האיש שניצח את כביש 6: דרך ארץ השיבה כספו של נהג אחרי שחשבון הבנק שלו עוקל בגלל חוב של 8,000 שקל

אלפי נהגים עשויים לקבל החזרים של מאות אלפי שקלים שנגבו מהם מאז פתיחת הכביש - אחרי שוועדת הערר של חוצה ישראל מצאה פגמים קשים באופן גביית החובות של החברה

מפסק דין של ועדת הערר של חברת חוצה ישראל, שניתן באחרונה, עולה כי הוועדה מוצאת פגמים קשים בדרך גביית החובות של חברת דרך ארץ.

הוועדה היא הגוף האמור לברור בין החברה לבין הנהגים, ולפי פסק הדין, דרך ארץ אינה עומדת בנטל ההוכחה כי אכן שלחה את החשבונות בגין הנסיעה בזמן וכי היא פותחת תיקי הוצאה לפועל בגין אותם חובות, זאת למרות שבאופן חוקי אלה אינם חובות "חלוטים". עוד עולה ממנו כי היא אף זוכה להקלות מצד הנהלת בתי המשפט ולא תמיד משלמת את אגרת פתיחת תיקי ההוצל"פ.

אם לא ישתנה בעקבות בקשת רשות לערעור שהגישה דרך ארץ, הרי שפסק הדין, שנקבע ע"י שניים משלושת חברי ועדת הערר, עשוי להוות פתח לדרישה להחזרי מאות אלפי שקלים שנגבו מנהגים מאז פתיחת הכביש.

הקנס שצמח ל-8,000 שקל

פסק הדין המדובר ניתן בערר שהגיש יהודה דרורי, תושב שערי תקווה, שקיבל באיחור חשבוניות תשלום עבור נסיעות בכביש שכללו גם "קנסות" ולא הבין כיצד צמחו אותם קנסות ב-97%. מאחר שלטענתו, לא היה כל ספק בידו כי עליו לשלם את דמי הנסיעה, ומחאתו נגעה רק לתוספות שנדרש לשלם, ביקש לשלם במוקד התשלומים רק עבור הנסיעה אולם במוקד לא הסכימו לגבות ממנו רק את התשלום מקורי.

בינתיים צמח הקנס, והגיע לאלפי שקלים. לאחר מו"מ שניהל עם החברה הסכימה זו לאפשר לו לשלם רק את מחצית הסכום אלא שדרורי לא ויתר, כי בינתיים הוכפל הקנס והגיע ל-8,000 שקל. תיק החוב נמסר להוצאה לפועל. חשבון הבנק שלו עוקל והחוב נגבה.

בעקבות הליכים אלה החליט דרורי לחקור את התנהלות החברה, והממצאים הולידו את הערר בו תבע את ביטול תיקי ההוצאה לפועל נגדו והחזר הכסף שנלקח ממנו.

אלא שבמהלך שמיעת הערר, שארכה 9 ישיבות, בהן ייצג דרורי את עצמו אל מול ארבעה עו"ד ממשרד יהודה רווה שייצגו את חברת דרך ארץ, התגלו פרצות משמעותיות בשיטת הפעולה של חברת דרך ארץ לגביית חובות. בעקבות זאת חייבו חברי ועדת הערר את החברה להשיב לדרורי את כספו, תוך מתיחת ביקורת נוקבת על התנהלות החברה, גם אם זה לא היה כלל נושא העתירה.

בהחלטה החריגה בחריפותה מאשים יו"ר הוועדה, עו"ד ירמיהו גור, את דרך ארץ ואת הנהלת בתי המשפט בהתנהלות לקויה, בעטיה נדרשים אלפי אזרחים לשלם לדרך ארץ אלפי שקלים, כשאלה לכאורה אינם חובות חלוטים המאפשרים פנייה להוצל"פ. החלטתו של גור התבססה על עובדות שהתבררו במהלך הדיונים, ולפיהן, חלק מהחשבוניות נשלחות בדואר רגיל, וחלק בדואר רשום, אולם בשני המקרים דרך ארץ אינה יכולה להוכיח שאלה הגיעו לנמען.

במהלך העדויות הסתבר עוד כי 1.5%-10% מדברי הדואר שנשלחים כל חודש חוזרים אל החברה. בהנחה, המבוססת על נתוני חברת דרך ארץ, שמדי חודש נשלחים כ-200,000 דברי דואר רגיל, חישב גור ש-1,500-20,000 לקוחות בחודש עלולים לספוג חוב חלוט למרות שלא קיבלו את הדואר.

ממצא חמור נוסף שעלה מן העדויות גילה כי בחלק מהמקרים פוטרת בצורה לא ברורה הנהלת בתי המשפט את חברת דרך ארץ מתשלום דמי פתיחת תיק הוצאה לפועל.

דרך ארץ: הכל לפי החוק

בעקבות ההחלטה הגישה דרך ארץ לבית המשפט המחוזי בקשת רשות ערעור המבוססת על הטענה כי ועדת הערר טעתה בכך שדנה בשאלה שלא התעוררה, והיא שאלת הוכחת משלוח הדואר. עוד נטען כי לוועדה כלל אין סמכות לדון בשאלת חוקיותם של פתיחת תיקי הוצל"פ מאחר וטענה זו כלל לא נטענה בערר.

תגובת דרך ארץ: מהחברה, שהיא מפעילת כביש 6, נמסר כי הערעור מדבר בעד עצמו, וכי הוצאת אכיפת הגביה מפוקחת ומאושרת על ידי המדינה וחברת דרך ארץ פועלת בנושא זה על פי החוק והתקנות לחוק.

תגובת חוצה ישראל: מהחברה, שהיא הרשות הממשלתית הממונה על חברת דרך ארץ, נמסר כי הנושא של הפעלת כביש האגרה הראשון בארץ הנו בעל היבטים תקדימיים רבים, במיוחד לאור העובדה שמדובר בגביית האגרה באופן אלקטרוני. "במהלך התהליך המתואר לעיל אובחנו טעויות והתנהלויות של הזכיין הטעונות תיקון. בנושאים משמעותיים שונים אכן נעשו תיקונים וחלו שיפורים בהתנהלות הזכיין. הדרישה לטיפול בדואר החוזר הייתה אחד הנושאים הראשונים שטופלו על ידי הרשות הממונה מול הזכיין עוד בטרם מתן הפסיקות בנושא על ידי ועדות הערר וביהמ"ש המחוזי. הנושא הועלה בזמנו עד לרמת יו"ר מועצת המנהלים של הזכיין ורק אז החל שיפור הדרגתי, אם כי לא מספק, בנושא".

הידיעה המלאה תופיע במוסף "הערב" של "גלובס".