3 המלצות להשקעה במט"ח

המטבעות שירחיקו את הונכם מנתיב הסופה, והמטבע שצריך להשאיר למנתחים הטכניים

טל עבדה, סמנכ"ל הוא בכלל פורקס (זרוע המט"ח של כלל פיננסים) ומומחה לניהול סיכוני מטבע

המשבר הפיננסי אינו משפיע באופן ישיר על סוחרי המט"ח, המתנהלים בשוק משלהם שבו הרווח הוא על תנודות השערים, השינוי בריבית, ותחזיות לגבי נתונים פיסקליים של משקי מדינות.

שוק המט"ח, עם זאת, יכול לשמש כאפיק השקעה למי שמחפשים הגנה על הונם.

הכספות של שוויץ

הפרנק השוויצרי הוא מטבע שמשקיעים נוטים לקנות בתקופות חוסר ודאות. הסיבה לכך אינה הכלכלה השוויצרית, הגם שזו השיגה תוצאות יפות, אלא משום שבשווייץ הבנקים איתנים, התנודתיות במטבע מוגבלת, והעובדה שהכספות שם כבר עברו משברים גדולים יותר ונותרו שלמות וגדושות.

בימים שבהם האווירה דוחפת לגריפת כסף מהיר, "השוויצרי" נחלש ונטיית הסוחרים היא לנדוד למחוזות אקזוטיים ולפעול במטבעות מזרח אירופה ודרום אמריקה. בימי סערה, כשהמשקיעים חרדים לכספם הנדמה כעולה בעשן ומסתפקים במיזעור נזק תוך שאיפה לשמור על ערכו הקיים - הפרנק השוויצרי הוא אפיק מתאים.

אוסטרלי רחוק מנתיב הסופה

הדולר האוסטרלי הוא המטבע שהחזיק בערכו כנגד הדולר במשך הזמן הממושך ביותר, בזמן שהמגמה בשוק המטבעות העולמי השתנתה לטובת הדולר האמריקני.

האוסטרלים רחוקים ממרכז העניינים הגלובלי, ובימי משבר, המרחק הוא יתרון.

מחירי הנדל"ן בסידני ומלבורן ממשיכים לעלות, מספר המובטלים יורד והולך, ושוק המניות המקומי סופג את המשבר במתינות, יחסית לשכנות. יתרון נוסף: ריבית שנתית גבוהה - 7%.

המטבע המסוכן של המלכה

תהליך הירידה של המטבע האנגלי בשנה החולפת, נחשב למפתיע במיוחד, בייחוד על רקע העלאות ריבית הליבור בבריטניה, שהיו אמורות לחזק אותו. החשש מאינפלציה בריטית ומהתחזקות הפיחות, משפיע מיד על שער המטבע.

אם מוסיפים לכך את החשיפה הרחבה של המגזר הפיננסי במדינה למשבר האשראי, ואת השפעתו של המגזר הזה על כלכלת אנגליה, נוכל להבין שהליש"ט כיום אולי מתאים לסיבובים מהירים של מנתחים טכניים זריזים, אבל למשקיע הפשוט, עדיף להימנע, אלא אם כן עסקיו והכנסתו הם במטבע זה.