תחקיר "פירמה": מוזיקאי ישראלי, שקיבל מעיל"ם צ'ק של 1,000 שקל, התווכח - וקיבל שדרוג לצ'ק על יותר מ-100,000 שקל

משהו מוזר קורה בארגון עיל"ם ; עמיר לב, אבי בללי ("נקמת הטרקטור"), עמיר בניון, מיכה שטרית ("החברים של נטאשה") ומוזיקאים נוספים, החליטו לפתוח את הפה נגד הארגון היחיד שמחלק תמלוגים למוזיקאי ישראל

ארגון מסתורי הוא עיל"ם, הארגון היחיד שמחלק תמלוגים למוזיקאי ישראל. ללא אתר אינטרנט, כמעט בלי שקיפות, כבר 22 שנה עם הפסנתרן ועורך הדין דני גוטפריד כמנהל (שעלות שכרו חצי מיליון שקלים בשנה), עם ועד מנהל שאי אפשר להתקבל אליו אלא בשיטת "חבר מביא חבר", משרדים מפוארים (ריהוט וציוד משרדי בשווי 450,000 שקל על פי הדוחות), דמי חבר גבוהים יחסית ותלונות מצד רשם העמותות.

לא פלא שהמוזיקאים הישראלים שלא סוגרים את החודש רוצים שינוי, ואם אפשר יותר כסף, או לפחות להבין איך הכסף שלהם מחולק.

חלק מהנגנים שמתלוננים מקבלים חולצה ואולר עם סמל העמותה. אחרים, שמתלוננים יותר חזק, מקבלים פי כמה מהסכום המקורי. באחד המקרים מוזיקאי שהיה אמור לקבל מהעמותה אלף שקל קיבל לאחר משא ומתן איתה 100 אלף שקל. עמיר לב, אבי בללי ("נקמת הטרקטור"), עמיר בניון, מיכה שטרית ("החברים של נטאשה") ומוזיקאים נוספים, החליטו לפתוח את הפה ואומרים "לא עוד!". מוזיקאי שהתראיין לכתבה: "כואב הלב שנגנים עושים דבר כזה לנגנים. כולנו עובדים והם מרוויחים".

מיכה שטרית ("החברים של נטאשה"): "אומרים לנו מראש: 'אתה לא תבין את מפתח החלוקה'. אם אני לא אבין את המפתח, אז זו בעיה של הארגון, לא שלי. מה שקורה כאן זה שישו ושימחו על חשבון המוזיקאים. הדוחות חייבים להיות כאלה שמוזיקאי או לפחות רואה חשבון יצליחו להבין אותם בשנייה. בתכל'ס, למוזיקאים יש חלק גדול במצב שלהם, הם לא עושים כלום. זורקים להם כמה לירות תמלוגים בשנה והם סותמים את הפה, כי הם מפחדים שייקחו מהם את הכסף".

עמיר לב, זמר ויוצר מוזיקאלי: "העובדה שמדובר בגוף פרטי עם הנהלה שלא מתחלפת, משרדים מפוארים ומשכורות כאלה - זה לא נשמע טוב. במיוחד כשרוב המוזיקאים בקושי סוגרים את החודש".

ויקטור ויצמן, מוזיקאי: "שמתי לב שביצירות מסוימות בהן ניגנתי עם נגנים נוספים, חלק מהנגנים קיבלו כסף וחלק לא. פניתי אל העמותה וביקשתי הסברים. הם אמרו שבכלל לא ניגנתי בקטעים האלה. אחר כך הם טענו שכנראה לא דיווחתי. אחרי שהוכחתי שכן דיווחתי אמרו לי שהטפסים הלכו לאיבוד. המשכתי לנדנד ואחרי כמה שבועות קיבלתי טלפון שהכסף מחכה במשרד. בשנת 2005, למשל, ניגנתי בשיר 'אמצע הלילה בכפר' של הראל מויאל, שהיה שלאגר ענק והשמיעו אותו לפחות פעמיים בשעה. בסוף השנה קיבלתי עליו תמלוגים בסך של 1,139.13 שקל. איך זה יכול להיות? יכול להיות שנעשתה כאן טעות אנוש, אבל לדעתי דברים מאוד מוזרים קורים שם".

