אירופה נועלת את 2008: הפוטסי איבד 31.5% והקאק נפל בכ-43%; אפ"י פיתוח צנחה ב-93% ודמאטק טיפסה ב-57%

[לבורסות בעולם] הדאקס איבד השנה 41% ; אסיה מסכמת את שנת 2008 ; UBS מכר את כל אחזקותיו בבנק אוף צ'יינה - הרוויח כ-400 מיליון דולר ; השווקים המתעוררים מסכמים את שנת 2008

יום המסחר המקוצר והאחרון של בורסות אירופה, הסתיים בעליות קלות, בהמשך לעליות הבוקר באסיה ואמש בוול סטריט, ובהובלת מניות הבנקים והאנרגיה, כשהמשקיעים רכשו מניות במחירי ריצפה לקראת השנה החדשה.

בורסת לונדון סיימה את יום המסחר ב-14:30, שעון ישראל, בורסת אירונקסט של פריז, אמסטרדם ובריסל ננעלו היום ב-15:00, בעוד שהבורסות בגרמניה, אוסטריה, דנמרק, פינלנד, שוודיה, נורווגיה, איטליה, ספרד ושוויץ לא נפתחו כלל.

בשווקים עדיין רווחת ההערכה כי הבנק המרכזי של אירופה יבצע הפחתת ריבית בישיבת הבנק הבאה המיועדת להתקיים ב-15 בינואר, וזאת למרות האמירות הסוררות שמשמיעים בכירי הבנק באחרונה. בראיון שהעניק ליומון הכלכלי הגרמני בורסן צייטנוג אמר נשיא הבנק המרכזי, ז'אן קלוד טרישה כי "אנו מתמקדים כעת בניסיון לאמוד את ההשפעות של הצעדים האחרונים שנקטנו".

טרישה ניסה לצנן את הצפי להפחתות ריבית נוספות. ואולם, לנוכח הצניחה המהירה באינפלציה קיים חשש ממשי מפני דפלציה, וייתכן כי לא תיוותר בידי ה-ECB ברירה אלא לבצע הפחתות ריבית מתוקף מחויבתו לשמירה על יציבות המחיר

ביום המסחר הראשון של השנה החדשה בבריטניה יתפרסמו נתוני אישורי המשכנתאות ובהמשך אותו שבוע צפוי הבנק של אנגליה להודיע על החלטת הריבית החודשית. התמונה בשוק הדיור צפויה להיות עגומה, והדבר יתבטא בנתוני המשכנתאות שצפויים על פי ההערכות לעמוד על שפל של 32 אלף.

בשבוע הבא צפוי גם להתפרסם גם מדד מנהלי הרכש של מגזר הייצור בבריטניה, והכלכלנים מנבאים כי הסקר ירשום תוצאת שפל של כל הזמנים ב-33.6. לאור המיתון המעמיק של המשק הבריטי גוברות הציפיות כי הבנק המרכזי של אנגליה יבצע בישיבת הריבית הבאה הפחתת ריבית של בין 0.5% ל-1%.

בסיכום יומי: מדד פוטסי 100 של לונדון עלה היום ב-0.7% ל-4,423 נקודות ; מדד קאק 40 של צרפת הוסיף 0.03% ל-3,217 נקודות

בסיכום שנתי: הפוטסי של לונדון ירד ב-31.5% ; הקאק של פריז נפל ב-42.7% ; מדד הדאקס של גרמניה איבד 41%.

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-0.18% ל-1.4095 דולר והליש"ט מוסיפה 0.35% ל-1.4457 דולר.

בסיכום שנתי: האירו, שחוגג מחר עשור להשקתו, איבד 3.4% ביחס לדולר והליש"ט נסוגה ב-2.72% ביחס לדולר האמריקני.

בזירת המאקרו

היום לא מתפרסמים נתוני מאקרו באירופה ובריטניה.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בפברואר יורד כעת ב-3.8% ל-37.55 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

מניות בכותרות

UBS מכר את כל אחזקותיו בבנק אוף צ'יינה - כ-3.4 מיליארד מניות, והרוויח כתוצאה מכך כ-400 מיליון דולר.

חברת הנפט ONGC הודיעה כי 97% מבעלי המניות באימפריאל אנרג'י, הסכימו להצעת הרכש שלה בסכום של 1.3 מיליארד ליש"ט (1.89 מיליארד דולר).

אברדין מנג'מנט (סימול: ADN.L) רכשה אץ חטיבת ניהול הנכסים של קרדיט סוויס בבריטניה בסכום של בין 361 מיליון דולר. מניית אברדין עולה כעת ב-10.3%.

רויאל דאטש של הודיעה כי הפסקת הפעילות הזמנית של מזקקת הנפט קלייד שבאוסטרליה תימשך גם בתחילת 2009.

ישראליות באירופה

דמאטק , המפתחת טכנולוגיות בקרה ומעקב אלקטרוניות, טיפסה השנה ב-57.5%. החברה הודיעה בתחילת השבוע (ב') על חתימת הסכם למכירתה לקבוצת משקיעים בראשות קרן הפרייבט אקוויטי Francisco Partners וקרן ההון סיכון סקויה

בהמשך להחלטה שהתקבלה ב-18 לדצמבר, אמבלייז הודיעה היום על כוונתה להשתמש בדיבידנד שקיבלה מ-פורמולה בסכום של 15 מיליון דולר, להמשך הפיתוח של מכשיר המונולית' - הדור הבא של מכשירי הסלולר של החברה. החברה מסרה כי היא לא מתכוונת לחלק את הכסף כדיווידנד למשקיעים. מניית אמבלייז ירדה השנה ב-37.5%.

אפ"י פיתוח עלתה בחדות לאחר שאפריקה ישראל זינקה אתמול ב-8.25% ללא סיבה נראית לעין. מניית אפ"י פיתוח שבשליטת לב לבייב איבדה השנה 93.6%.

לידקום דיווחה לבורסה של לונדון, כי איתן מוצ'ניק, המנכ"ל הפיננסי של החברה, רכש אתמול (ג') כ-127 אלף מניות במחיר של 4.3 פני למניה. מניית לידקום צנחה בכ-93% במהלך שנת 2008.

אסיפת בעלי המניות של אטלס נכסים החליטה לעת עתה שלא לאשר את מחיקתה מהבורסה המשנית בלונדון, המניה תמשיך להסחר גם בבורסת AIM בלונדון וגם בברוסה של וורשה. זאת על אף שהצפי היה כי האסיפה ברוב של 75% תחליט על מחיקתה מהמסחר בלונדון.