החברה להגנת הטבע: לבחון ברצינות ייבוא מים מתורכיה במקביל להקמת מתקני התפלה

טוענת כי כי קיימת טכנולוגיה להבאת המים מתורכיה בעלות תחרותית למחירי ההתפלה ועם השפעות סביבתיות נמוכות בהרבה

החברה להגנת הטבע פנתה היום (א') למנכ"ל רשות המים, אורי שני, ולשר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, בדרישה לבחון ברצינות קידום פרויקט של ייבוא מים מתורכיה, כחלק מהפתרון למשבר המים הנוכחי.

לטענת החברה, הדחף לתת מענה למשבר הנוכחי דוחק לקרן זווית את המשמעויות הסביבתיות הכבדות של התפלה, איתן נצטרך להתמודד בעוד מספר שנים, כמו הגדלת ייצור החשמל של המשק הישראלי בצורה משמעותית, צריכת האנרגיה שמשמעותה תוספת ניכרת לזיהום האוויר, זיהום אשר יתווסף לזיהום הקיים.

בנוסף, מפעלי ההתפלה מזרימים לים תמלחות הכוללות כימיקלים וברזל בהיקפים ניכרים, שהשלכותיו על הים אינן ידועות ורק לאחרונה החל הנושא להבחן, מפעלי ההתפלה והמתקנים הנלווים תופסים שטחים פתוחים ערכיים, וכן - מפעלי ההתפלה סובלים מהיעדר גמישות תפעולית לאורך זמן.

ממידע שהגיע אל החברה עולה כי קיימת טכנולוגיה שפותחה להבאת המים מתורכיה בעלות תחרותית למחירי ההתפלה ועם השפעות סביבתיות נמוכות בהרבה. הבאת מים מתורכיה בכלי שיט איננה כרוכה בהקמת מפעלים לאורך החוף, צריכת האנרגיה וזיהום האוויר והים קטנים הרבה יותר, לעומת מתקני ההתפלה. כמו כן, גמישות התפעול של המערכת לאורך שנים גדולה בהרבה והיא עשויה להיות זמינה לאספקה תוך כשנה.

הובלת מים מתורכיה נבחנה בעבר ונפסלה בעיקר בגלל עלות גבוהה בהשוואה להתפלה, אולם לטענת החברה להגנת הטבע, קיימים היום בעולם מספר גורמים שמקדמים הובלת מים בים, באמצעות מספר טכנולוגיות. אחת מהטכנולוגיות המוצעות כרגע היא הובלה בכלי שייט גמישים, המאפשרת ככל הנראה אספקת מים מתורכיה לצרכן במחירים הנמוכים ממחירי ההתפלה. מדובר על טכנולוגיה אשר הוחל בפיתוחה בשנים האחרונות, ונבנו כבר מספר דגמים ניסיוניים. ההנחה היא כי ככל שהשימוש בטכנולוגיה זאת יורחב, הדבר יביא להוזלה אשר בתורה תביא לפער משמעותי עוד יותר לעומת מחירי ההתפלה.

לדברי משה פרלמוטר, רכז החופים והים בחברה להגנת הטבע, "במסגרת פרויקט גמר של המרכז לניהול פרויקטים וטכנולוגיה בפקולטה לניהול של אוניברסיטת ת"א משנת 2001, נערכה השוואה בין שלוש חלופות להובלת מים מתורכיה: הובלה במיכליות, הובלה בצינור והובלה במיכלים צפים גמישים. בעבודה נמצא כי החלופה הזולה היא מיכלים צפים גמישים והעלות הכוללת של ייבוא המים מתורכיה הייתה נמוכה מ-30 סנט לקוב (לעומת עלות של כ-75 סנט לקוב בהתפלה). אמנם מדובר בעבודה אשר נערכה לפני מספר שנים, אשר ניתן לעדכנה, אך בכל מקרה, היא מצביעה על כיוון ברור.

אנו סבורים כי בעקבות המשבר החמור יש במקביל לקידום הקמת מתקני התפלה, יש הכרח מיידי לקדם את פרויקט הובלת המים מתורכיה. ניתן לעשות זאת במקביל מול מספר גורמים אשר יהיו מוכנים להציע ולבצע בלוח זמנים קצר את הובלת המים".

[הרשמה לניוזלטר סביבה]