פחיות מבעבעות

איטליה הופכת להיות יצרנית היין הגדולה בעולם, ובנוסף גם יצואנית היין המובילה לארה"ב, הן ביינות פרוסקו המבעבעים והן במותגים אחרים

כניסת השנה האזרחית החדשה נחגגה בכל העולם עם יינות מבעבעים. היין המבעבע המפורסם והנמכר ביותר הוא אמנם שמפניה, אך בשוק המבעבעים הופיע בסוף המאה הקודמת "כוכב" חדש בשם "פרוסקו", שהגיע מאיטליה, הכפיל את ייצורו בתוך 20 שנה והגיע בשנה שעברה ל-150 מיליון בקבוקים. מחירו של הפרוסקו נוח ביותר ונע בעולם בין 10 ל-20 דולר, כך שבתקופה של משבר כלכלי עולמי הוא נותן מענה מצוין לשוק אוהבי הבועות.

הפרוסקו החל דרכו במחוז ונטו שבצפון-מזרח איטליה. משנת 1969 השם "פרוסקו" הוא שם מותג המוגן על-ידי חוקי האיחוד האירופי, ומחייב עמידה בקריטריונים ספציפיים. אך מכיוון שפרוסקו הוא שמו של זן הענבים שממנו מיוצר היין המבעבע האיטלקי, לכל אחד מותר להשתמש בו, ושורה ארוכה של יצרני פרוסקו בעולם רוכבים על הפופולריות הגדלה של היין. כ-60% מיינות פרוסקו מגיעים היום מאזורים שונים בעולם, ולא מאיטליה.

בשנת 2006 השיקה חברה אוסטרית את Rich Prosecco, פרוסקו בפחית, שהגיע בימים אלה גם לארץ. עד כה נמכרו 50 מיליון פחיות ב-35 מדינות. המשקה משווק בארץ בברים, במועדונים ובמסעדות באזור תל-אביב. בהמשך תתרחב תפוצתו לערים נוספות.

היין עובר את תהליך הייצור באיטליה, יוצא לאוסטריה במכליות של 25 אלף ליטר, ושם נמזג לפחיות מוזהבות, המכילות 200 מ"ל ו-10.5% אלכוהול. הפחיות סגורות בלחץ של 10.4 אטמוספרות, מה שמאפשר את המשך הבעבוע.

תהילת עולם

אחד המותגים המוכרים ביותר, שהשפיע נמרצות על תהליך הפיכת איטליה ליצואנית יין מובילה, הוא אנטינורי, מותג היין האיטלקי הידוע והמפורסם בעולם. השנה חוגגים יקבי אנטינורי 80 שנה למותג. המהפכה הגדולה של היקב הייתה כאשר בשנת 1971 יצר המרקיז אנטינורי את טינייאנלו, היין ה"סופר-טוסקני" הראשון בהיסטוריה. מהפכת ה"סופר-טוסקניים" הקנתה לאנטינורי תהילת עולם, ואת מעמדו כבכיר יצרני היין באיטליה.

חדשות חריפות

חברת IBBL-SPIRIT, המייצגת בישראל את ג'וני ווקר, יוצאת זו השנה השישית במבצע המחבר בין גשם ובין הוויסקי של ג'וני ווקר. המבצע - Johnnie Walker for a Rainy Day, הפך למסורת שמתקיימת מדי שנה בתחילת החורף. חגיגת וויסקי חורפית אמיתית תתקיים במהלך חודש ינואר ובמסגרתו בימים גשומים, ובימים קרים אחרים, יכריזו הברים המשתתפים במבצע על מבצעים מוזלים לכל מותגי ג'וני ווקר.

המבצע יתקיים בכ-150 ברים נבחרים בפריסה ארצית. לפרטים על רשימת הברים המשתתפים במבצע: www.whiskyclub.co.il.

המלצות השבוע

Rich Prosecco

הולך טוב עם: מתאים כאפרטיף או לערבוב ליצירת משקאות מבוססי יינות מבעבעים יבשים. החברה ממליצה לשתות אותו בקש.

אירוע מתאים: כל אירוע קליל וגם פיקניק.

טמפרטורת הגשה: לשתות קר מאוד.

טרמינולוגיה מקצועית: יין נקי, קליל, נעים וטעים.

מחיר: 18 שקל לפחית, 69 שקל למארז רביעייה. בברים בין 35 ל-45 שקל.

Villa Antinori 2004

הולך טוב עם: פיצות, מינסטרונה, פסטה ובשר על האש.

אירוע מתאים: כל יום.

טמפרטורת הגשה: 18 מעלות.

טרמינולוגיה מקצועית: יין בנוי היטב, מאוזן, עשיר בניחוחות של פירות בשלים, אדמה ותבלינים. הסיומת ארוכה ונקייה.

מחיר: 97 שקל. *