גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאולמרט זה כבר לא יועיל

מזוז התריע כי יעמיד לדין מדליפים של חומרי חקירה. ראוי שמזוז יתחיל קודם בבדק בית

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, מעוניין, ובצדק, למגר את תופעת ההדלפות של חומרי חקירה שפשתה במחוזותינו בשנים האחרונות, בייחוד בסמוך לקיומו של שימוע לחשודים בפרשיות מתוקשרות במיוחד.

התופעה הפכה לכה קיצונית, עד שחשודים ונאשמים בפרשיות שונות, ביניהם רה"מ אהוד אולמרט והשר לשעבר אברהם הירשזון, עומדים למשפט שדה עלי-דף, עוד לפני שטענות סנגוריהם נשמעו אצל הגורמים המוסמכים לכך.

ניתן להעלות טענות המצדיקות או שוללות את עצם הרעיון של פרסום חומרי חקירה גולמיים קבל עם ועדה, אך מדבר אחד לא ניתן להתעלם - העיתונות, שמטרתה לייצר עניין מיידי במסגרת מצומצמת, נוטה באופן טבעי לפרסם "תזה" או גרסה חד-צדדית, עסיסית, ולעיתים מניפולטיבית מתוך חומר החקירה שהצליחה להניח עליו את ידיה.

בעיני רוחו של הקורא ההדיוט - שאינו מנוסה בקריאת חומר חקירה, ולא כל שכן בניתוח ראיות מבחינה עובדתית או משפטית, במסגרת הליכים פליליים - מתגבשת תמונה מגמתית לגבי אותו חשוד או נאשם, וכיצורים שיפוטיים במיוחד, משהו בנו חורץ את גורלו.

מסמך רשמי

מה עשוי להיות פתרון יצירתי למניעת הדלפות שכאלה? לדעת היועץ המשפטי לממשלה, השתת סנקציה פלילית על ה"מדליף", מכוח סעיף 119 לחוק העונשין. הצורך ישנו. הרעיון יפה, אך בפועל אינו ישים מבחינה משפטית. סעיף 119 לחוק העונשין קובע עבירה מקום בו "מי שנמסר לו מסמך רשמי בתנאי מפורש שעליו לשומרו בסוד", כלומר, מוסר מסמך שכזה לאדם אחר שאינו מוסמך לקבלו.

היועמ"ש מעוניין להפוך חומרים שנאספו במהלכה של חקירה, ל"מסמך רשמי". ומה נמצא בכל אותם חומרי חקירה? הודעות חשודים, עדים, צילומי מסמכים קשיחים, פלטי טלפון סלולרי, תדפיסי חשבונות בנק, תמלילי האזנות סתר ועימותים, תמונות, ועוד כהנה וכהנה חומרים. מסמכים אלה קשורים קשר ישיר לחשוד הזכאי לשימוע והמעוניין ללמוד חומרים אלו כדי להכין את הגנתו. אף לא אחד מהם עשוי או ראוי, במישרין או בעקיפין, להוות "מסמך רשמי".

המונח "מסמך רשמי", לקוח מדברי חקיקה שעבר זמנם - פקודת הסודות הרשמיים ופקודת החוק הפלילי 1938, ותורגם מן המונח האנגלי Official Document. השופט (בדימוס) יעקב קדמי, בספרו "על הדין בפלילים", סבור כי כוונת המונח היא למסמך-של-רשות. קרי, מסמך של רשות מרשויות המדינה. תנא דמסייע נמצא בפסיקה הספוראדית של בית המשפט העליון בעניין, שקבע: "מסמך הנערך על-ידי אדם הפועל מטעם הרשות, על מנת שהמסמך יוכל לשמש לאחר מכן למטרה רשמית, הינו מסמך רשמי..." (ע"פ 155/54 עבד קצב נ' היועץ המשפטי לממשל ישראל).

