מגזין "פירמה": נשות האוליגרכים מרוסיה מרוקנות מדפים בשופינג בכיכר המדינה - 40 אלף שקל בממוצע לגיחה

אילנית תשובה, בעלת הבוטיק "אגת" בכיכר: "אין כזה דבר אצלן להיכנס לחנות ולקנות פריט אחד. כשהן קונות הן קונות את כל הקולקציה. אם למישהי מתחשק ג'ינס - היא תקנה את כל הג'ינסים שיש במידה שלה"

יום שלישי בצהריים, שדה התעופה בן גוריון. מטוס פרטי מדגם "צ'לנג'ר" נוחת על אדמת הקודש והטייס מנווט במיומנות באזור החניה שמוקצה למטוסים הפרטיים בלבד. עוד לפני שהגלגלים מגיעים לעצירה מוחלטת - לא רחוק מהמטוסים של רוני יצחקי, איתן ורטהיימר ויוסי מימן - השמועה ש"המטוס הגיע" כבר מופצת בזריזות בין הגורמים הרלוונטיים בכיכר המדינה, שממהרים לעבור לנוהל חירום.

בשפה הקמעונאית המדוברת בכיכר המדינה, "המטוס הגיע" הוא שם קוד שהומצא על ידי בעלי חנויות היוקרה באזור ושנועד כדי להודיע על נחיתתם בארץ של אילי הון רוסים ובנות זוגם. מבירור בשטח עולה שההתעניינות והבקיאות של אנשי הכיכר במועדי הנחיתות של המטוסים הפרטיים שמגיעים מרוסיה וההכנות לקראתם אינן קשורות בעניינים דיפלומטיים, אלא בעובדה הפשוטה שהנשים שמגיעות עם אותם אנשי עסקים מעדיפות להעביר את זמנן בארץ במסעות קניות. הרבה קניות. המותגים הכי יוקרתיים במחירים הכי גבוהים - וללא הגבלת תקציב.

"לא מזמן הגעתי לכיכר בשביל לקחת בגדים להפקת אופנה, נכנסתי ל'אמור' [יבואני "דולצ'ה וגבאנה", "קלואי", "קוואלי" ומותגי יוקרה נוספים - ד"י] והמוכרת אמרה לי שהיום שום דבר לא יוצא מהחנות כי המטוס הגיע," כך מתארת סטייליסטית של הפקות אופנה, שעובדת עם חנויות בכיכר המדינה באופן שוטף, כיצד התוודעה לראשונה למינוח החדש. "המוכרת הסבירה לי שמטוס עם כמה אוליגרכים נחת בארץ והנשים שאיתם אמורות להגיע לכיכר לקניות. בגלל שאותן נשים עשויות לקנות את כל הפריטים בחנות בבד אחת, ניתנה למוכרים הוראה לא להוציא סחורה מהחנות. אחרי זה עברתי בעוד כמה חנויות ובכולן שמעתי את אותה תשובה."

שירות חוויה בין החנויות שהתברכו בהזדמנות לעבוד מול אותו פלח שוק אידיאלי ניתן למצוא את הבוטיקים "נושקה", "אגת", "אניגמה", "עדה" ו"לואי ויטון". "מה שהלקוחה מרוסיה מוציאה בחצי שעה על בגדים - הלקוחה הישראלית לא מוציאה בחמש שנים. אף פעם לא תשמעי אותן שואלות 'כמה זה עולה', או מבקשות הנחה. תענוג לעבוד איתן", מספר הבעלים של אחד מהבוטיקים היוקרתיים בכיכר המדינה. "יש להן חוש אסתטי גבוה והערכה לעיצוב ואופנה. יש להן סטייל והתנהלות של סטאריות: הן מגיעות עם נהג שמחכה להן בחוץ, הן נראות מיליון דולר - לא משנה בנות כמה הן, והן לא באות לברבר אלא לקנות. כשהן מסיימות את המדידות הן עוברות לחנות הבאה והנהג נכנס לקחת את השקיות".

- מה טווח הגילאים של אותן לקוחות?

"45-25. בדרך כלל נשים של..."

