובע בעל בד מבפנים, איננו לוחץ ואטום למים (50 שקל).

נייקי משווקת את Totally flat caps - כובעי ים חלקים לגמרי, המאפשרים לשחיין שחיה חלקה ומהירה (50 שקל). מחירי הכובעים של דיאדורה, המשולבים לייקרה, דומים, וכובעי הים של ארנה נמכרים ב-30-40 שקל.

קצת מוסיקה

כשחליפת שחייה נמכרת ביותר מ-1,000 שקל, הוצאה של כמה מאות שקלים על נגן חסין למים היא יחסית זניחה. מגוון הנגנים העמידים הולך ומתרחב, ומחיריהם נעים בין 500 ל-1,000 שקל. הנגנים נבדלים ביניהם בין היתר בנפח הזיכרון ובסוג האוזניות המצורפות אליהם, משום שלא תמיד האוזניות עמידות.

בין היתר אפשר למצוא ברשת באג את Surf SwiMP3 - נגן MP3 לגולשים ולשחיינים המגיע עם אוזניות מיוחדות הנצמדות לכר האוזן ומונעות כניסת מים לאוזן. הנגן מגיע בנפח של 256 מגה ובעל סוללה נטענת (500 שקל).

נגן נוסף ברשת המיועד בעיקר לשחיינים הוא v2 SwiMP3 הפועל בטכנולוגיה ייחודית (Bone conduction hearing): אוזניות נצמדות המעבירות ויברציות קול מעצמות הלחיים לאוזן הפנימית. גם נגן זה מגיע בנפח של 256 מגה ובעל סוללה נטענת (700 שקל, לא כולל משקפת שחייה).

מי שמחפש נגן עם נפח גדול יותר ימצא בבאג MP3 אקסטרים של חברת Soundwave 2GB - החסין מים עד לעומק של 3 מטרים. תאורת המסך חזקה וטכנולוגיית OLED מאפשרת לו להיות קריא באור יום ומתחת למים. הנגן כולל רדיו FM עם תחנות קבועות בזיכרון, וסוללה פנימית נטענת ל-18 שעות נגינה רצופה (500 שקל כולל אוזניות חסינות מים ורצועת זרוע. לשמיעה מחוץ למים מומלץ להשתמש באוזניות רגילות).

גם ארנה מצטרפת ליצרניות הנגנים חסיני המים, אך מחיר הנגן שלה גבוה יותר. הנגן - דגם 180 MP - מגיע בנפח של ג'יגה, מספק מספר אפשרויות השמעה ותכונות המשפרות את איכות השמע, ומאפשר צלילה לעומק של מטר מתחת לפני המים. הוא בעל מקלט רדיו FM וסוללות נטענות מובנות (1,000 שקל, כולל אוזניות סטריאופוניות שאינן עמידות במים, ביונייטד ספורט).