דידי ארז: "ניסיתי להבין את הנתונים, אבל אמרו לי שעל פי איזה סעיף שקשור בצנעת הפרט, אין שקיפות מלאה לגבי הנתונים ולכן אי אפשר לקבל הסבר מעמיק. הפעם האחרונה שקיבלתי מעיל"ם כסף היתה לפני שנים. התקשרתי אליהם לפני שבוע, כדי לשאול מה קורה עם התמלוגים על האלבום שלי, שיצא ב-2007. אמרו לי, 'כשנגמור לטפל ב-2006 דבר איתנו על 2007'. פועלות כאן במדינה מערכות מידע הרבה יותר מורכבות ממערכת שמספקת נתונים על השמעת יצירות מוזיקליות. אין שום סיבה שחלוקת תמלוגים תיגרר שנתיים"

מוזיקאי מוכר שהתראיין לכתבה: "לפני כמה שנים קיבלתי מעיל"ם צ'ק של בערך אלף שקל. באותה תקופה עבדתי בטירוף והשתתפתי בהפקות מאוד גדולות, ככה שהסכום הזה לא עמד בשום פרופורציה לכמות העבודה. פניתי לסוכן, ואז במקום אלף קיבלתי יותר ממאה אלף שקל. אם הייתי יודע שיש סיכוי שבזכות הכתבה הזאת הכול יתפרק שם, ברור שהייתי מדבר בשמי. אבל, לצערי, אני יודע שלא יקרה כלום והכול ימשיך כמנהגו".

עמיר בניון: "מדובר בעמותה שבראשה יושבים אנשים פרטיים ששקיפות היא מהם והלאה".

יש גם מוזיקאים התומכים בעיל"ם. אבי סינגולדה, גיטריסט: "אין לי תלונה אחת על ההתנהלות של עיל"ם. אני מקבל מהם כסף יפה כל שנה והכול מתקתק כמו שעון. אני מבסוט מהחיים ומודה כל יום על הסיפוק שנפל בחלקי".

תגובות

רויטל עמיר, יועצת משפטית, עיל"ם: "כשאת יוצאת עם כתבה כזו, תחשבי טוב מה זה יכול לעשות לארגונים האלה. המטרה היא להכפיש, זה מקעקע את היסודות של הארגונים שקמו למען האמנים ושפועלים רק למען האמנים".

דני גוטפריד, מנכ"ל העמותה: "בא איזה שמוק, עושה אחת ועוד אחת ויוצא לו חמש. נתקלנו כבר במקרים שאנשים פשוט שיקרו. כסף זה דבר שאנשים רוצים ומסתבר שהם מוכנים לעשות כל מיני דברים בשביל לקבל אותו".

- לפי הדוחות הכספיים של עיל"ם המשכורות שלכם דווקא מאוד גבוהות.

"המשכורות שלנו לא גבוהות".

- 930 אלף שקל בשנה לך ולסגנך.

"זה לא המון. זה ממש לא המון".

יוסי מנחם, סגן יו”ר: "זאת עבודה של 24 שעות".

- 24 שעות? גוטפריד מצליח לשלב במקביל לתפקידו כיו"ר העמותה גם את עבודתו כעו"ד ועד לאחרונה גם כמנהל פסטיבל הג’אז.

גוטפריד: "מה השאלה?"
מנחם: "זה לא יאומן השאלות שלך".

- זה כסף שנלקח מהתמלוגים של האמנים.

"באקו"ם יש משכורות יותר גבוהות ולאנשים יש גם מכונית. לנו אין מכונית".

מנחם: "אני נוסע באוטובוס לעבודה. תרשמי את זה".

- רשם העמותות דרש מכם להחזיר את המשכורות מהתקופה שהייתם בוועד.

גוטפריד: "אנחנו לא מתכוונים להחזיר שום דבר".

התחקיר המלא - במגזין "פירמה" המתפרסם היום (ג')