קונים פחות: ירידה של 4.3% בפדיון הקניונים בישראל ב-2008

עפ"י נתוני מערכת ריס, עיקר הירידה בפדיונות נרשמה ברבעון הרביעי ; קניון לב חדרה וקניון חיפה רשמו עלייה בפידיונות ; הירידות החדות: בקניון ארנה ובקניון גבעתיים

פדיון הקניונים בישראל רשם ב-2008 ירידה של 4.3% במכירות - כך עולה מנתוני מערכת ריס, המשקפים את פדיון רשתות אופנה ועסקים אחרים הכוללים יחד 1,300 חנויות. בהתייחס למדד, הירידה הריאלית אף גבוהה יותר, ועומדת על 8.5%.

למעשה, עיקר הירידה בפדיונות חלה ברבעון האחרון של השנה והושפעה הן מהמיתון והן מהאקלים החם שאפיין את החודשים נובמבר-דצמבר 2008.

בחודשים אלה בלבד עמד שיעור הירידה בפדיון על 12.5%. שיעור הירידה שנרשם דומה הן בפדיון חנויות האופנה והן בפדיון יתר העסקים הפועלים בקניונים והמחוברים למערכת ריס. כל הקניונים, ללא יוצא מן הכלל, רשמו בחודשים אלה ירידה בפדיונות.

כצפוי, השונות בין הקניונים היתה גבוהה, וחלק מהקניונים אף נהנו מעלייה ריאלית בפדיונות. בראייה שנתית, קניון לב חדרה רשם את העלייה הגבוהה ביותר בפדיונות, שעמדה על 10%; ואחריו קניון חיפה עם עלייה של 7.7%. המשמעות היא כי העלייה בפדיונות בשני קניונים אלה היתה גבוהה מעליית המדד ומשקפת עלייה ריאלית.

קניונים נוספים שרשמו עלייה של 1%-2% בפדיונות הם קניון רחובות, קניון השרון, קניון בת-ים והגרנד קניון, אולם במקרים אלה מדובר בעלייה הנמוכה מהמדד - ולכן גם בירידה ריאלית קלה בפדיונות.

הקניונים שרשמו את הירידה החדה ביותר בפדיונות הם קניון ארנה (19%-), קניון גבעתיים (15%-), קניון אבנת (9%-), קניון רננים (8%-) וקניון מול הים (8%-).

שני קניונים בולטים של עזריאלי: קניון עזריאלי וקניון איילון, חתמו את 2008 עם ירידה קטנה יחסית בפדיונות שעמדה של 2%-2.5% בלבד. בקניון מלחה נרשמה סטגנציה בפדיונות.

כאמור, עיקר הירידה בפדיונות חלה לקראת סוף השנה, ונתוני נובמבר-דצמבר בלבד, מראים ירידה עמוקה הרבה יותר בפדיונות הקניונים. הירידות החדות ביותר נרשמו בקניון ארנה (29%-), קניון גבעתיים (24%-), קניון ממילא (20%-), קניון רמת-אביב (18%-) וקניון רננים (17%-).

הירידות המתונות נרשמו בקניון לב חדרה (2%-), קניון לב נצרת (2.5%-), קניון בת-ים (4%-) גרנד קניון (5%-), קניון חולון (6%-) וקניון מלחה (6.7%-).

קניון שבעת הכוכבים חתם את השנה בירידה של 4% בפדיונות שנבעה בעיקר מירידה של 12% בפדיונות החודשים נובמבר דצמבר.