- מה סדר הגודל של קנייה ממוצעת?

"הכסף בכלל לא מהווה שיקול. מה שמוצא חן - לוקחים. סדר גודל של שלושיםמאה אלף שקל בחנות."

- באיזו תדירות אתם זוכים לביקור?

"זה משתנה. אין לו"ז קבוע. פחות או יותר אחת לכמה שבועות."

- איך אתם מתעדכנים לגבי מועדי ההגעה?

"דרך העיתונים אנחנו יודעים אם מתוכננים אירועים של המגזר הרוסי העשיר בארץ - חתונות גדולות, בר מצוות או השקות חשובות שאליהם מוזמנים אנשי עסקים משפיעים מרוסיה. הרבה פעמים אנחנו מקבלים התרעות מלקוחות שלנו בארץ, ששמעו שזה וזה צריכים להגיע לביקור, וכמובן, אם יש משחק של צסק"א בישראל."

תארזי לי את מידה 40

אילנית תשובה, בעלת הבוטיק "אגת" בכיכר המדינה ויבואנית המותג היוקרתי "סטלה מקרטני" לישראל, מספרת על הרגלי הקנייה של הגבירות שמגיעות לביקור מרוסיה: "אין כזה דבר להיכנס לחנות ולקנות פריט אחד. כשקונים - קונים את כל הקולקציה: בגדים, נעליים, תיקים ואקססוריז. אם למישהי מתחשק ג'ינס - היא תקנה את כל הג'ינסים שיש במידה שלה. הן מאוד החלטיות ויודעות בדיוק מה הן אוהבות, בלי יותר מדי שאלות או התלבטויות. יש להן קלאסה אירופאית - תמיד נעימות, מנומסות, אף פעם לא מתנשאות או דורשות יחס מיוחד. הן יודעות להעריך שירות ומשאירות למוכרות טיפ של לפחות 100 דולר בכל קנייה. מדובר בלקוחות נאמנות שחוזרות לחנות בכל פעם שהן מבקרות בארץ. אנחנו מקפידות לשמור איתן על קשר בשביל לדעת מתי הן מגיעות ולשים עבורן פריטים מיוחדים בצד. אם יש צורך, אנחנו דואגות לשלוח את הפריטים ישירות לרוסיה."

- יש חנות דגל של "סטלה מקרטני" במרכז מוסקבה. למה, בעצם, לקנות בישראל?

"הן קונות גם במוסקבה וגם בישראל, אחד לא בא על חשבון השני. חוץ מזה, הקולקציה בחנויות משתנה בין מדינה למדינה - כל חנות והקניין שלה. יש לנו חיבור טוב עם הלקוחות מרוסיה. הן מרוצות מהבחירות שלנו וסומכות על הסגנון שלנו באופנה." חלי עובדיה, שותפתה של תשובה ב"אגת", מוסיפה: "יש לקוחות שמגיעות לארץ לזמן קצר -לביקור של עשרים וארבע שעות, למשל. אז בשביל להקל עליהן, במקום שהן יצטרכו להגיע לחנות, אנחנו שולחים למלון מוכרת עם מבחר גדול של פריטים שמותאמים באופן אישי להן."

- מה טווח הפגיעה שלכן?

"בין תשעים למאה אחוז. רוב הפריטים שיישלחו למלון יימכרו. ככה זה,you want to play - you've got to pay."

הכיכר מתעוררת

"יש להן רעב תמידי לאופנה וקניות. זה לא קשור בכלל למצבי רוח או למה שכבר יש בארון," מסביר אחד המוכרים בחנות המותגים "נושקה" (יבואני "פראדה", "מיו מיו", "איב סאן לורן", "לנווין" ועוד) את בולמוס הרכישות.

- כמה החנויות בכיכר המדינה תלויות בלקוחות המיוחסים מרוסיה?

"אני מעריך שבשנים האחרונות היקף הקניות של אותם לקוחות הוא לפחות 40 אחוזים מהפדיון הכולל של חנויות המותגים בכיכר."

- מה עושים עם כל כך הרבה בגדים?

"לובשים אותם לסיבוב הקניות ביום למחרת."