מסע הבחירות נפתח: "ביבי לא מאיים עליי"

ציפי לבני פותחת את מסע הבחירות לראשות הממשלה, וסופסוף פותחת גם את הפה ; כתבת "ליידי גלובס" הסתננה לחוג הבית הראשון בסביון, וחושפת גילויים שסודקים את הדימוי הממורק

"עשיתי צעד מטורף כשהחלטתי, לפני עשר שנים, לקפוץ לתוך הביצה הפוליטית, ואני רוצה לגלות לכם למה עשיתי צעד מטורף שכזה", מנסה ציפי לבני לסטות מנאום הבחירות היבש ולהיות, לרגע, אחת מהחבר’ה, החושפת את צפונות לבה. עשרות בני האלפיון העליון, שהתמקמו סביב בריכת השחייה, בביתה המהודר של חברתה הטובה ישראלה שטיר בסביון, נבחרו למעשה לקהל היעד שאיתו החליטה לבני לפתוח את מסע הבחירות המאסיבי שלה. היה זה מפגש חסוי, והייתי העיתונאית היחידה שהצליחה להסתנן אליו, כאחת מהמוזמנים.

במסגרת תפקידה כשרת החוץ רגילה לבני להגיע לאירועים חגיגיים עם ראשי מדינות בעולם, וגם באותו ערב, היא לא מתאפקת לספר בהנאה, חזרה מחגיגה לכבוד יום הולדתה ה82 של מלכת בריטניה. "תראה איך שהיא נהנית מהדימוי המדינאי של שרת החוץ, שנותן לה הכרה בינלאומית. מה הפלא שבכתה כילדה כששרון מינה אותה בזמנו רק לשרת הקליטה, תפקיד בלי תהילה?", נלחשת הערה מאחורי גבי.

כשחברתה הקרובה ישראלה שטיר מודיעה בהתלהבות מעל הדוכן, שהיא מציגה בפני הקהל את "ראש הממשלה הבא", מתקבלת לבני במחיאות כפיים נימוסיות. הנשים, המציגות את מיטב האופנה האחרונה, בוחנות את הופעתה, מחליפות ביניהן הערות על החליפה הכחולה הכהה, שלא ממש מחמיאה לה.

לבני לא למדה דבר ולא שינתה דבר. נימת דיבורה, גם כשהיא מדברת בנושאים חשובים, מזכירה את המורה מהתיכון, שיודעת את החומר על בוריו, אך חוזרת עליו שוב ושוב עד כדי שממון.

בהתאם להמלצת יועציה היא מחייכת מדי פעם בזווית פיה, אך במשך שעתיים כמעט, היא משמיעה שוב ושוב ביבושת את ה’אני מאמין’ שלה, בעיקר על נורמות שלטוניות שהיא מבטיחה לשנות, ועל המשא ומתן שהיא מקיימת עם הפלשתינאים. "האם אני בטוחה שזה יצליח ויביא לתוצאות שישפרו את מצבנו? בכנות, אינני יודעת. האם אני מאמינה שבכל זאת אנחנו מחויבים לנסות כל מה שניתן לפני שנצטרך לחזור שוב לעזה, וזה רע? אין ספק".
עד מהרה התברר, כי מתחת למעטה הצניעות שלבני מוכרת זה שנים להמונים, ניצבת אישה שפיתחה אובססיה ושאפתנות גוברת, שתגלה טפח ותסתיר טפחיים, ובלבד שתגיע לקו המטרה שהציבה לעצמה. מרגע שהחליטה לעשות את אותו צעד שהיא מציגה כיום כ"מטורף" - פרישתה ממשרד עורכי הדין וכניסתה לרפש הפוליטי של מנגנון הליכוד שתיעבה, כדבריה - "היה לי דרייב מאוד רציני להתקדם לטופ".

"אינני תמימה כמו שחושבים", היא מאשרת, ומעדיפה לספר מראש, עוד בטרם נשאלה, על מה שברור לה שתישאל בהמשך מצד מאזיניה, בהקשר של חסרונותיה כמועמדת להנהגה. "כשהגעתי לפוליטיקה אמרו לי שאינני מבינה בזה ולא כלום, מה שנכון. אמנם נולדתי בבית מאוד פוליטי, אך לא עסקתי בזה.

"טוענים נגדי שאינני מבינה בכלכלה, אבל הנה, במשך שנתיים ניהלתי את רשות החברות הממשלתיות וביצעתי בהצלחה את ההפרטות, בהתאם לתוכניתו של ביבי נתניהו", היא מנפנפת בתפקיד הבכיר כניסיון כלכלי משמעותי שרכשה.

