הממשלה אישרה הקמת יישוב קהילתי-דתי על-שם אילן רמון

הישוב בוואדי ערה ייקרא מצפה-אילן ; על-פי התכנון יוקמו בו 350 יחידות דיור ; כיום גרות במחנה הצבאי 40 משפחות, שכולן מתעתדות לבנות שם את בתי הקבע שלהן

כחמש שנים לאחר שצה"ל הקים את היאחזות נח"ל עירון, אישרה היום (א') הממשלה את הקמתו של ישוב קהילתי דתי בוואדי ערה. הישוב ייקרא מצפה אילן על שם האסטרונאוט אילן רמון שנהרג בהתרסקות מעבורת החלל "קולומביה". היום אושרה הקמת הישוב האזרחי בישיבת הממשלה בהמשך להמלצות המועצה הארצית לתכנון ובנייה ביוני השנה.

תחילתו של הישוב ב-2003, אז נקבעה במקום היאחזות שתשמש כמתקן צבאי. לאחר שנתיים בלבד החליט משרד הביטחון כי במקום יוקם ישוב אזרחי ובמקום התיישבו מספר משפחות דתיות-לאומיות. החברה להגנת הטבע פתחה במאבק ארוך כנגד אזרוח והכשרת הישוב הממוקם דרומית-מערבית לאום אל פאחם. למרות ההתנגדות של הארגונים הסביבתיים ואנשי תכנון ואקדמיה, אישרה המועצה הארצית את הקמת הישוב. בחברה הגדירו אז את ההיאחזות כמאחז בלתי חוקי.

על פי התכנון יוקמו ביישוב 350 יחידות דיור. בשלב א' יפותחו וישווקו 100 יחידות דיור. כיום גרות במחנה הצבאי 40 משפחות, שכולן מתעתדות לבנות שם את בתי הקבע שלהן, כך ששיווקם העתידי של 100 הבתים הראשונים בישוב לא צפוי להיתקל בקשיים.

מהאגף לענייני הכפר במשרד הבינוי והשיכון נמסר ל"גלובס" כי לאחר אישור הממשלה והעברת התקציב הראשוני בגובה של 2 מיליון שקל להקמת הישוב, יחלו עבודות הפיתוח במקום, אך אלה צפויות להתחיל רק באמצע 2009, לאחר סיום התכנון.

כינויו של הישוב מצפה אילן ניתן בידי מתיישביו אך אין זה שמו הרשמי ועד לקביעתו עוד צפויה דרך ארוכה בוועדת השמות. בחברה להגנת הטבע הבטיחו להמשיך ולהיאבק בתוכנית גם בשלביה הבאים, אך היום קיבל הגוף המיישב של המקום, "תנועת אור למשימות לאומיות" זריקת עידוד לקראת הקמת הישוב על קו התפר.