לאור זאת, ניתן לחשוב על כמה דוגמאות: טופס הצהרת הון, הוא מסמך של רשות המיסים; אישור מסירה של דואר רשום, הוא מסמך של רשות הדואר (כשהייתה רשות); פרוטוקול דיון בבית המשפט, הוא מסמך של בתי המשפט; אישור יציאה או כניסה מן הארץ, הוא מסמך של רשות שדות התעופה; רישיון רכב, הוא מסמך של רשות הרישוי, וכו'.

המסקנה מהנ"ל היא, שעדות איננה מסמך של המשטרה. כך גם, תדפיסי חשבון בנק שהוצגו לנחקר במהלך חקירתו, אינן מסמך של המשטרה או הפרקליטות, ולא של היועץ המשפטי לממשלה.

ייתכן כי דווקא טיוטת כתב האישום כשלעצמה, שהיא מסמך של היועץ המשפטי לממשלה (ובאי-כוחו), עשויה לחסות תחת אותו מעטה סודי, שהמפר אותו יסתכן בהעמדה לדין.

תמהנו מדוע זה יצא קצפו של היועץ המשפטי דווקא נגד חשודים וסנגורים המדליפים את החומר שקיבלו למטרת שימוע, כאשר ברי לכל בר-בי-רב כי ההדלפות במרבית התיקים הפליליים נעשות עוד במהלך החקירה המשטרתית, הרבה לפני שהחומר עזב את גורמי אכיפת החוק. בשלב זה, קל בדרך-כלל לזהות את הגורמים המדליפים באשר רובם לובשים מדים כחולים.

פעולות הרתעה קלות

די לפתוח עיתון בכל יום כדי לקרוא על חקירתו של פלוני או את גרסתו של אלמוני. בשלב החקירה, כאשר החומר טרם הועבר לחשוד ולסנגורו, קל יותר לזהות ולהרתיע את המדליף. אין פשוט מבדיקת פלט השיחות היוצאות של המעורבים בחקירה כדי לאתר את המשוחחים תדיר עם עיתונאים. עם זאת, לא שמענו על מקרה שבו נעשה מאמץ לאתר הדלפה שנעשתה תוך כדי החקירה על-ידי גורמי החקירה עצמם.

בשלב החקירה הגורמים החשופים לחומר הם מצומצמים וידועים. במרבית המקרים בירור עובדתי קצר, לו היה מישהו חפץ לבצעו, היה מצביע על זהות המדליף. אז גם לא היינו נדרשים ללוליינות משפטית עקרה דוגמת סעיף 119 לחוק העונשין, כי ניתן היה לעשות שימוש מרתיע בדין המשמעתי, ואף להרחיק לכת ולעשות שימוש בסעיף 244 לחוק העונשין, שעניינו שיבוש מהלכי משפט. ובכל זאת דבר לא נעשה.

נראה שקל יותר למצוא פתרון משפטי סבוך כדי למגר את שולי התופעה, מאשר לנקוט פעולות הרתעה קלות למגר את עיקר התופעה. היוזמה הזו יוצרת גם כותרת עיתונאית טובה, אך בפועל היא חסרת שיניים. ראוי שהיועץ יתחיל מבדק בית מעמיק לפני שהוא פונה לפתרונות משפטיים "יצירתיים" כלפי חוץ.

אגב, מעניין יהיה לראות אם חומרי החקירה הנוגעים למדליפים כאלה ואחרים, יודלפו בעצמם. תלוי מי יהיה הנחקר, אנו מניחים.

* הכותבים הם שותפים במשרד עורכי הדין שומרוני כהן-סטרשנוב, העוסק בליטיגציה פלילית ובעבריינות צווארון לבן.

עוד כתבות

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

לוחם אגוז נהרג ו-16 נפצעו בדרגות שונות בדרום רצועת עזה

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ●  גורם אמריקני: ישראל שיתפה עם ארה"ב חלקים מסוימים מהתוכנית ההומניטרית שלה ברפיח  ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש