כלל פיננסים: "ייתכן שהבנקים יבחרו להשאיר את כספם בבנק ישראל בריבית נמוכה אך בטוחה - בדומה לארה"ב"

הכלכלן אורי גרינפלד: "התוכנית טובה על הנייר - אך למרכיב הפסיכולוגי ולחשש הבנקים מהידרדרות המשבר יש משקל גבוה ברצון שלהם לשמור על רמת נזילות גבוהה" ; לפרטי תוכנית בנק ישראל

"בנק ישראל מיישר קו עם בנקים אחרים בעולם", כותב היום אורי גרינפלד, כלכלן המאקרו של כלל פיננסים בתגובה לתוכנית של בנק ישראל לשיפור מצב הנזילות במשק. לדעתו, בעקבות הדברים שאמר אתמול הנגיד, הפרופ' סטנלי פישר בכנס השנתי של איגוד הבנקים, מבקש הבנק המרכזי למצוא פיתרון לקושי שמעמידים הבנקים על זרימת האשראי למשק.

; על הקטנת הנפקת המק"מ: גרינפלד מציין כי הצעד נועד להגדיל את כמות המזומן בשוק ההון. "בבנק ישראל מקווים כי הבנקים יתפתו בסופו של יום להשתמש במזומנים על מנת לתת אשראי ולא להמשיך לצבור אותם".

; על הרחבת ההלוואות המוניטריות לתקופות ארוכות משבוע: כיום ההלוואות בבנקים ניתנות במכרזים ליום ולשבוע. לדעתו, בבנק ישראל מקווים שהבנקים יעשו בכסף שימוש לצרכי השקעה.

; על צמצום פרוזדור הריבית: המרווח סביב ריבית בנק ישראל: בין חלון האשראי מצד אחד לבין חלון הפקדונות מצד שני - נועד להעניק לבנקים הלוואות בריבית זולה יותר. גרינפלד מציין, כי "הבעייתיות עם צעד זה היא בכך שגם כדאיות ההפקדה של הבנקים המסחריים בבנק ישראל עלתה". לא מן הנמנע, לדעתו, שהבנקים בארץ יחקו את הבנקים בארה"ב ויעדיפו להשאיר את כספם בבנק המרכזי, "בריבית יחסית נמוכה אך בטוחה".

; על הרחבת מכרזי ה-Repo לבנקים מסחריים ולגופים מוסדיים לתקופות ארוכות משבוע: גם כאן מדובר בצעד שנועד לתת אורך נשימה לבנקים למטרת השקעה במשק.

גרינפלד מסכם, ואומר, כי למרות הפחתות הריבית של בנק ישראל, הבנקים המסחריים הגדילו את המרווחים אותם הם גובים מעל הריבית הבסיסית, כך ש"לתהליך הפחתות הריבית של בנק ישראל השפעה מועטה על מצב הנזילות במשק - ולכן פונה בנק ישראל לכלים לא-קונבנציונאליים". הכלכלן מעריך את התוכנית כ"טובה על הנייר", אך לדעתו למרכיב הפסיכולוגי ולחשש הבנקים מהדרדרות המשבר יש משקל גבוה ברצונם לשמור על רמת נזילות גבוהה. "יתכן כי על אף כל הצעדים שננקטים, ימשיכו הבנקים לשמור על יכולת נזילות גבוהה ולא ימהרו להזרים את הכספים למשק".

[לאתר אפיקים סולידיים]