הלקח של NBC

תניחו את האגו בצד ותרימו את הכפפה - פנו דרך לתכנים שלכם לצאת החוצה ולפרוץ

דן חן הוא מנכ"ל תפוז אנשים המפעילה את אתר שיתוף הוידיאו FLIX

באוקטובר 2007 הסירה רשת NBC את הערוץ שהיה לה באתר תכני הוידאו יו טיוב בלי שום הודעה מוקדמת ומאותו רגע הפסיקה להעלות קטעים שלה לאתר. הסיבה לכך היתה ההשקה המתוכננת של אתר הוידאו החדש שלה ושל ניוז קורפ באינטרנט "Hulu".

פחות מחמישה חודשים לאחר מכן הושק אתר הולו, ויחד איתו, או בעצם כמה ימים לפני כן, עלה גם ערוץ הולו ב- יו טיוב ובתוכו גם תכנים רבים של NBC.

הדוברת של הולו, אחת שמבינה כנראה גם אינטרנט ולא רק טלוויזיה, הסבירה: "המהלך הזה תוכנן מלכתחילה על ידי הולו. אנחנו יודעים שיש הזדמנויות למצוא גולשים בכל הרשת (כלומר גם ב- יו טיוב ד"ח). אלו קטעים קצרים לצורך קידום התוכניות...".

עד היום הועלו לערוץ הולו ביוטיוב יותר מאלפיים סרטונים, הוא אחד הערוצים הכי נצפים באתר ומעביר מדי יום עשרות או מאות אלפי גולשים מיוטיוב הוותיק והפופולרי לאתר הולו הצעיר והמבטיח.

התכנים של NBC באינטרנט לא נמצאים רק שם. הם נמצאים גם באתר מייספייס, בקבוצה רשמית באתר פייסבוק, ב- yahoo!TV וב-MSN. בקיצור, כדברי הדוברת, הולו יודעת שיש גולשים ברחבי הרשת ורוצה להגיע אליהם.

ערוץ 4 הבריטי מתחזק פעילות וידאו ענפה ברשת החברתית הפופולרית בבריטיניה Bebo ומחזיק ביוטיוב ערוץ, הפועל לצד האתר הרשמי שלו באינטרנט.

CBS העלתה ערוץ ביוטיוב לפני כשנתיים. כחודש לאחר העלאת הערוץ (ובו כ- 300 סרטונים באותו שלב) דיווחה הרשת על עליה ברייטינג בשיעור 5-7 אחוזים ושני הצדדים הסכימו שהצגת התכנים הנבחרים ביוטיוב הביאה לתוכניות של CBS קהל חדש שלא צפה בהן קודם. לאחרונה החלה CBS לעלות לערוץ שלה ביוטיוב פרקים שלמים מהתוכניות שהיא משדרת.

גם כאן בישראל יודעים הכל שיש הרבה גולשים באינטרנט, שמבלים בהרבה אתרים, וכולם יודעים שכדי להגיע לכולם אבל משום מה יצרני התוכן והזכייניות בחרו לחבור לשחקן אינטרנט אחד בודד או לייצר לבד שחקן שכזה, ולשים אצלו את כל התכנים הטלויזיונים שלהם.

לנגד עיננו נולדו זוגות: יס הלכה עם וואלה, ערוץ 10 חבר לנענע (ויחד יצרו את נענע 10), הוט עם YNET, קשת עשתה את mako ורשת הציבה את התכנים שלה באתר רשת TV.

המונוגמיה שכפו על עצמן הזכייניות, אינה מפיקה את מירב התועלת שלהן מהאינטרנט. אני סבור שאין כל סיבה שלערוץ טלוויזיה ישראלי כלשהו לא יהיה ערוץ ביוטיוב או ב-Flix (שתפוז אנשים מפעילה).

הוא ינצל את פליקס כדי להציג קטעים קצרים מהתוכניות שלו למאות אלפי הגולשים שפוקדים את האתר מדי שבוע, לתת להם קישורים לאתרים הרשמיים שלו ולהעבירם אליו לראות פרקים מלאים, לעורר את המודעות שלהם לתכניות שלו ולמועדי שידורן בטלוויזיה, לקדם תוכניות חדשות באמצעות פרומואים ואולי אפילו לעשות מזה כסף.

רשתות השידור, גם בישראל, אוהבות להגיד שהן מאמצות גישה של "360 מעלות" ושהן יוצאות מהקופסא שנקראת טלוויזיה והן בעצם רוצות להיות בכל מקום (באנגלית זה נשמע יותר טוב) באינטרנט, בסלולר, במטוסים, בטלוויזיית חוצות.

איך הגישה הזו מתיישבת עם הבדלנות והמונוגמיה האינטרנטית? איך גישת ה"בכל מקום" הופכת באינטרנט ל"במקום אחד בלבד"? היא לא.

קברניטי הטלוויזיה אל תחביאו את התוכן שלכם במקום אחד חבל עליו. האינטרנט גדול ורחב. גם אם יכנסו לאתרים שלכם הרבה מאד גולשים עדיין יהיו לא פחות גולשים באתרים שאינם שלכם.

תניחו את האגו בצד ותרימו את הכפפה. פנו דרך לתכנים שלכם לצאת החוצה ולפרוץ. נצלו את המדיום הנפלא והמיוחד הזה שנקרא האינטרנט, שאפשר לשתף בו חברים ולהעלות דברים אהובים לבלוגים פרטיים ולפייסבוק ולכל מיני מקומות אחרים.

עשו זאת בזהירות ובשליטה מלאה ובמידה, תבחנו מה זה עושה לרייטינג שלכם, לכניסות לאתרים שלכם. להכנסות שלכם ותחליטו איך להמשיך וכמה פריימים לשחרר.

לשותפים שלכם באינטרנט תגידו שילכו לראות מה עשו בהולו, אתר האינטרנט עם מאגר תכני הוידאו הכי פופולריים והכי טובים בעולם, ה- youtube killer שם, במקום לנסות להרוג את יו טיוב, הם בחרו להשתמש בו.