המשבר בשווקים טרם חלחל לשטח: 8.7% היו נכונים לרכוש דירה בחודש ספטמבר

מדד האמון הכללי עלה בספטמבר באופן מפתיע ב-6 נקודות, בדומה להפתעות שסיפקו המדדים המקבילים בארה"ב, בבריטניה, בצרפת ובגרמניה

לקנות או להמשיך לשכור, להפקיד או לנצל את הכסף לרכישת דירה להשקעה; התנודתיות החריפה במחירי המניות, האג"ח והמט"ח סיבכה את תהליך קבלת ההחלטות. אם מצרפים גם את חוסר הוודאות לגבי מחירי הדירות, ניתן להסביר את היציבות היחסית בכוונות רכישת דירות על רקע הסערה מסביב.

שיעור הנכונות לקנות דירה, חדשה או מיד שנייה, עלה בספטמבר ב-2.3 נקודות אחוז ל-8.7% מכלל המשיבים. כך עולה מנתוני מדד אמון הצרכנים של ישראל מבית "גלובס מחקרים" ובשיתוף PwC קסלמן וקסלמן. נתון המגמה, הממצע את נתוני ספטמבר, אוגוסט ויולי, ירד ב-0.3 נקודות אחוז ל-7.6%, השיעור הנמוך ביותר ממארס.

מדד האמון הכללי עלה בספטמבר באופן מפתיע ב-6 נקודות, בדומה להפתעות שסיפקו המדדים המקבילים בארה"ב, בבריטניה, בצרפת ובגרמניה. עם זאת, עליית המדד עומדת בסתירה לפסימיות הזועקת מכל מקום - הבורסות קורסות, תשואות האג"חים מזנקות וכפועל יוצא החיסכון הפנסיוני עובר התכווצות מכאיבה. האם המשיבים טרם הפנימו את הפגיעה ב"תחושת העושר" שלהם בספטמבר האדום? המדדים הבאים יגידו.

בזווית הנדל"נית עולה שאלה מעניינת נוספת: האם משוק הדיור - שבארה"ב נחשב ל"אשם המרכזי" במשבר הפיננסי - תבוא הישועה? בישראל צד ההיצע פחות מעניין, משום שנתוני משרד השיכון ממשיכים להצביע על קיטון בהיצע הדירות החדשות; צד הביקוש, עליו מנסה לענות מדד זה, הוא המעניין. אבל האם הגיע הזמן לקנות דירה? אודי קושל, אנליסט במגדל שוקי הון, מעריך שההאטה הכלכלית לא תאפשר עליות נוספות במחירי הדירות, אבל מי שמצפה לירידות מחירים חדות צפוי להתאכזב. בהיעדר נתוני אמת משוק הדיור, כמו שיש בשוק האמריקני, נשאר בעיקר לגשש ולנחש.

עלייה בנכונות לקנות דירה חדשה

תמונת המצב בקטגוריות השונות מגלה יציבות יחסית בקרב המתכוונים לרכוש דירה מיד שנייה - 3.6% מהמשיבים - ובקרב אלה שטרם החליטו - 2.3% מהמשיבים - לצד עלייה של 2.2 נקודות אחוז בשיעור המתכוונים לקנות דירה חדשה, ל-2.8% מכלל המשיבים.

מבט בקבוצות השונות חושף שהעלייה החדה ביותר בשיעורי הסירוב לקנות דירה בחצי השנה הקרובה נרשמה בקרב משיבים "מסורתיים" - עלייה של 2.9 נקודות אחוז ל-93.4%. מנגד, הקבוצה בה נרשמה העלייה החדה ביותר בשיעורי הנכונות היא המשיבים הערביים, עם עלייה של 8.3 נקודות אחוז ל-13.2% מכלל המשיבים בקבוצה.

תושבי השרון (איזור חיוג 09) היו החודש הקבוצה היחידה מבחינת החתך הגיאוגרפי ששיעור הנכונות בקרבה חצה את רף 10%, והגיע ל-13.4% מהמשיבים. 15.8% מהמשיבים הצעירים בגילאי 18-29 הביעו נכונות לקנות החודש דירה, נתון אשר משאיר חודש נוסף את הקבוצה בצמרת מתכנני רכישת הדירה.

בתחתית רשימת המתכננים לקנות דירה נמצאים בני הדור המבוגר, גילאי 50 ומעלה. זו אותה קבוצה שהפרטים בה בדרך כלל הספיקו לרכוש דירה במרוצת השנים, כך שנתוני הנכונות שלה עשויים להוות ברומטר לאטרקטיביות של קניית דירה להשקעה. מדובר גם בקבוצה שהפגיעה בחיסכון הפנסיוני שלה הוא ה"כואב" ביותר, מפני שנותרו להם פחות שנות עבודה לפצות על הפגיעה. לפי שעה, אין מגמה של הסטת כספם לרכישת דירות, אפילו לא ברמה ההצהרתית.