סופית: המינהל יפרסם מכרז חדש ויקר משמעותית למתחם איקאה בראשל"צ

המינהל דחה בכך את בקשת גזית גלוב, שהגישה את ההצעה השנייה בגובהה, להכריז עליה כזוכה במכרז

מינהל מקרקעי ישראל החליט סופית לפרסם מכרז חדש לשיווק הקרקע במעוין שורק, במקום המכרז בו זכתה איקאה ישראל, זכייה שבוטלה על-ידי בית המשפט - כך נודע ל"גלובס". המכרז ייערך לפי שומה חדשה של הקרקע, שתיקח בחשבון את האפשרות לשינוי הייעוד למסחר וכן את המבנה שכבר בנתה עליו איקאה. המינהל דחה בכך את בקשת גזית גלוב, שהגישה את ההצעה השנייה בגובהה, להכריז עליה כזוכה במכרז.

בתוך כך הגישה הפרקליטות לבית המשפט העליון סיכומים בשם המינהל והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז, המבקשות לדחות את ערעור איקאה ישראל על פסק הדין.

מהסיכומים עולה שהמדינה שינתה את עמדתה ביחס ל"כשרות" ההתנהלות בין איקאה ישראל ועיריית ראשון-לציון. כזכור, בבית המשפט המחוזי טענה המדינה כי "המינהל ועדת המכרזים פעלו בשקיפות מוחלטת, בשוויון וללא משוא פנים, בהחלטתן לא נפל כל פגם המצדיק התערבות שיפוטית".

ואולם, בישיבה שהתקיימה אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שרית דנה, שינתה המדינה את עמדתה, וכעת היא טוענת שההחלטה לבטל את זכיית איקאה היא "ראויה, ציבורית ומשפטית, שגם תרתיע רשויות מקומיות אחרות שיוזמות שיווק מקרקעין מול המינהל מלפגוע בשוויון ובהוגנות המכרזים".

המדינה אף סבורה שבית המשפט המחוזי צדק "בקביעתו כי טוהר ההליך המינהלי והציבורי אכן מצדיק, בנסיבות המקרה, את ביטול זכיית איקאה בשל אופן פעולתם המשותף של העירייה ואיקאה". לדעתה, מאחר שהמינהל לא עודכן בסיכומים של העירייה ואיקאה, נפגם השוויון.

באפריל הורה המינהל לאיקאה לפנות את השטח עד ל-15 ביולי, אך התלבט אם לפרסם מכרז חדש. הנטייה היתה לרשום את ערך המבנה שבנתה כבר איקאה במגרש ולהתייחס לכך במכרז חדש.

לאחר מכן החליטה הוועדה המחוזית להפקיד תוכנית מתאר מקומית חדשה, המאפשרת להפעיל חנות בשטח 27,500 מ"ר על אחד מ-3 המגרשים בהם זכתה איקאה, ועל מגרש שני למקם שירותי מסחר נלווים בלבד לחנות בשטח 500 מ"ר. כן הוחלט שלא לאפשר שטחי מסחר נוספים, אף לא בקרקע הסמוכה, בה זכתה גזית גלוב.

החלטת המינהל ותוכנית המתאר החדשה הם שני שינויים דרמטיים שקרו מאז פסק הדין במחוזי, ושלדעת המדינה מצדיקים פרסום מכרז חדש. "כיום אין מדובר במגרש ריק אלא בנכס שונה לחלוטין, שהינו מגרש מפותח עליו עומד מבנה ענק בהיקף בינוי של אלפי מ"ר, כשלגביו יש החלטה להפקיד תוכנית שאם תאושר - תשנה את ייעודו", מנמק עו"ד ענר הלמן מפרקליטות המדינה.

המדינה טוענת שאין להתערב בפסק הדין במחוזי ומבקשת לחייב את איקאה בהוצאות גבוהות לאוצר המדינה. (עע"ם 11189/07).