סקר הפרסומות: פלאפון עם נינט בפסגת הזכורות, דיסקונט ראשונה באהובות

גיאוקרטוגרפיה: המשבר הכלכלי משפיע - סך ההשקעה בפרסומות המושקעות ביותר מדי שבוע הולך ויורד בשבועות האחרונים ; האם נינט מאפילה על פלאפון? רק 13% מהשיחות ברשת עסקו במבצע שמקדמת נינט

הפרסומת של פלאפון, בכיכובה של נינט טייב, באמצעות באומן-בר-ריבנאי חוזרת השבוע להוביל את טבלת הפרסומות הזכורות ביותר, לאחר שאיבדה את הבכורה בשבוע שעבר לטובת הפרסומת של בנק דיסקונט. הפרסומת זוכה לשיעורי זכירה של 15.6% המהווה שיעור גבוה באופן משמעותי מהממוצע החצי-שנתי של הפרסומות הזכורות העומד כעת על 10.1%.

כמקובל בכל גל פרסומי, גם השבוע, לאחר מספר שבועות באוויר קטנה ההשקעה של פלאפון בפרסומת והיא עומדת על-פי נתוני יפעת בקרת פרסום על כ-0.8 מיליון דולר במחירי מחירון לעומת 1.2 מיליון דולר בשבוע שעבר ו-2.4 מיליון דולר לפני שבועיים.

הפרסומת לבנק דיסקונט ממשיכה להוביל את מדד הפרסומות האהובות זה השבוע החמישי ברציפות. הפרסומת, באמצעות יהושע TBWA, רושמת שיעורי אהדה של 34.5% - גבוה משיעור האהדה הממוצע החצי שנתי שעומד על 24%.

הפרסומת המושקעת ביותר השבוע היא הפרסומת של רשת שופרסל באמצעות משרד הפרסום גיתם BBDO שהיקף זמן המדיה שלה עומד על כ-900 אלף דולר במחירי מחירון. למרות ההשקעה הפרסומת ממוקמת במקום העשירי בטבלת הפרסומות הזכורות.

מנתוני יפעת בקרב פרסום עולה כי השבוע ניכרת ירידה במספר הפרסומות והחסויות ששודרו השבוע (217 לעומת 220). כמו כן, ממשיכה מגמת הירידה, זה השבוע השלישי, בסך התקציבים שהושקעו בקמפיינים הפרסומיים, והשבוע סך ההשקעה עומד על 28.1 מיליון דולר. לדברי ד"ר רינה דגני, מנכ"ל גיאורקטוגרפיה, נראה שהמשבר הכלכלי אינו פוסח על עולם הפרסום, ונראה שסך ההשקעה בפרסומות המושקעות ביותר מדי שבוע הולך ויורד במהלך השבועות האחרונים.

האם נינט מאפילה על פלאפון?

שבוע לאחר שאיבדה הפרסומת לפלאפון בכיכובה של נינט את המקום הראשון במדד הפרסומות המדוברות ברשת לטובת המותג AXE, חוזרת פלאפון להוביל את הטבלה, אך היקף השיחה עליה יורד ביחס לשבוע שעבר.

שיעור השיחה על הפרסומת עומד על 14% מכלל השיחה ברשת לעומת 23% בשבוע שעבר. הנתונים עולים מבדיקת חברת Twisted Fly העוסקת בניתוח אסטרטגי של תוכן גולשים ברשת. בישראל של 2008 כ-800 אלף גולשים כותבים, המעלים פוסטים לרשת. Twisted Fly מאתרת את שיחות הגולשים בנושאים שונים, ומנתחת אותן איכותנית, כמותית ואסטרטגית.

לדברי יעל ברזם, מנהלת החברה: "את הירידה בהיקף השיחה ניתן להסביר בעובדה שמדובר בפרסומת ותיקה שעלתה לאוויר כבר לפני מספר שבועות ולכן באופן טבעי העניין בה דועך במעט. את העובדה שהפרסומת עדיין מובילה אפשר להסביר בכך שאף פרסומת חדשה אחרת לא הצליחה לעורר את אותה רמת מעורבות בציבור".

הבולטות של פלאפון אולי תשמח את החברה, אך הנה נתון שישמח אותה מעט פחות: המבצע נשוא הפרסומת היווה 13% בלבד מכלל היקף השיחה על הפרסומת. השיר של הפרסומת היווה 40% מהיקף השיחה ואילו נינט עצמה היוותה 27% מהיקף השיחה. המשקל הזעום יחסית שתופס המבצע בשיחה הכללית מעלה את השאלה עד כמה נינט עצמה תורמת למותג, והאם היא לא מאפילה עליו. פלאפון כנראה יודעים את התשובה שכן כידוע הוחלט שם כפי שתוכנן מראש לא לחדש את החוזה עם הכוכבת.

השבוע חלה עלייה משמעותית ברמת הפיזור של השיחה על פרסומות ברשת. במקביל לירידה בהיקף השיחה על הפרסומת של פלאפון, חלה עלייה במספר הפרסומות המדוברות: ברשת דיברו השבוע על 53 פרסומות שונות שפורסמו במגוון אמצעי מדיה. היקף השיחה ברשת על הפרסומות שלא עלו בין שמונה המובילות הוא 55% מכלל השיחה.

במקום השני במדד הפרסומות המדוברות ממוקמות הפרסומות של דיאט קולה ובזק שאחראיות ל-8% ו-7% (בהתאמה) מהשיחות. בכל הנוגע לבזק השיחה לא התנהלה על הפרסומת שנמצאת באוויר בימים אלה, כי אם על הפרסומת העתידית של החברה - מחולל השיחה על בזק הייתה הודעתה של החברה כי רכשה את ברייק הזהב בתוכנית הגמר של "האח הגדול".

במקום השלישי בדירוג ממוקמות ביחד פרסומת האינטרנט של קופת חולים כללית ("מפלגת האמהות"), פרסומת האינטרנט של קידום ("בדיקומטרי") ופרסומת האינטרנט של AXE. קמפיינים אלה יצרו, כל אחד, 3% מהיקף השיחה ברשת.