אף לא מילה אחת, כמובן, על כך שהתפקיד הוענק לה כמינוי פוליטי, בזכות קשרים שיזמה עם אביגדור ליברמן, בתקופה שהיה מקורבו של ביבי ששלט בליכוד. מעניין מה היו אומרים מארחיה בסביון לו ידעו שלבני, הבזה לכל מינוי כזה בצדקנות, החלה את דרכה הפוליטית בזיגזוגים מניפולטיביים בין פוליטיקאים שונים. באהוד אולמרט היא תמכה בחום כשניהל פריימריס כושלים מול שרון. בפעם הזו התברר ללבני, מאוחר מדי, כי הימרה על הסוס הלא נכון, ועמיתיה למפלגה שבזו לה על החלטתה התמוהה (במיוחד בתקופה שבה החלו כבר רינונים על מנהגיו של אולמרט בעיניני כספים) מספרים, כי הפנו לה את גבם והותירו אותה בקור הפוליטי.

לבני ממשיכה בשלב זה להתנחמד אל קהל מאזיניה, להציג עצמה כפוליטיקאית מזן אחר, הגונה וישרה. "הסבירו לי", היא אומרת, "שלא ילך לי כי אינני מבינה שאצטרך להתפשר, לחייך פה ולחבק שם, אך אני מאמינה", היא מדגישה, "שיש גם דרך אחרת לעשות פוליטיקה. נכון שיש בממשלה דילים, ויהיו פעילים כאלה ואחרים, זה לא משנה. העיקר, שהטובים ינצחו".

מישהו מהקהל מפנה אליה שאלה שמרגיזה ומלחיצה אותה, וגורמת לה להרים את קולה המאופק, המונוטוני: "איך תצליחי בדרכך להקים קואליציה, כשאת מודה שבכל ממשלה, ובעיקר בשיטת הבחירות הנוכחית, יש צורך בדילים? אז מה ההבדל בינך לבין האחרים? בעוד שנה שוב נעמוד מול אותו מצב?". ומישהו אחר שואל אותה לדעתה, כשרת משפטים לשעבר, לגבי חשד לקונספירציה כלפי שרי משפטים, כמו יעקב נאמן וחיים רמון, שיש גורמים שעשו הכול ובלבד להדיחם על לא עוול בכפם. "אינני מאמינה שזה קיים במציאות. לדעתי זה חשד לא מבוסס. אם זה היה נכון, צריך היה לסגור את המדינה", היא מטיחה בקול חד.

"ביבי? הוא לא מאיים עליי"

"אתם סקרנים לדעת", היא פונה לקהלה, "מדוע דווקא אני יכולה לבצע את השינוי הדרוש למדינה? תמורת 50 שקל, בזיל הזול, שתוכלו לשלם בצאתכם מכאן בעד חברות במפלגת קדימה, תשפיעו על מה שיקרה בה ותקבעו מי שיוביל אותה". מה זה כבר 50 שקל בשביל עשירי המדינה, ובכל זאת זה נשמע קצת בוטה כשזה יוצא מפיה.

אחת הנשים בקהל מבטיחה שהיא וחברותיה כבר תופרות לעצמן שמלות חדשות לרגל בחירתה של לבני לראש הממשלה הבא, וזוכה לחיוך ממנה, עד שהיא מציעה ללבני להתחבר לברק כדי לנצח את ביבי, שלפי הסקרים מאיים לנצח אותה. אצל לבני נמחק החיוך במהירות. "הוא לא מאיים עליי", היא אומרת על ביבי.

"הרכבת יצאה מהתחנה והמרוץ החל ואני לא יודעת כמה זמן נשאר לנו עד הבחירות. מבחינתי, בכיף - שיבואו ביבי וברק, שיבדקו אותי מול כולם בכל תחום", אומרת לבני, ומתכוונת לששת התפקידים שביצעה כשרה (קליטה, חקלאות, שיתוף פעולה אזורי, בינוי ושיכון, משפטים וחוץ), במשך שבע השנים האחרונות. "לגבי ביבי, אין בעיה. בוא ניתן לביבי פייט רציני", היא מוסיפה.

נכון, היא מודה לראשונה, לעתים הייתה אחראית לכמה תיקים בעת ובעונה אחת, דבר שמנע ממנה להקדיש תשומת לבה לצורכי הנושאים החיוניים, ולפעמים עברה מתיק לתיק בזמן כה קצר, שלא הספיקה אפילו ללמוד את התחומים החדשים.

"יש כאלה שאומרים לי: נו, אז כיום את חלק משלישייה שמקבלת החלטות - ראש הממשלה שעליו האחריות, שר הביטחון, שעושה את עבודת ההכנה ואני, כממלאת מקום ראש הממשלה וכשרת חוץ. אם כך, שואלים, איך אדע לעשות זאת לבד? אז אומר לכם - אם אתם חושבים שזה פשוט מה שאני עושה היום - זו טעות".

חתונה בעיצומה של מלחמה

לחברותיה יודעת ציפי לבני לתת את כל כולה, סיפרו לי אחדות מהן, המכירות אותה הרבה לפני ששומר ראש ומכונית שרד מהודרת הפכו להיות חלק מהופעתה. אחת מהן היא ישראלה שטיר, שערכה את חתונת בנה ב12 באוגוסט 2006, בימיה הקשים של מלחמת לבנון השנייה. בעבור לבני היה ערב זה נוח עוד פחות, בלשון המעטה. מדובר ביום הקשה ביותר של המלחמה. המבצע הקרקעי הורחב, חיילי צה"ל חצו את נחל הסלוקי ובערב הופל מסוק צה"ל בשטח לבנון. המחיר היה יקר - 24 הרוגים ו131 פצועים. העובדות לא מנעו מלבני להגיע עם בעלה, נפתלי, ולחגוג בחתונה בווילה בסביון.

"לא מעט גבות הורמו כשהבחינו בציפי ונפתלי נכנסים לבית לחגוג עם חברים רבים את המאורע. הופתענו מאוד שמצאה זמן במועד כה בעייתי לחגוג באירוע עליז וחגיגי. היא לא נשארה כמה דקות לברך את חברתה והלכה, אלא נשארה כשעתיים ונראתה שמחה ומבלה", מספרת אחת מנשות החברה הידועות. ביקשתי את תגובתה של שטיר, והיא אישרה כי אכן, בני הזוג הגיעו לתת כבוד לחבריהם ביום חגם החשוב. "זו חברות אמת וזהו", מדגישה שטיר. "אומרים שהיא בילתה ונהנתה? הכול שטויות. כל הזמן היא התרוצצה פנימה והחוצה ודיברה בטלפון שלה. כשהיא הלכה נפתלי נשאר".

שעות אחדות בלבד לאחר החתונה היא סיימה לערוך סופית את טיוטת הסכם 1701 להפסקת הלחימה.

בחוג הבית היא מספרת על ההסכם ("שנערך אצלי בלשכה") בגאווה רבה, אף על פי שנכשל בסעיפים החשובים שהכניסה בו, בדבר פיקוח למניעת הברחת נשק מסוריה ללבנון, שאינו מתבצע ומאפשר הצטיידות חיזבאללה בכמויות גדולות של נשק, כמו גם אי שחרורם של שני השבויים שנחטפו.

הכול בפוליטיקה עניין של עיתוי

עד לפני כחודשיים התייחסו רוב אזרחי ישראל לציפי לבני כאל פוליטיקאית שמזוהה עם יושרה, ותו לא. שום מהלך גדול או רפורמה לא נקשרו בשמה. מקורות בכנסת ובממשלה מספרים, כי היא לא נאבקה על דברים חשובים בממשלה, לא העבירה חוקים מיוחדים כשרה, ויותר משהזכירו עשייה והשפעה מדינית בקשר לשמה, הם מציגים אותה כאישה חסרת כריזמה, הססנית, מתקשה לקבל החלטה, טירונית פוליטית, החסרה גייסות הפועלים למענה. יועציה המלומדים יצטרכו לעבוד קשה כדי לשכנע - האם יש ביושרה בלבד כדי להפוך אותה לראש הממשלה הבא?

"הכול בפוליטיקה הוא עניין של עיתוי", אומר יועץ פוליטי בכיר, שהתוודע ללבני כשהתחברה לאריק שרון, ידידו הקרוב ואיש סודו, בהקמת קדימה. לדבריו, התפוצצות פרשת מעטפות הכסף שקיבל ראש הממשלה, אהוד אולמרט, מהנדבן האמריקני טלנסקי, שינתה את פניה של הפוליטיקה הישראלית.

"בן יום הפכה ציפי לבני ל’אשת השעה’, שעונה לדרישותיו הספציפיות של הציבור המתעב עד בחילה את השחיתות, ההונאות והחקירות, המתנהלות נגד בכירים בשלטון, כפי שבשנים האחרונות מתנהלת המדינה. הציבור רואה בלבני את דן מרידור של הנשים. אם אולמרט יצא לחופשה או יכריז על נבצרות, והיא תשמש לזמן מה כראש הממשלה, זה ייתן לה יתרון עצום ומשם, אני מאמין, הדרך כבר תהיה סלולה", אומר היועץ.

"ציפי אינה בתולה, היא עוסקת בבריתות כמו כל פוליטיקאי אחר", חושף יועץ פוליטי אחר, בעל שם, שעובד איתה כבר שנים ומוביל אותה כיום, מאחורי הקלעים, למערכת הבחירות לראשות הממשלה. "היא יודעת להיות תככנית וממזרה, יותר מכפי שחושב עליה ציבור אוהדיה". עם זאת, הוא מודה ש"אף על פי שהיא דמות חיובית בהשוואה לרבים אחרים, וחלילה לא תיקח כסף לכיסה, היא אינה יודעת על בוריים את כללי המשחק בפוליטיקה ואיך לשייף פינות מתחייבות. אין לה גם מנטליות רגשית שמשפיעה על חברי מפלגה, כמו גם על בוחרים, שרוצים להרגיש כי יש לה פינה של אמפתיה בעבורם".

"ציפי היא רוטוויילר לא קטן", אומר לנו ידידה, עו"ד אבי דרכסלר. הם הכירו עוד כשלמדו משפטים באותה כיתה באוניברסיטת בר אילן, ולימים הפכו שותפים במשרד עורכי הדין. בהמשך, כשחברי המרכז כעסו עליה כשתמכה באולמרט מול שרון שזכה בבחירות, היה זה דרכסלר, ממקורבי שרון וששימש מנהל מינהל מקרקעי ישראל - זה שסייע לעשות את הסולחה ביניהם, ובכך הביא למפנה הגדול בקריירה של לבני בקדימה.

"שרון, שהיה חשדן מאוד כלפי אנשים שהלכו נגדו עם יריביו, כעס על לבני תקופה ארוכה", מספר דרכסלר. "מאחר שהיו ביני לבינו יחסי אמון, שוחחתי איתו הרבה עליה והמלצתי שיקרב אותה אליו, כי הם עשויים, באישיותם המנוגדת, להועיל זה לזה".

יום אחד הגיע דרכסלר לכנסת וראה את שרון יושב ליד שולחן במזנון לבדו. "ניגשתי ללבני וביקשתי שתבוא איתי. ניגשנו לשולחנו של שרון והיא התיישבה לצדו. חיברתי ביניהם והלכתי לדרכי". מאוחר יותר, הוא מספר, שמח מאוד לשמוע לאן הגיעה לבני בזכות הקשרים החמים שנוצרו בינה לבין שרון, וכיצד הפכה לאישה היחידה שהגיעה באותו זמן לשיחות בחווה.
כשעבדו ביחד במשרד עורכי הדין, טיפלו לרוב בתיקים נפרדים, שכן לבני אהבה מאוד להופיע בבתי משפט בניגוד לעמיתה. "היא טיפלה בהפשרות קרקע גדולות של קיבוצים ועשתה הרבה כסף בזכות כישוריה. אבל, אין לה תאווה לפעמוני העושר החיצוני והיא מעולם לא מכרה את נשמתה לשטן", הוא אומר. להמחשת דבריו מספר דרכסלר, כי כשהלכו לבצע את כביש האגרה מספר 6, הופיעו שניהם בכנסת וטענו נגד מתן פיצויים לחקלאים, וזאת למרות שהיא ייצגה אותם והשתכרה מהם.

לא מפרגנים לה

אין ספק שיש שני פנים לציפי לבני - בעוד שהמשפחה והחברים מעתירים עליה אהבה וחום, בפוליטיקה כמעט אף אחד לא מביע דעה טובה עליה. "תוכה אינו כברה", אומר עליה רובי ריבלין, שהאמין בה בראשית דרכה בליכוד, וקיבל אותה בזרועות פתוחות. "מהר מאוד", הוא אומר, "התגלה שהיא מכרה את עצמה כמאמינה בכל לבה באידיאולוגיה של אביה, ממפקדי האצ"ל הידועים, וכך חדרה לקבוצת הנסיכים התומכים בארץ ישראל השלמה. הייתה זו אכזבה נוראה עבור רבים, כשהתברר שהיא הפכה עורה מתוך פזילה לרצון הציבורי, שברובו מעדיף שלום על פני שטחי מדינה".

