משחקים יהודיים

"חברותא או מיטוטא" הוא סט שחמט לאספנים היוצא לאור לראשונה, בעיצוב סטודיו ארמדילו. מדובר בסדרה מוגבלת של ערכות שחמט, אשר כוללות לוח משחק גדול מידות ו"חיילים" עשויים כיפות סרוגות

"חברותא או מיטוטא" הוא סט שחמט לאספנים היוצא לאור לראשונה, בעיצוב סטודיו ארמדילו. מדובר בסדרה מוגבלת של ערכות שחמט, אשר כוללות לוח משחק גדול מידות ו"חיילים" עשויים כיפות סרוגות, בסריגת יד מסורתית ובדוגמאות המבדילות בין כלי המשחק השונים. את ההשראה לעיצוב הייחודי שואבות בעלות הסטודיו, ענת שטיין והדס קרוק, מהדמיון הרב בין סיטואציית המשחק השכלתני ל"חברותא" של תלמוד תורה. בשני המקרים רכונים הראשים אחד אל השני במאמץ מחשבתי ובריכוז. בשניהם יש התפלפלות ונסיון להתעלות זה על זה, מתוך כבוד הדדי ותחרותיות.

משחקים יהודיים

סטודיו ארמדילו, השוכן ברחוב פרישמן בתל-אביב, הוא מעין חברת בוטיק לעיצוב מוצרים על-פי הזמנה. שטיין וקרוק הן מעצבות בכירות, בוגרות לימודי עיצוב ומחקר מתקדמים, הפעילות בשוק כבר יותר מעשור. במסגרת עבודתן השוטפת הן מתמחות בעיצוב אריזות, פריטי ריהוט ייעודיים, ומוצרים שימושיים. בעבר התמחו בעיצוב סביבת לימודים מפתחת לילדים, במשחקים חינוכיים ובמשחקים לפיתוח החשיבה. אריזות בעיצובן זכו בפרסי עיצוב בארץ ובעולם והן מוכרות ממדפי המרכולים (כמו למשל ברבור סבון הכלים של קלין). לצד העבודה המסחרית, השתיים עוסקות בעיצוב עצמאי (Design Art) תחום שהפך בשנים האחרונות ליעד אספנות נחשב בעולם. אין הגדרה הולמת יותר לעיצובי ה"יודאיקה עכשווית" של סטודיו ארמדילו. היצירה "כלי לבן" שלהן נרכשה לאוסף המוזיאון היהודי בניו-יורק. זהו שולחן שבת שבו המפה הפכה לבת דמותו של השולחן הערוך, כמעין דמות רפאים של הטקס הביתי.

הפמוטים, החלה, גביעי הקידוש והכלים עשויים כולם מיריעת בד אחת, הוליסטית. בימים אלה מתעניין המוזיאון גם בשחמט הכיפות, לתערוכה שתתקיים בשנה הבאה.

השתיים עוסקות בשאלות של יפה ומכוער בתופעות רחוב מהעולם הדתי. בתערוכה שנערכה בגלריה "החווה" בחולון בשנה שעברה הציגו "עמודי צדקה", קופות צדקה אלגנטיות, משולבות בעמודי רחוב, בהשראת הקופות הרבות המוצמדות לעמודים בבני-ברק ובירושלים. סדרת עבודות נוספת עוסקת באסתטיקה של סוכות המרפסת בבתי חרדים - גיבובים לא מרהיבים של קרשים, מחצלות וסכך, בבנייה מאולתרת ורעועה. השתיים צילמו את הסוכות ו"הכפילו" את הדימוי עד שהפך לדוגמה מופשטת, "קליידוסקופית", המזכירה את קישוטי הסוכה משרשראות נייר.

העיסוק במסורת ובחיי היומיום הדתיים אינו מקרי. לשתיים יש זיקה לנושא - שטיין באה מבית דתי ואילו קרוק גדלה כילדה חילונית בבני-ברק וגם היום היא מוקסמת מאורחות החיים ומנהגי הדת. בסט השחמט "חברותא או מיטוטה" הן מפגישות את העניין שלהן ביודאיקה עם הסקרנות למשחקי חשיבה, מחקר תרבותי וביטוי חברתי.

זהו סט השחמט השלישי שהן מעצבות - הראשון היה "שחלק", עשוי בקבוקי לק לציפורניים מסדרות "קיטשיות מפוארות" שליקטו בשווקים ובתחנה המרכזית בת"א, שם שכן הסטודיו שלהן בעבר. הסט הוצג בתערוכה שנערכה בסדנאות האמנים בתחנה המרכזית החדשה, והוקדשה לנושא "הכל ב-2 שקל". כמובן שיצירת הערכה והעבודה על הכנתה עלתה למעצבות הרבה יותר, אך זוהי מהותו של עיצוב אמנותי - הוא מגיב לנושא, מטפל בו גם ברמה המושגית, ותוצרו נשאר בתחום המזוהה כ"מוצרי".

סט ה"שחלק" הקדים במספר שנים את סדרת הטלוויזיה המצליחה "היפה והחנון", כשהפגיש מושגים כמו חשיבה גבוהה מול הבל היופי, נשיות (לק לציפורניים) עם גבריות (המזוהה עם שחמט), תרבות גבוהה (משחק המלכים) מול זולה (מוצרי 2 שקל מהתחנה המרכזית). הוא גם סימל את הגישה השימושית של מיחזור ושימוש ב"רדי-מייד", מוצרים מן הקיים המשנים את יעודם. הסט השני היה עשוי עיסת נייר, תחום יצירתי שבו התמחה הסטודיו כעיסוק עם הפנים לקהילה, בסדנאות לקהל.

את הסט החדש הן מייצרות בעזרת נערות "סורגות כיפות", בעבודת יד. הן עיצבו עבורו לוח מיוחד, אשר משבצותיו נראות כגבעות מעוגלות מיניאטוריות, ה"חובשות" את הכיפות באופן מושלם. לדבריהן, בכוונתן לייצר 18 סטים, על-פי הזמנה בלבד.

www.StudioArmadillo.com