מפעיל התחבורה הציבורית החדש בחיפה יקבל זיכיון לתקופה של 6-12 שנים

משרד התחבורה פרסם את המכרז להפעלת האוטובוסים החשמליים בחיפה ; הפרויקט יכלול שלושה קווי שירות ו-130 תחנות ומסופים

משרד התחבורה פרסם היום (ה') את מכרז המיון המקדים (P.Q) לבחירת המפעיל למערכת תחבורה ציבורית עתירת נוסעים במטרופולין חיפה, באמצעות אוטובוסים חשמליים רבי קיבולת (BRT), כך נודע ל"גלובס".

ההחלטה לצאת במכרז בהיקף של 750 מיליון שקל, צפויה לבוא על חשבון קואופרטיב אגד, שהזיכיון הבלעדי שלו להפעלת התחבורה הציבורית בחיפה צפוי להסתיים בתחילת 2009. הגשת ההצעות למכרז נקבעה לתחילת דצמבר, מה שמעיד שבכוונת משרדי האוצר והתחבורה להשלים את בחירת הזכיין במחצית הראשונה של 2009.

מתנאי המכרז עולה, כי הפרויקט יכלול לפחות 3 קווי שירות ו-130 תחנות ומסופים, שיסיעו את הנוסעים באמצעות 60-90 כלי רכב. הזיכיון להפעלת האוטובוסים יעמוד על 6-12 שנים, כלומר לפחות עד שנת 2015-2016.

בניגוד לת"א ולירושלים, בחיפה הוחלט לוותר על תכנון רכבת קלה בשל עלותו הגבוהה לטובת קו אוטובוסים חשמליים רבי קיבולת המכונים ה"מטרונית" ואמורים להתחיל לפעול ב-2010.

קו ה"מטרונית" המרכזי אמור להיות באורך של 20 ק"מ ויאפשר לנסוע בין בת גלים דרך העיר התחתית למפרץ חיפה.

המכרז הוא לבחירת החברה שתפעיל את הקו וכן לאספקת הציוד לפרויקט, והוא צפוי לאפשר גיבוש קונסורציומים של חברות ישראליות ובינלאומיות. המתמודדות במכרז התבקשו להציע דגם אוטובוס היברידי

מתנאי המכרז עולה, כי חברות ישראליות יידרשו להציג ניסיון של 3 שנים בהפעלת קווי שירות, וכן להחזיק צי רכב הכולל 90 אוטובוסים לפחות. חברות זרות יחויבו להציג ניסיון של 5 שנים בהפעלת תחבורה ציבורית, ולהחזיק צי של 300 אוטובוסים.

אגד תוכל להתמודד במכרז באמצעות חברת בת, אך אם לא תזכה בו היא עשויה לאבד חלק מנתח השוק שלה. מאגד נמסר השבוע כי "פרסום המכרז מנוגד להסכם עם הממשלה, ואנו שוקלים את צעדינו בנושא". *