אחד משרי הממשלה שהגיע מהליכוד מספר כי היא "אפשרה חדירתם של חברי מרכז הליכוד לזירה הרגישה ביותר - היכל המשפט". הכוונה היא לימיה כשרת משפטים, כאשר בין החודשים ינוארמרץ 2005 חתמה יחד עם אולמרט, שהיה אז שר התמ"ת, על רשימת מינויים לנציגי ציבור בבתי דין לעבודה. הרשימה הוכנה על ידי ועדת חברים מלשכות שני המשרדים, וכללה 20 חברי מרכז ליכוד (ובני משפחה מדרגה ראשונה).

בניגוד לחוק, שני משרדי הממשלה לא פרסמו, כנדרש, כל הודעה המציעה לכל אדם המעוניין להציג את מועמדותו כנציג ציבור לבית הדין לעבודה. התופעה הזו הלכה והתגברה, אומר השר, המציין כי "אם בעל אינטרס או חבר מרכז פונה לשר התמ"ת, ואין התנגדות למינויו מצד שר המשפטים, המינוי בלתי נמנע".

בדקנו את הפרשה ונמסר לנו, כי משנודע ללבני על היותה שותפה במינוי אנשי מרכז ומקורבים שלא כדין, ומבלי לפרסם מודעה לקהל הרחב, דבר המהווה פגיעה במינהל תקין, היא הורתה להפסיק את שיטת המינויים. כמו כן היא הודיעה כי משרד המשפטים ייוצג בוועדה רק על ידי היועץ המשפטי של המשרד.

"לא קל לעבוד איתה"

רבים דיברו איתנו לא לציטוט, אך בין הפוליטיקאים היחידים המוכנים לדבר לייחוס על לבני, הייתה ח"כ מרינה סולודקין, שכיהנה כסגניתה במשרד הקליטה. סולודקין מתארת אותה "כעוף די מוזר בפוליטיקה הישראלית". לדבריה, משרד הקליטה עניין אותה הכי פחות. "יש לה תכונות אופי שדוחות את האנשים, ולא קל לעבוד איתה, למרות שהיא אינטליגנטית ורצינית בעבודתה". סולודקין חושבת ש"עושים לה משפט שדה" לא הוגן, וזאת בלי קשר לעובדה שלא בדיוק ברור אם תצליח להיות ראש ממשלה. "צריך לראות את חצי הכוס המלאה שיש בה - היא הרבה יותר חזקה ממה שחושבים", היא אומרת על הבוסית שלה לשעבר.

לעומתה, אומרים בכירים במשרד החוץ שעובדים איתה: "פחד הכישלון מטיל על לבני אימה כמעט משתקת. החשש שלה מטעויות גורם לה לאי עשייה. מה הפלא שיותר מבכל משרד אחר מתחלפים העובדים במשרדה".

"אין לה ידידים בכנסת ובממשלה, וכמעט בלתי אפשרי לאתר אנשי קשר המוכנים לעזור לה, מתוך הערכה כלפיה, ולא מאינטרס אישי", אומרת עליה חברת קדימה ומבכירות חברות הכנסת, "ובכל זאת יש בהחלט על מה להעריך אותה, לפחות בכל הקשור למסירותה לעבודה.

"אין לה בולטות והיא מתנשאת, מפיצה קור ומהווה לכולם תעלומה", ממשיכה חברת הכנסת, "היא לא טיפשה ולא כלי ריק, אבל בתפקיד שאליו היא שואפת לא דנים בנושאים פילוסופיים. בסופו של יום צריך לקבל החלטות מאוד קשות, ואינני מאמינה שהיא מתאימה לזה".

"האם אפשר עם יושרה ללכת היום לקנות בסופר?", שואלים המומחים את השאלה שעליה הם מקווים הציבור יענה בחיוב בבואו לקלפי. "אם אולמרט יתפטר והיא תכהן למשך תקופה כראש ממשלה, זה ייתן לה הכרה ויתרון עצום", מדגישים היועצים הוותיקים. "לגבי הציבור הבוחן אותה - עברה לא יהיה קיים עוד, לאחר שתוכיח את עצמה. למרות חוסר ניסיונה והיעדר כישורים מסוימים באישיותה, היא תתייצב בעמדת זינוק ויתרון, שממנו היא עשויה להתיישב על כיסא ראש הממשלה". הם כבר מתכננים את סיסמת הבחירות שלה - "הניקיון ינצח את הניסיון". הם מאמינים, שיום אחד נתעורר ונופתע לגלות שהיא תהיה בעלת הבית של המדינה.